ایمن‌سازی خطوط لوله در مسیرهای منتهی به شهر تهران

بخش‌هایی از دو خط لوله مهم در مسیرهای منتهی به شهر تهران ایمن‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه تهران، محمد زارعی، مهندس ناظر واحد تأسیسات و ساختمان خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اعلام این خبر گفت: این عملیات شامل ایمن‌سازی مسیر خطوط لوله ۱۶ و ۲۲ اینچ ری – شاهرود و ری – ساری و نیز خط ۳۰ اینچ نکا – ری است که در مجاورت رودخانه جنت‌آباد و محدوده عبدل‌آباد قرار دارد.

وی با اشاره به عبور خط لوله‌ای که در مجاورت رودخانه قرار دارد، افزود: به‌دلیل دبی بالای این گذرگاه آبی، احتمال شکستن و خم شدن لوله وجود دارد که همکاران تلاشگر این مجموعه با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی، نسبت به ایمن‌سازی آن، همت گماشتند.

مهندس ناظر واحد تأسیسات خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اشاره به اینکه هر ساله به دلیل سیلاب‌های فصلی، لوله زیرگذر و روگذر در حواشی رودها در معرض تهدید قرار می‌گیرند، تأکید کرد: سال گذشته به علت سیلاب‌های متعدد و حجیم، شمار خسارت‌ها بیشتر بود که بر همین اساس اقدام‌های ایمن‌سازی از سوی واحدهای تعمیرات خط، ترابری، ساختمان و تعمیرات عمومی منطقه بیش از گذشته افزایش یافت.

زارعی درباره نحوه انجام این عملیات ۶ ماهه که با مبلغی معادل ۳ میلیارد و ۵۶۸ میلیون ریال انجام شد، گفت: طول سدهای سنگی اجرا شده در رودخانه جنت‌آباد ۴۵ متر و در دو نقطه محدوده عبدل‌آباد حدود ۲۵ متر است و احجام کار شامل ۱۲۰۰ مترمکعب خاکبرداری و ۶۵۰ مترمکعب عملیات بنایی با سنگ، ۳ هزار کیلوگرم آرماتوربندی و ۳۵ مترمکعب بتن‌ریزی است.

وی سختی کار به علت مشکلات دسترسی به محل پروژه به‌خصوص روی سد جنت‌آباد را از موانع موجود در روند فعالیت برشمرد و احداث ایمن و پایدار و با کیفیت اجرای بالا و استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد را از مشخصه‌های کیفی این پروژه برشمرد که موجب طول عمر و استحکام سازه‌ها می‌شود که بر همین اساس ضمن رعایت و به‌کارگیری نکات ایمنی، تمهیدات خاصی برای اجرای درست و حساب‌شده اتخاذ شد تا با موفقیت به اجرا در آید.

مهندس ناظر واحد تأسیسات خطوط لوله تهران تأکید کرد: منطقه تهران تاکنون گام‌های مؤثری در جهت حفظ محیط زیست برداشته و ایمن‌سازی لوله‌ها و جلوگیری از نشتی‌ها از این جهت حائز اهمیت است که در صورت وجود نشتی، آب‌های زیرزمینی آبستن خطرهایی همچون آلودگی می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رسد.

زارعی اظهار کرد: این طرح با هدف پایداری خطوط و بهره‌برداری مناسب و انتقال سریع و ایمن فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی و هدررفت انرژی به‌عنوان سرمایه ملی انجام می‌شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی سالانه و بنا به ضرورت و بررسی خطوط به‌عنوان شریان حیاتی در چرخه انتقال نفت در منطقه به اجرا در آمده و امید است با اتخاذ اقدام‌های اینچنینی و پایش مداوم خطوط، هیچ ریسکی، مجاوران محیط زیست و دارایی‌های سازمان را تهدید نکند.

خطوط ۱۶ و ۲۲ اینچ در کیلومتر ۵۴ جنت‌آباد و کیلومتر ۴۳ و ۴۴ عبدل‌آباد و خط ۳۲ اینچ نکا – ری در کیلومتر ۲۳۰ جنت‌آباد و ۲۲۰ و ۲۱۹ عبدل‌آباد نقاطی است که این عملیات ایمن‌سازی در آنها انجام می‌گیرد.

کد خبر 310552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =