ساخت دستگاه جامع برنامه‌ریز بیسیم‌های مخابراتی در آغار و دالان

دستگاه برنامه‌ریز (پروگرامر) تکرارکننده بیسیم‌های سه‌گانه مخابراتی دستی، خودرویی و ثابت با اتکا به دانش بومی، از سوی یکی از کارشناسان اداره ICT منطقه عملیاتی آغار و دالان طراحی، ساخته و جایگزین پروگرامرهای قدیمی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نورعلی مفتح، جانشین مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره اهمیت ساخت این دستگاه گفت: وسعت زیاد محدوده پوشش رادیویی VHF، اهمیت زمانی و مکانی برای دسترسی مراکز عملیاتی، چاه‌ها، ایستگاه‌های گازی و پوشش ارتباط بی‌سیم در مسیرهای خطوط لوله منطقه عملیاتی آغار و دالان، نبود موجودی این نوع برنامه‌ریزها در بازار ایران و نیز دستگاه برنامه‌نویسی مستقیم برای بیسیم خودرویی و ثابت و همچنین زمان‌بر بودن فرآیند برنامه‌نویسی آنها به‌صورت غیرمستقیم از جمله دلایلی است که یکی از کارشناسان ICT منطقه عملیاتی آغار و دالان را بر آن داشت با بهره‌گیری از دانش بومی، طراحی و ساخت یک دستگاه برنامه‌ریز جامع برای هر سه نوع بیسیم موجود در منطقه را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند.

وی افزود: این دستگاه که قابلیت اتصال به رایانه‌های تحت سیستم عامل ویندوز را نیز دارد در فاز نخست به روش مهندسی معکوس تحت مطالعه قرار گرفت و سپس با تأمین قطعات در اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) منطقه عملیاتی آغار و دالان طراحی و ساخته شد. این دستگاه افزون بر اینکه تحت سیستم عامل ویندوز است، در ساده‌ترین حالت با وارد کردن فرکانس و توان مورد نظر، عملیات برنامه‌نویسی را انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش، قابلیت برنامه‌ریزی برای هر سه نوع بیسیم دستی، خودرویی و ثابت در یک مجموعه با شماره کانال و توان ارسالی و فرکانس کاری مجزا از قابلیت‌های این سیستم بوده و فاقد نمونه مشابه داخلی و خارجی است.

مفتح با اشاره به اینکه برای ساخت این دستگاه ۷۰ میلیون ریال هزینه شده است، ادامه داد: در حالی که هزینه ساخت این دستگاه از سوی بخش خصوصی معادل ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده بود، فاز مطالعات این پروژه از اردیبهشت‌ماه امسال به مدت دو ماه انجام شد و مراحل اجرا، برنامه‌نویسی و بررسی عملکرد آن تا پایان مهرماه با ۶۰۰ نفر ساعت کار به پایان رسید.

وی تصریح کرد: ساخت دستگاه برنامه‌ریز بیسیم‌های دستی، خودرویی و ثابت که تا امروز در انحصار شرکت خارجی بود، اکنون از سوی کارشناس ICT منطقه آغار و دالان با طراحی جدید در قالب یک برنامه‌ریز جامع ساخته شده است تا بتوان گامی دیگر در زمینه خودکفایی برداشت.

منطقه عملیاتی آغار و دالان از مناطق عملیاتی پنجگانه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در استان فارس است که در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین قرار دارد.

کد خبر 310442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =