دبیرکل اوپک: آینده صنعت انرژی در پساکرونا روشن است

دبیرکل اوپک در پایان هفته شلوغی که پشت سر گذاشت با تاکید بر نیاز صنعت نفت به ۱۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری گفت: با وجود همه چالش‌ها، آینده روشنی برای صنعت انرژی پس از همه‌گیری کرونا وجود دارد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، محمد سانوسی بارکیندو در  یکصدوسی‌وچهارمین نشست کمیسیون اقتصادی اوپک (ECB) که روز چهارشنبه (پنجم آذرماه) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: شاهد بازگشت تدریجی به سطح تقاضای نفت پیش از همه‌گیری کرونا و پس از آن شاهد رشد قابل توجه تقاضا در اواسط این دهه خواهیم بود.

وی با اشاره به دستاوردهای توافقنامه همکاری در برقراری توازن بازار و عملکرد صحیح صنعت نفت و چشم‌انداز اقتصاد جهانی، افزود: همه تلاش‌های ما از جمله کاهش عرضه بی‌سابقه نفت منجر به شکل‌گیری بزرگ‌ترین تعهد برای ثبات در تاریخ بازار نفت ( مقدار و مدت زمان) شد.

دبیرکل اوپک درباره اقتصاد جهان گفت: اوپک پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰، ۴.۳ درصد کاهش و در سال ۲۰۲۱، ۴.۴ درصد افزایش یابد.

بارکیندو تأکید کرد: برای حمایت از روند بازیابی بازار نفت از همه‌گیری کرونا و تأمین انرژی مورد نیاز آینده جهان، همه انواع انرژی، از جمله نفت و گاز، نیاز خواهد بود.

کاهش ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در نفت

دبیرکل اوپک همچنین در هشتمین کمیته مشترک فنی اوپک و غیر اوپک که روز جمعه (هفتم آذرماه) و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: انتظار عرضه واکسن کرونا سبب بهبود شرایط روانی بازار شده است. با این حال، باید همچنان موضع خود را تا زمان کاهش موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ حفظ کنی زیرا هنوز در اوج این فاجعه هستیم.

بارکیندو همچنین به تأثیر مخرب همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و بازار جهانی نفت اشاره و اظهار کرد: سرمایه گذاری در صنعت نفت بسیار کاهش یافته است.

دبیرکل اوپک گفت: سرمایه‌گذاری در سال جاری تا ۳۰ درصد کاهش یافت، این رقم بیشتر از زمان رکود اقتصادی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ است. صنعت نفت حتی پیش از همه‌گیری کرونا همچنان درگیر آن بود.

بارکیندو افزود: صنعت نفت به ۱۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند نوسان‌ها را کاهش دهد و از بحران احتمالی انرژی در آینده جلوگیری کند.

به تعویق افتادن نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، برگزاری نشست غیررسمی یکی از نشست‌های اوپک‌ پلاس که قرار بود امروز (شنبه، هشتم آذرماه) برگزار شود به تعویق افتاد و قرار است فردا (یکشنبه، نهم آذرماه) برگزار شود و اشاره به دلیل به تعویق افتادن این نشست ذکر نشده است.

اوپک پلاس در حال گفت‌وگو برای به تعویق انداختن تسهیل کاهش تولید این ائتلاف است، زیرا تقاضای نفت همچنان در پی افزایش ابتلا به ویروس کرونا ضعیف است.

قرار است بر اساس برنامه‌ریزی مشخص‌شده در توافق کاهش عرضه نفت اوپک پلاس، کاهش تولید کنونی این ائتلاف حدود ۲ میلیون بشکه در روز تسهیل شود.

نیجریه خواستار افزایش سهمیه‌

محمدو بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه پنجشنبه (ششم آذرماه) اعلام کرد که کشورش برای حمایت از اقتصاد و ایجاد زیرساخت برای جمعیت قابل توجه خود که بسیاری از آنها فقیر هستند به تولید نفت بیشتری نیاز دارد.

بر اساس بیانیه دفتر بوهاری، وی از اوپک خواسته است هنگام تقسیم‌بندی سهمیه کاهش تولید نفت اعضا، این مسئله را در نظر گیرد.

نیجریه اوایل ماه جاری میلادی، از اوپک خواسته بود که با قرار دادن میدان اگبامی این کشور در طبقه‌بندی میعانات نفتی، سهمیه تولید نفت نیجریه را ارزیابی کند.

این درخواست به معنای افزایش سهمیه تولید نفت این کشور است، زیرا میعانات در سهمیه‌بندی اوپک قرار نمی‌گیرند.

این اقدام سبب افزایش پایبندی نیجریه می‌شود، سه منبع از ۶ منبع ثانویه اوپک این میدان را در حوزه نفت خام و بقیه آن را میعانات در نظر گرفته‌اند.

الجزایر که اکنون ریاست دوره‌ای اوپک را به‌عهده دارد در این باره اظهار کرده بود که هر تلاشی برای تغییر سهمیه‌های تولید نفت اوپک می‌تواند سبب فروپاشی بازار نفت شود.

یکصدوهشتادمین نشست وزیران اوپک و دوازدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک ۳۰ نوامبر و یکم دسامبر (دهم و یازدهم آذرماه) برگزار می شود. این کمیته با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا در سراسر جهان و تأثیر مداوم آن بر ثبات و بهبود بازار، به بررسی بازار نفت و اقتصاد جهانی پرداخت.

کد خبر 310118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =