ابداع روشی نو برای ارزیابی ترشوندگی سنگ‌های مخزنی

‫پژوهشگر مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق به ابداع ‬روشی نو برای ارزیابی ترشوندگی سنگ‌های مخزنی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ترشوندگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ مخازن نفتی است که دانش آن اهمیتی بسزا در توصیف مخازن دارد و به‌طور معمول از روش‌های مبتنی بر فشار مویینه برای مطالعه این ویژگی استفاده می­‌شود.

با توجه به محدودیت‌های آزمایش‌های فشار مویینه، استفاده از روش‌های جایگزین می‌تواند به افزایش دقت مطالعات و تسهیل فرآیندها کمک کند.

روش یادشده در قالب یک مقاله به زبان انگلیسی در مجله علمی Fuel که از معتبرترین نشریه‌های بین ‌المللی است (انتشارات Elsevier) منتشر شده است. در این مقاله، قوانین معروف و متداول کریگ در زمینه ارزیابی ترشوندگی بازبینی و اصلاح شده است.

در این مقاله همچنین برای نخستین بار یک شاخص کمی برای تعیین درجه ترشوندگی با استفاده از منحنی‌های تراوایی نسبی ارائه شده است. با توجه به کثرت آزمایش‌های تراوایی نسبی در مطالعات مخازن، استفاده از این شاخص جدید به شناخت بهتر ترشوندگی سنگ مخازن کمک خواهد کرد.

ارائه‌دهنده این روش، ابوذر میرزایی پیامن از پژوهشگران بین‌المللی مهندسی نفت و از کارشناسان معاونت مهندسی نفت (مدیریت فنی) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که هم‌اکنون پژوهشگر فوق دکترای مهندسی مخازن در مرکز مطالعات نفت برزیل است.

کد خبر 310674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =