امیدواری به کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا

امیدواری به کاهش ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده، هشداری برای اوپک محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، ذخیره‌سازی‌های نفت خام ایالات متحده آمریکا به‌تدریج در حال عادی شدن است، زیرا محدود شدن عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) و محدود شدن فرآوری نفت پالایشگاه‌ها، بازار نفت را به سمت توازن سوق می‌دهد.

این در حالی است که با وجود اینکه ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده بسیار بالاتر از میانگین پنجساله است، ائتلاف اوپک‌ پلاس و  پالایشگران برای جلوگیری از نزولی شدن قیمت‌ها باید حداقل تا ماه مارس رویکرد منظم خود را حفظ کنند.

ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا خارج از ذخیره‌سازی راهبردی نفت این کشور، هفته گذشته ۱۱ میلیون بشکه و در ۱۶ هفته گذشته در مجموع ۹۶ میلیون بشکه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخیره‌سازی نفت تجاری ۷ درصد بالاتر از میانگین پنج سال پیشین است که در مقایسه با ۱۴ درصد مازاد اواسط ماه ژوئیه بسیار کمتر است.

ذخیره‌سازی‌های تجاری در ۱۵ هفته از ۱۶ هفته گذشته، کاهش یافته است، این مسئله نشان‌دهنده آن است که بازار نفت در پی کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس با کمبود عرضه روبه‌روست.

این کمبود عرضه، به‌تدریج مازاد عرضه موجود در پی موج نخست محددیت‌های اعمال‌شده برای مهار همه‌گیری کرونا و جنگ قیمتی عربستان سعودی و روسیه را معکوس می‌کند.

در صورت پایدار بودن روند کنونی کاهش ذخیره‌سازی، مقدار ذخیره‌سازی نفت خام احتمالاً تا پایان ماه فوریه به میانگین پنجساله خود می‌رسد.

اما فرض بر این است که موج دوم ویروس کرونا و اقدام‌های کنترلی تأثیر منفی بیشتری بر مصرف نفت در چند ماه آینده نداشته باشد.

در نتیجه تسهیل کاهش تولید برنامه‌ریزی‌شده ائتلاف اوپک پلاس در ابتدای سال آینده میلادی، برای این ائتلاف پرمخاطره خواهد بود که احتمال می‌رود بازار را به سمت مازاد تولید سوق دهد و سبب افزایش دوباره ذخیره‌سازی شود.

احتمال دارد ائتلاف اوپک پلاس برای عادی شدن ذخیره‌سازی‌ها هرگونه افزایش تولید را به آوریل یا ژوئیه موکول کند.

کد خبر 309598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =