۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 310798
عرضه نفت عراق در ماه نوامبر کاهش یافت

شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق اعلام کرد که عرضه نفت این کشور در ماه نوامبر چهار درصد کمتر از سهمیه‌اش در توافق اوپک پلاس بود.

به گزارش خبرگزاری پلتس از دوبی، شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) اعلام کرد که تولید ماهانه نفت عراق – که شامل تولید اقلیم کردستان عراق نیز می‌شود – در ماه نوامبر چهار درصد کاهش یافته و به کمتر از سهمیه این کشور در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) رسیده است.

علت کاهش عرضه، مختل شدن فعالیت صادرات پایانه‌های نفتی جنوب به‌دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی بود عنوان شده است.

بر اساس داده‌های سومو، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در ماه نوامبر ۳ میلیون و ۶۸۵ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳ میلیون و ۸۰۴ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه عراق در توافق کاهش تولید اوپک پلاس بود و نسبت به تولید ۳ میلیون و ۸۴۲ هزار بشکه در روز این کشور در ماه اکتبر کاهش داشت.

تولید نفت در میدان‌های زیر پوشش دولت مرکزی عراق در ماه نوامبر  پنج درصد کاهش یافت و به ۳ میلیون و ۲۲۹ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که بر اساس داده‌های سومو، تولید منطقه اقلیم کردستان عراق ۲.۲۵ درصد افزایش یافته و به ۴۵۶ هزار بشکه در روز رسیده است.

داده‌های این شرکت نشان داد که صادرات نفت از پایانه‌های نفتی جنوب عراق نیز در این ماه نسبت به ماه اکتبر ۶ درصد کاهش یافت و به ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار بشکه در روز رسید. 

منابع آگاه در این زمینه در تاریخ یکم دسامبر (۱۱ آذرماه) گفتند که صادرات ماه نوامبر به‌دلیل پنج روز شرایط نامناسب جوی که بر بارگیری نفتکش‌ها اثر گذاشت و به‌منظور جبران تخطی از سهمیه تولید این کشور در توافق  اوپک پلاس، کاهش یافت.

بر اساس داده‌های سومو، صادرات منطقه اقلیم کردستان در ماه نوامبر به ۴۲۶ هزار بشکه در روز رسید. صادرات این منطقه در ماه اکتبر ۴۱۶ هزار بشکه در روز بود.

بغداد و اربیل در حال مذاکره برای حل اختلاف خود درباره تقسیم درآمد بودجه و فروش نفت در اقلیم کردستان که نفت خود را جداگانه می‌فروشد، هستند.

سومو تنها نفت دولت مرکزی عراق را به بازار عرضه می‌کند.
 

کد خبر 310798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =