خدمات داده‌های نمودارگیری مخزنی در ملی حفاری توسعه یافت

متخصصان اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران با روزآمد کردن پایه‌ای ابزار تصویرگر EMI موفق به توسعه خدمات و دریافت داده‌های نمودارگیری مخزنی در عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، علی‌اکبر برکتی، رئیس اداره کل خدمات نمودارگیری این شرکت گفت: این مجموعه خدمات تخصصی، با روزآمد کردن پایه‌ای و به‌کارگیری ابزار تصویرگر EMI، در یک حلقه چاه در میدان نفتی سعادت‌آباد استان فارس استفاده شد.

وی افزود: پیش‌تر خدمات تصویرگر (EMI) با برون‌سپاری از طریق شرکت‌های ثالث براساس قراردادهای فی‌مابین انجام می‌شد که با توجه به برخورداری از ابزار پیش‌گفته، تعمیرات پایه‌ای و عملیاتی کردن آن در دستور کار قرار گرفت و با توجه به محدودیت‌های موجود، این ابزار پس از یک سال، به‌روزرسانی و وارد چرخه عملیاتی شد.

رئیس اداره کل خدمات نمودارگیری شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: مجموعه نمودارگیری مخزنی شامل ابزار FULL SET ،DIPOLE SONIC/GR ،EMI/GR ،MRIL/GR است که با عملیاتی شدن ابزار EMI امکان توسعه خدمات نمودارگیری مخزنی فراهم شد و این موضوع سبب افزایش توان عملیاتی و درآمدزایی بیشتر این واحد می‌شود.

برکتی همچنین به استفاده از ابزار مخزنی MRIL در سیال پایه آبی با توجه به امکان تغییر شرایط سیال حفاری در چاه مورد نظر اشاره کرد و افزود: قبل از این ابزار فوق فقط در گل پایه روغنی رانده شده بود. این ابزار اطلاعات کامل یک مخزن از جمله تخلخل، تراوایی، اشباع آب تقلیل‌ناپذیر، فشار موئینه، تعیین نوع هیدروکربن، اشباع آب نواری رس‌ها، مقاومت سازند و توزیع اندازه فضاهای متخلخل را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد.

رئیس اداره کل خدمات نمودارگیری شرکت ملی حفاری ایران به فعالیت‌های این حوزه در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: اداره کل خدمات نمودارگیری شرکت از ابتدای  امسال تاکنون موفق به انجام بیش از  ۲۰۰ عملیات نمودارگیری شده است.

برکتی اظهار کرد: این بخش با بهره‌گیری از ۱۲ گروه عملیاتی در حال ارائه خدمات نمودارگیری و مشبک‌کاری به شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران، نفت فلات قاره، شرکت مهندسی و توسعه نفت، مدیریت اکتشاف و مدیریت پروژه‌های حفاری (پروژه‌های کلید در دست) براساس قراردادها و تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه ست.

کد خبر 310599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =