دیدگاه‌های مجلس درباره فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ قابل اجراست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع بودجه سال آینده ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم از جمع منابع مالیات، نفت و اوراق تشکیل می‌شود، اما مجلس می‌تواند اعلام کند مقدار فروش نفت در بودجه کاهش یا رقم مالیات افزایش یابد.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت عصر دیروز (یکشنبه، ۲۳ آذرماه) در حاشیه نشست خود با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: در این نشست گزارشی درباره منابع، مصارف، سیاست‌ها و اهداف مرتبط با تأمین منابع ارائه کردم و نمایندگان هم دیدگاه‌ها و مباحث خود را عنوان کردند.

وی افزود: دیدگاه نمایندگان بیشتر درباره نگاه‌ واقع‌بینانه به تأمین منابع بودجه معطوف بود و اعلام کردند باید مقدار فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش یابد و عدد قابل قبولی به‌جای آن ذکر شود، همچنین نمایندگان ضمن انتقاد به رشد ۲۹ درصدی مالیات‌ها برای سال آینده معتقد بودند که با وجود ظرفیت‌ها این رقم قابل افزایش است. اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره منلع مالی دیگر بودجه یعنی فروش سهام یا اموال نیز اعلام کردند این رقم می‌تواند بیشتر باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تمام نمایندگان مجلس برای تصویب یک بودجه قابل دفاع و مطمئن دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، تصریح کرد: دولت قبول دارد آنچه با نام لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تقدیم مجلس کرده بی‌نقص نیست و نیاز به اصلاح دارد و ما از ارائه دیدگاه‌هایی که منجر به بهبود بودجه شود، استقبال می‌کنیم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه در مجلس، دولت چه تصمیمی خواهد گرفت، عنوان کرد: چرا باید کلیات لایحه بودجه رد شود؟ منابع بودجه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که این رقم از جمع منابع مالیات، نفت و اوراق تشکیل می‌شود. بر این اساس مجلس حداکثر می‌تواند اعلام کند مقدار فروش نفت در بودجه کاهش یا رقم مالیات را افزایش دهد.

وی گفت: بودجه متشکل از اعدادی است که قابل کم و زیاد کردن خواهد بود و بنابراین نیازی به رد کلیات لایحه وجود ندارد و رد آن هم مشکلی را حل نخواهد کرد. البته این موضوع از اختیارهای نمایندگان مجلس است و ما پیشاپیش اعلام می‌کنیم آنچه ما برای تصویب نهایی به مجلس ارائه کرده‌ایم بدون نقص نیست و هر تغییری که لازم است، داده شود و ما هم در این موضوع کمک خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: نمایندگان مجلس اعلام کردند باید میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تقلیل یابد، از نظر دولت به راحتی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی کشور پوشش داده می‌شود. اگر هم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کاهش داده شود باز می‌توان با همفکری یکدیگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف را تقلیل داد، بنابراین کار بررسی و اصلاح بودجه کار پیچیده‌ای نیست.

کد خبر 310693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =