۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
  • کد خبر: 310869
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز رسمی عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، حادثه برای خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان، پژوهش و صنعت پتروشیمی و ثبت رکورد جدید برای قیمت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

آغاز رسمی حفاری فاز ۱۱: عملیات حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی دوشنبه این هفته با دستور وزیر نفت به صورت رسمی آغاز شد. بیژن زنگنه در آیین آغاز این عملیات، برداشت و تولید گاز را بسیار سخت، دشوار و پرهزینه دانست و با دعوت از مردم برای مصرف بهینه گاز عنوان کرد: بی‌انصافی است گازی که به‌سختی به‌دست می‌آید، هدر رود. رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران هم اعلام کرد: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز می‌رسد.

حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل گروه پتروپارس هم گفت: توسعه آخرین بلوک میدان مشترک پارس جنوبی (فاز ۱۱) با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی نویدبخش بهار توسعه‌یافتگی برای تولیدکنندگان، پیمانکاران و سازندگان داخلی است. عبدالعلی رحیمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس هم در این آیین عنوان کرد: وزارت نفت مجموعه بزرگ و پیچیده‌ای است و به‌طور طبیعی ممکن است اشکال‌هایی هم به آن وارد شود، اما نمی‌توان دست و پای این وزارتخانه را برای توسعه بست و از آن کار خواست.

وزیر نفت در حاشیه این مراسم هم صادرات روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را عملی دانست و اعلام کرد: افزایش تولید نفت حق ایران است و برای افزایش آن از کسی اجازه نمی‌گیرد.

عدم‌النفع بی معناست:  محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس این هفته درباره حواشی به وجود آمده برای پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و بیان ارقام متعدد درباره عدم النفع آن اظهار کرد: به‌کار بردن لفظ عدم‌النفع هیچ معنا و مفهومی ندارد، چراکه تصمیم درست مدیریتی بر این استوار بود که در شرایط تحریم، محدودیت‌ها و کمبودهای منابع مالی، اولویت خود را مشخص کنیم.

شرکت نفت و گاز پارس هم با صحه براین موضوع توضیح داد: اگرچه تبیین دلایل بروز تأخیر در تکمیل عملیات اجرایی پالایشگاه فاز ۱۴ مستلزم بررسی جامع عملکرد پیمانکار و کارفرما در سال‌های گذشته و توسط مشاور خبره مدیریت پروژه است، لکن ریشه اصلی عدم توفیق در تکمیل به‌موقع عملیات اجرایی پالایشگاه فاز ۱۴ را باید در تصمیم‌های اولیه در سال ۱۳۸۹ جست‌وجو کرد که سنگ بنای نامناسب اولیه و ترکیب و چینش اعضای کنسرسیوم پیمانکار و نحوه پایه‌گذاری و راهبری و تقسیم وظایف قراردادی میان اعضای کنسرسیوم پیمانکار با حضور هشت شرکت مختلف انجام شد.

حادثه برای خط لوله نفتی:‌ خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان یکشنبه این هفته به‌دلیل رانش زمین دچار شکستگی و آتش سوزی شد، قاسم عرب یارمحمدی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران  همسو با این موضوع اعلام کرد: خوشبختانه این حادثه هیچ آسیب جانی برای ساکنان و مردم روستاهای اطراف و همجوار مسیر خط و نیروهای امدادی نداشته است. وی روز دوشنبه (۲۴ آذرماه) هم عنوان کرد: فعالیت خط لوله آسیب‌دیده انتقال نفت خام مارون – اصفهان با انجام عملیات گسترده به‌طور کامل ازسرگرفته شد. وی این را هم گفت که بخش زیادی از عملیات پاکسازی محیط در حال انجام است.

از دیگر اخبار این هفته پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌توان به اجرای طرح کهاب اشاره کرد که فرهاد عبدالله‌پور، مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آن را اعلام کرد: «همه جایگاه‌های عرضه سوخت محدوده شهری کلانشهرها و مراکز استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ به تجهیزات طرح کهاب مجهز می‌شوند.»،

پتروشیمی و پژوهش: بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین گرامیداشت هفته پژوهش که چهارشنبه این هفته برگزار شد از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بعنوان نگینی در صنعت پتروشیمی کشور یاد کرد و با اعلام اینکه با حمایت‌هایی که از این شرکت خواهد شد امیداریم روزبه روز شاهد دستاوردهای ارزشمند آن باشیم این خبر را هم اعلام کرد که هفته آینده سه طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می رسد. علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم در این آیین اعلام کرد: تا پایان سال آینده، کاتالیست‌های مهم و راهبردی صنعت پتروشیمی به‌طور کامل بومی‌سازی می‌شوند. وی این را هم گفت که پتروشیمی‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کاتالیست‌ها هستند و از حدود ۴۰۰ میلیون دلار مصرف کاتالیست در ایران، ۲۷۰ میلیون دلار آن سهم صنعت پتروشیمی است.

قیمت نفت و عبور از ۵۱ دلار: قیمت نفت اگرچه این هفته برای نخستین بار در ۹ ماه گذشته از ۵۱ دلار (برنت) برای هر بشکه عبور کرد اما آینده تقاضا برای این ماده همچنان تیره است. آژانس بین‌المللی انرژی اواسط این هفته هشدار داد که واکسن‌های کرونا نمی‌توانند به‌سرعت تقاضای ضعیف نفت را احیا کنند و اوپک هم در آخرین گزارش ماهانه سال ۲۰۲۰ خود عنوان کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی با سرعت کمتری نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد، بهبود می‌یابد. اوپک همچنین درگزارش ماه دسامبر اعلام کرد: ۱۳عضو اوپک در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۲۵ میلیون و ۱۰۹ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۷۰۷ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر بوده است. دبیرخانه اوپک این هفته همچنین اعلام کرد: چهل‌وهفتمین نشست کمیته فنی اوپک و غیر اوپک و بیست‌وپنجمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک به ترتیب در روزهای سوم و چهارم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۴ و ۱۵ دی‌ماه)  و سیزدهمین نشست رسمی مشترک وزیران انرژی اوپک و غیراوپک نیز چهارم ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

از دیگر اخبار بخش بین‌الملل نفت می‌توان به آتش سوزی یک نفتکش در بندر جده و تغییر وزیر نفت کویت اشاره کرد. بر این اساس، شرکت حمل‌ونقل هافنیا اعلام کرد که یک نفتکش متعلق به این مجموعه در بندر جده عربستان در اثر اصابت جسمی خارجی دچار انفجار و آتش‌سوزی شد، همچنین محمد عبدالطیف الفارس، عضو هیئت مدیره شرکت نفت کویت به‌عنوان وزیر جدید نفت، برق و آب این کشور منصوب شد.

سایر اخبار: در این بخش می‌توان به خبرهایی با عناوین صرفه ارزی ۵۰۰ میلیون یورویی ساخت خط لوله گوره – جاسک، بومی‌سازی تجهیزات های‌تک در نفت‌خیز جنوب، افزایش ظرفیت ازدیاد برداشت در میدان دارخوین، افزایش مقدار ذخیره‌سازی گاز در مخازن شوریجه و سراجه و ابلاغ افزایش مصوبه تخفیف ۱۰۰ درصدی صورتحساب گاز مشترکان کم‌مصرف اشاره کرد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید بدانید از ابتدای امسال تاکنون چند طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور به چه مقدار رسیده است پیشنهاد می‌شود گزارش «بی‌سابقه‌ترین افزایش تولید در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران؛ سال ۹۹» را بخوانید.

کد خبر 310869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =