نخستین مجموعه گواهینامه‌های مدیران عمومی نفت اعطا می‌شود

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت از پایان چهارمین دوره آموزشی مدیریت پروژه در این مرکز خبر داد و گفت: امسال نخستین مجموعه گواهینامه‌های مدیران عمومی، مدیران بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) و اعضای کمیسیون مناقصات اعطا می‌شود.

علی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، آخرین وضع دوره‌های برگزار شده و در حال برگزاری در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را تشریح و اظهار کرد: چهارمین دوره آموزشی مدیریت پروژه که از تیرماه امسال آغاز شده بود، به‌تازگی پایان یافته است و پس از اعطای گواهینامه‌های این افراد، تعداد مدیران پروژه دارای گواهی صلاحیت حرفه‌ای به بیش از ۸۰ نفر می‌رسد.

ظرفیت‌سازی برای مدیریت مطلوب پروژه‌های صنعت نفت

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند، در بخش مدیریت پروژه صنعت نفت طی دو سال آینده، تعداد افرادی که موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای از این مرکز ‌شوند به بیش از ۲۰۰ نفر برسد که این به معنای ایجاد ظرفیت مدیریتی مطلوب برای راهبری پروژه‌های صنعت نفت خواهد بود.

بیاتی با بیان اینکه مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برای پرورش و توسعه نسلی نو از مدیران شکل گرفته و در این مرکز برای هر حرفه، هرم شایستگی ویژه‌ای تعریف شده و فرآیندی بسیار هدفمند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای سنجش و ارزیابی افراد طی می‌شود، افزود: امسال افزون بر آنکه گواهینامه صلاحیت فرماندهان صحنه اعطا شد، نخستین مجموعه گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای مدیران عمومی به حدود ۳۰ نفر، مدیران اچ‌اس‌یی به حدود ۲۵ نفر و گواهینامه‌های صلاحیت اعضای کمیسیون مناقصات اعطا می‌شود؛ فراخوان سوم مدیران پروژه (برای پرورش گروه پنجم مدیران پروژه) نیز اعلام شده و ابتدای آذرماه امسال، فراخوان حرفه مدیران حقوقی اعلام می‌شود.  

افزایش دانش دست‌اندرکاران برگزاری مناقصات

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت یکی از فعالیت‌های مهم و ارزشمند جاری این مرکز را برگزاری دوره‌هایی با هدف توسعه و ارتقای دانش اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با برگزاری مناقصات صنعت نفت عنوان کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه وزیر نفت، عضویت در کمیسیون‌های مناقصات در صنعت نفت و کمیته‌های مرتبط منوط به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای از این مرکز خواهد بود. یعنی اعضای کمیسیون‌های مناقصه‌ها، کمیته‌های فنی و بازرگانی و هیئت‌های انتخاب مشاور و ترک تشریفات مناقصات باید برای حضور در این کمیسیون‌ها و کمیته‌ها گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند.

وی افزود: این دوره‌ها برگزار شده؛ ارزیابی‌ها در سه سطح این حرفه رو به پایان است و در آینده‌ای نزدیک به جرأت می‌توان گفت بیشتر دست‌اندرکاران مناقصات در مجموعه صنعت نفت از اشراف کافی نسبت به قانون مناقصات و مباحث مرتبط با آن برخوردار خواهند شد. حرفه یا نقش کمیسیون مناقصات دارای سه سطح گواهینامه است که ارزیابی اعضای واجد شرایط سطح سه پایان یافته و ارزیابی سطوح ۱ و ۲ نیز در شرف اتمام است و به‌زودی گواهینامه‌های این حرفه اعطا می‌شود. این دستاورد بزرگی است و آثار خود را به تدریج در کاهش دعاوی علیه نفت نشان خواهد داد.

مدیران توانمند به اجرای استاندارد پروژه‌ها کمک می‌کنند

بیاتی با اشاره به ۱۵ سال پیش و شکل‌گیری مرکز تحقیق و توسعه مدیریت پروژه با هدف بررسی عملکرد پروژه‌ها و شناسایی عوامل تضعیف‌کننده آن در صنعت پتروشیمی، گفت: آن زمان هدف این بود مشخص شود دلیل ضعف عملکردی برخی پروژه‌ها، ضعف مدیران پروژه و نیروی انسانی است یا منشأ دیگری دارد. به این منظور گروهی از استرالیا و انگلیس برای ارزیابی مدیران وقت پروژه‌های فعال (سال ۸۴) به ایران آمدند. آنها اعلام کردند شرط فعالیت به‌عنوان مدیر پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی (مگاپروژه‌ها) در سطح بین‌المللی این است که افراد در ۱۳ حوزه شایستگی، حائز نمره ۸۰ از ۱۰۰ شوند. با این رویکرد، ۴۰ مدیر وقت پروژه‌های پتروشیمی را ارزیابی کردند که بر مبنای آن، متوسط امتیازهای مدیران ۵۰ اعلام شد. تیم ارزیاب خارجی اعلام کرد این امتیاز با توجه به ساختارهای سازمانی شما امتیاز کمی نیست و عملکرد مطلوبی است، اما باید ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کسب این امتیازها از سوی مدیرانی که ارزیابی شدند، ارتباط تنگاتنگ آنها با شرکت‌های بین‌المللی بود، به فرآیند ارزیابی حدود ۱۲۰ نفر از مدیران پروژه صنعت نفت در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ نیز اشاره کرد و افزود: این ارزیابی که چند سال پس از ارزیابی پیشین انجام شد، نشان ‌داد میانگین شایستگی‌ها به حدود ۳۶ درصد کاهش یافته است، یعنی حدود ۱۴ درصد کاهش نسبت به سال ۸۴.

بیاتی اظهار کرد: باید برای رسیدن به استانداردها در مسیر اجرای پروژه‌ تلاش کرد و یکی از راهکارها برای دستیابی به این هدف، بهره‌مندی از مدیران توانمند در پروژه‌هاست؛ رویکردی که در دستور کار مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت قرار دارد.

نهادینه شدن تدریجی جایگاه مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به نهادینه شدن تدریجی جایگاه این مرکز در معرفی افراد شایسته برای تصدی مناصب مدیریتی، گفت: حمایت و راهبری شخص وزیر نفت در ایجاد این نگرش مثبت بسیار مؤثر بوده و اکنون بسیاری از مدیران صنعت نفت نیز مجاب شده‌اند که برای ارائه عملکرد بهتر در مجموعه‌های خود از ظرفیت افراد دارای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

وی توجه به گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای را به‌عنوان یک امتیاز برای مدیران حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ابزارهای تشویقی، به ترویج این فرآیند در صنعت کمک شود.

بیاتی با اشاره به دریافت گواهینامه «صلاحیت حرفه‌ای ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای دستگاه‌های اجرایی» از سازمان اداری و استخدامی کشور از سوی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، عملکرد این مرکز را در میان مراکز مشابه در دستگاه‌های اجرایی بسیار رشدیافته‌تر و مؤثرتر توصیف کرد و گفت: درخواست‌های بسیاری از سازمان‌های دیگر برای ارزیابی و توسعه مدیرانشان داشته‌ایم، اما امکان ارائه خدمات به خارج از صنعت نفت را نداریم.

کد خبر 309650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =