عراق از ژانویه ۲۰۲۱ نوع جدید نفت خام خود را صادر می‌کند

عراق ضمن حمایت از تصمیم اخیر اوپک پلاس، اعلام کرد که از ماه ژانویه ۲۰۲۱ صادرات نوع جدید نفت خام متوسط بصره را آغاز می‌کند و در نظر دارد تولید نفت سبک خود را به حداکثر برساند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عراق در حالی که به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) متعهد می‌ماند، صادرات نفت خود را در ماه دسامبر کمی افزایش می‌دهد.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق روز یکشنبه (۱۶ آذرماه) به خبرنگاران اعلام کرد: بغداد ماه جاری میلادی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کند که نسبت به صادرات روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای این کشور در ماه نوامبر بیشتر است. عراق از ماه ژانویه ۲۰۲۱ صادرات نوع جدید نفت خام متوسط بصره را آغاز می‌کند و سعی دارد تولید نفت سبک خود را به حداکثر برساند.

وی افزود: تمایل بیش از افزایش مقدار صادرات به افزایش قیمت نفت است و چند شرکت در نظر دارند در نخستین قرارداد پیش‌پرداخت برای عرضه بلندمدت، نفت خام عراق را خریداری کنند. 

بغداد به دنبال دریافت پیش‌پرداخت ۲ میلیارد دلاری در ازای قراردادی بلندمدت برای نفت خام خود است، این نوع قرارداد در میان تولیدکنندگان نفت غیرمعمول است و نشان‌دهنده مشکلات مالی و نیاز عراق به پول نقد است.

سخنان وزیر نفت عراق نخستین اظهارنظر رسمی وی درباره تولید این کشور پس از تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از ابتدای ماه ژانویه است.

دومین تولیدکننده بزرگ اوپک تلاش می‌کند بدهی‌های خود را با قیمت‌های کنونی نفت خام پرداخت کند و به‌دلیل محدودیت تولید با چالش بسیاری روبه‌رو بوده است.

دولت عراق انتظار دارد قیمت نفت در سال آینده میلادی به ۵۰ دلار برای هر بشکه برسد و بودجه سال ۲۰۲۱ خود را بر مبنای نفت ۴۲ دلاری تنظیم کرده است.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال هفته گذشته  ۴۹ دلار و ۲۵ سنت برای هر بشکه معامله شد در حالی که این رقم امسال نسبت به پارسال ۲۵ درصد کاهش یافته است.

آمار صادرات ماهانه عراق شامل صادرات منطقه اقلیم کردستان نمی‌شود، بغداد انتظار دارد صادرات این منطقه سال آینده به ۲۵۰ هزار بشکه در روز باشد. 

عبدالجبار گفت: نوع نفت خام متوسط بصره نیز به انواع سبک و سنگین بصره اضافه می‌شود.

وی افزود: عراق با توجه به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی برندگان مناقصه توسعه میدان گازی منصوریه را اعلام کند.

وزارت نفت عراق برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ مجوز توسعه این میدان در شمال شرقی بغداد را اعطا کرد، اما قادر به انجام آن نبوده است.

وزیر نفت عراق تصریح کرد که عراق قصد دارد ظرف ۶ ماه توافقنامه‌ای را برای توسعه ذخایر گاز «عکاظ» در غرب استان الانبار امضا کند.

بغداد اواخر سال ۲۰۱۷ میدان‌های گازی المنصوریه و «عکاظ» را از دست شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش پس گرفت. 

جبار همچنین از بررسی برگزاری یک دور مزایده برای واگذاری حق امتیازهایی برای توسعه ذخایر گازی در استان دیالی واقع در شرق بغداد است.

کد خبر 310446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =