۱۵ طرح پژوهشی حوزه اکتشاف با رویکرد توسعه فناوری اجرا می‌شود

سرپرست اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ پروژه پژوهشی‌ با اعتبار ۵۲۹ میلیارد ریال و ۶ میلیون یورو اجرا و ۱۵ پروژه‌ آن به دانشگاه‌های مجری طرح ابلاغ شد.

به گزارش شانا، علیرضا میقانی‌نژاد، سرپرست اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ضرورت تعریف پروژه‌های فناورانه در حوزه اکتشاف عنوان کرد: طرح توسعه فناوری‌های حوزه اکتشاف در قالب نسل جدید پروژه‌های پژوهشی شرکت ملی نفت ایران ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۶ و پس از انعقاد قرارداد آن با حضور وزرای نفت و علوم، تحقیقات و فناوری و نیز رؤسای پنج دانشگاه صنعتی شاهرود، شهید بهشتی تهران، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد و خوارزمی تهران در پنج محور و در بازه زمانی ۱۰ ساله آغاز شد.

وی افزود: این محورها شامل، کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی، توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی هیدروکربنی حوضه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی، توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت آبادان، توسعه فناوری‌های بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربنی در حوضه رسوبی کپه داغ و توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکافدار در ناحیه دشت آبادان است.

سرپرست اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: بر اساس این گزارش، در گام نخست، بسته نخست پروژه‌های طرح با عنوان تدوین نقشه راه فناوری در پنج حوزه پژوهشی ذکرشده در اوایل سال ۹۸ پایان یافت و ضمن شناسایی زیرحوزه‌های فناورانه، پروژه‌های توسعه فناوری در بسته‌های بعدی تدوین شد. خروجی این اقدام‌ها تصویب ۴۰ پروژه پژوهشی با عنوان بسته دوم پروژه‌های طرح در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت در سال ۱۳۹۸ با اعتبار ۹۷ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون یورو و در بازه چهار ساله بود که مراحل اجرایی تعداد ۲۰ پروژه آن با اعتبار ۵۳۰ میلیارد ریال و ۶ میلیون یورو امسال آغاز و ۱۵ پروژه آن تاکنون ابلاغ شده است.

میقانی‌نژاد بیان کرد: تلاش شده است جهت‌گیری اصلی این طرح مبتنی بر توسعه فناوری، شبکه‌سازی و تجاری‌سازی باشد و با بهره‌گیری از روش‌های نوین مدیریت پژوهش و فناوری، فرآیندهای برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل و نظارت بر پروژه‌های طرح انجام شود. در بحث شبکه‌سازی، شبکه گسترده و مؤثری از همکاران با حضور بالغ بر ۴۰ مؤسسه علمی - پژوهشی داخلی و خارجی، شرکت‌های صنعتی بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت پنج دانشگاه یادشده شکل گرفته است تا بسته به ظرفیت پروژه‌های مختلف، از توان بالای داخلی در عین همکاری با مؤسسه‌های خارجی بهره کافی برده شود.

وی تصریح کرد: در بحث تجاری‌سازی نیز با هدف اطمینان از تداوم مسیر و رفع نیازهای آینده صنعت نفت در فناوری‌های اکتشافی، اقدام‌های مناسبی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست تا با تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دانشگاه‌های مجری طرح، زیست‌بوم فناورانه حوزه اکتشاف ایجاد شود.

کد خبر 310766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =