پژوهشگر ملی حفاری سیستم کاتالیستی صنعتی طراحی کرد

پژوهشگر شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین‌ بار در آسیا موفق به طراحی سیستم کاتالیستی صنعتی با قابلیت تجزیه هم‌زمان ناکس (NO NO۲) و مونواکسید کربن (CO) شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، اصغر صادق‌آبادی، پژوهشگر بخش مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شرکت، در این باره گفت: دانش فنی این سیستم هم‌اکنون تنها در اختیار دو کشور غربی قرار دارد، در این سیستم از بستر نانوکامپوزیتی فلز سرامیک استفاده و با نوعی ماده واکنش‌گر مخصوص پوشش داده می‌شود.  

وی اظهار کرد: ماده پوشش با اکسیدهای نیتروژن و مونواکسیدکربن موجود در گاز خروجی موتورها، توربین‌ها، بویلرها، فلرها و کوره‌ها واکنش نشان می‌دهد و آنها را به نیتروژن و دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کند و کاتالیست مصرف‌شده در سیستم با گاز هیدروژن احیا و دوباره عملیاتی می‌شود و یکبار مصرف نیست و این از مزیت‌های اصلی سیستم پیش‌گفته است.  

پژوهشگر بخش مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران که در کارنامه کاری خود طراحی و ساخت کمپوند حفاری و نیز سیمان کامپوزیتی چاه‌های نفت و گاز را دارد، با بیان اینکه ناکس و مونواکسیدکربن از جمله آلوده‌کننده‌های اصلی هواست، گفت: مونواکسیدکربن گاز سمی و مسموم‌کننده خون است و اکسیدهای نیتروژن (ناکس) از پیش‌سازهای اصلی تشکیل مه‌دود فتوشیمیایی به‌ شمار می‌رود که سلول‌های ریه را اکسیده می‌کند و سبب بیماری حاد تنفسی می‌شود.

صادق‌آبادی با این توضیح که ناکس از عوامل بارش‌های اسیدی نیز قلمداد می‌شود، افزود: اکسیژن و کربن در مونواکسیدکربن و اکسیژن و ازت در ناکس دارای پیوندهای کووالانسی هستند، از این رو در دمای پایین قابل شکستن نیستند و برای تجزیه آنها باید شرایطی را به‌وجود آورد که بتوان در دمای پایین آنها را تجزیه کرد، بنابراین برای صرفه‌جویی در انرژی باید از کاتالیست تبدیلی استفاده کرد.  

پژوهشگر بخش مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: بازدهی این سیستم بسیار بالاست، به‌طوری که مونواکسیدکربن را به زیر ۲ppm و ناکس را به زیر ۱۰ppm می‌رساند و در صورتی که از این سیستم  به‌صورت گسترده در صنایع کشور استفاده شود به‌تدریج از آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله تهران، اهواز، تبریز و اصفهان کاسته خواهد شد.  

صادق‌آبادی اظهار کرد: حمایت از اجرای این طرح و طرح‌های مشابه و سرمایه‌گذاری صنایع برای حل مشکل آلودگی هوای شهرهای کشور الزامی است.

کد خبر 309972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =