۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
  • کد خبر: 309074
نگاهی اجمالی به آینده گاز طبیعی در هند

جی‌ئی‌سی‌اف در نشست همکاری مدیران جهانی نفت و گاز، نگاهی اجمالی به آینده گاز طبیعی در هند ارائه داد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) هنگام گفت‌وگو با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در نشست مدیران جهانی نفت و گاز که به‌صورت نیمه مجازی در ۲۶ اکتبر (پنجم آبان‌ماه) برگزار شد، بر ظرفیت عظیم گاز طبیعی تأکید کرد و آن را منبع انرژی مناسبی برای دستیابی به توازن میان آب و هوا و ابعاد اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار نامید. 

این نشست بلافاصله پس از افتتاح مجمع دو روزه انرژی هند (CERAWeek) برگزار شد.

با تبدیل شدن هند به سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان و با انتظار افزایش سرمایه‌گذاری به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، دولت امیدوار است بتواند از گاز طبیعی برای ایجاد تغییر در نقشه انرژی هندوستان استفاده کند.

نخست‌وزیر هند با تأکید بر اهمیت گاز طبیعی گفت: در حالی که هدف این است که هندوستان به اقتصادی مبتنی بر گاز تبدیل شود، این کشور همچنان در حال افزایش ظرفیت پالایش نفت خواهد بود. در حالی که نهادهای جهانی برآورد می‌کنند تقاضای جهانی در چند سال آینده کاهش می‌یابد، این نهادها پیش‌بینی می‌کنند هند مصرف‌کننده عمده آن باشد.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف با تأیید افزایش برآورد تقاضا در هند تصریح کرد: جی‌ئی‌سی‌اف چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای آینده تولید گاز در هند برآورد می‌کند. حجم تولید گاز طبیعی تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد که ۷۳ درصد آن توسط منابعی که در آینده کشف می‌شوند تولید خواهد شد.

سنتورین راه‌اندازی اخیر بورس گاز، نخستین تجارت گاز مبتنی بر تحویل آنلاین را «دستاورد برجسته» دولت هند نامید. وی همچنین از چشم‌انداز هند برای باز کردن قابلیت استفاده واقعی گاز طبیعی به‌منظور دستیابی به اهداف اقدام آب و هوایی این کشور قدردانی کرد.

رابطه قوی بین هند و جی‌ئی‌سی‌اف با افزایش برنامه‌ریزی‌شده مصرف گاز طبیعی دومین کشور پرجمعیت جهان از سطح فعلی ۶ درصد به ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ و برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی این کشور مستحکم‌تر می‌شود. اعضای جی‌ئی‌سی‌اف مانند آنگولا، نیجریه و قطر از صادرکنندگان عمده گاز به هند هستند و ۸۰ درصد نیاز این کشور به ال‌ان‌جی را تأمین می‌کنند. 

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف با استناد بر چشم‌انداز جهانی گاز جی‌ئی‌سی‌اف در سال ۲۰۵۰ تأیید کرد که گاز طبیعی سوخت ضروری و مکمل انتقال انرژی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود گاز طبیعی در سال ۲۰۲۵ از زغال‌سنگ پیشی بگیرد و تا اواسط قرن به بزرگ‌ترین منبع اصلی انرژی جهان تبدیل شود.

این منبع انرژی فراوان انعطاف‌پذیر و تمیز به‌طور ویژه در سراسر آسیا - اقیانوسیه، آمریکای شمالی و بازارهای خاورمیانه گسترش خواهد یافت و بیش از ۷۵ درصد مجموع تقاضای گاز تا سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص خواهد داد.


حمیدرضا شاکری‌راد

کد خبر 309074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =