۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
  • کد خبر: 311168

یک گام تا برگزاری جشن پایان گازرسانی در خراسان شمالی

گاز؛ واحدهای تولیدی و صنعتی را رونق داد
یک گام تا برگزاری جشن پایان گازرسانی در خراسان شمالی

به گزارش شانا، توسعه گازرسانی در کشور طی سال‌های گذشته با شتابی قابل توجه در جریان بوده و هر روز شاهد روشن شدن شعله‌های امید در یک منطقه هستیم. در هفت سال گذشته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی بودجه سال ۹۳ در قالب بند «ق» روند گازرسانی به روستاهای ۲۰ خانوار شتاب گرفت و این برنامه تا گازرسانی به آخرین روستاهای بالای ۲۰ خانوار تداوم خواهد داشت.

استان خراسان شمالی از نظر موقعیت نسبی از شمال و شمال شرقی حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد که این موقعیت به استان یک وجهه مهم سیاسی و راهبردی می‌دهد که می‌تواند برای توسعه استان مهم باشد. عملیات گازرسانی به استان خراسان شمالی از سال ۶۱ یعنی چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و تاکنون اقدام‌های ارزنده‌ای در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاهای استان به‌ویژه پس از تشکیل استان در سال ۸۲ اجرایی شده است؛ به‌گونه‌ای که تا ابتدای تشکیل استان ۹ شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار بوده و هم‌اکنون با پوشش ۱۰۰ درصدی همه ۲۴ شهر گازدار هستند.

در زمینه گازرسانی به روستاها نیز شرکت گاز خراسان شمالی اقدام‌های قابل توجهی در این خصوص انجام داده؛ به‌گونه‌ای که ۳۶ روستای گازدار در ابتدای تشکیل استان به ۷۳۹روستا رسیده که رشد ۱۹۵۳ درصدی در این زمینه را شاهد هستیم.

خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که گازرسانی به مناطق روستایی و صنعتی آن از سال ۹۲ تاکنون شاهد رشد چشمگیری بوده و هم اکنون این استان دارای ۷۳۰۲ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع و تعداد ۱۷۴۳۷۴ انشعاب گاز است که در نیمه نخست امسال نیز ۵۱۳۵ اشتراک‌پذیری جدید انجام شده است.

حسن‌رضا میربلوکی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی درباره جایگاه و تأثیر گاز در پیشرفت و توسعه استان می‌گوید: توسعه شبکه گازرسانی در تمام استان سبب شکل‌گیری صنایع بزرگ اعم از پتروشیمی، فولاد، آلومینا، سیمان و کارخانه قند شده و احداث و تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان را به همراه داشته است. در کنار صنایع بزرگ ذکر شده، صنایع کوچک و متوسط بسیاری به‌دلیل وجود گاز در استان تشکیل شده و در حال فعالیت هستند. در حوزه حمل‌ونقل نیز ایجاد جایگاه‌های سوخت را که در حال حاضر ۳۳ واحد است، باید ذکر کرد.

میربلوکی ادامه می‌دهد: با توجه به کشاورزی بودن استان همچنان فرصت احداث صنایع تبدیلی با اتکا به گستردگی شبکه گاز در تمام استان به‌ویژه مناطق روستایی و مرزی وجود دارد. از این رهگذر گازرسانی به استان و تأمین ۸۰ درصد سبد انرژی آن، توسعه صنعت و کشاورزی را که نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش بیکاری، حفظ محیط زیست و رفاه اجتماعی داشته، سبب شده است.  

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی تعداد مصرف‌کنندگان گاز را بالغ بر ۳۲۶ هزار مشترک عنوان می‌کند و می‌گوید: در سه بخش خانگی ۳۰۰۹۴۴، تجاری ۲۴۴۵۲ و صنعت ۶۹۹ را شامل می‌شود. ضریب نفوذ گازرسانی شهری و روستایی به ترتیب ۱۰۰ و ۹۹.۷ درصد است.

نگاهی به کارنامه گاز خراسان شمالی در سال ۹۸

میربلوکی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های این شرکت در سال ۹۸ اشاره می‌کند و می‌گوید: پروژه اساسی شرکت در سال ۹۸ شامل گاز رسانی به ۹ روستا (اسمی، دولان، اشتوت ساسان، اشتوت بالا، اشتوت پایین، آقر قایه، برج آقا، کلاته آتعلی و قره باطر) در قالب اجرا و تزریق گاز شبکه توزیع پلی‌اتیلن به طول حدود ۴۰۰۰ متر و نصب و تزریق گاز حدود ۱۵۷۰ مورد انشعاب و به اعتبار ۳۱۲۲۸ میلیون ریال بود، همچنین گازرسانی به شهرها و روستاها در استان خراسان شمالی در مرحله پایانی قرار دارد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ضریب نفوذ گاز در بخش شهری ۱۰۰ درصد و در بخش روستایی ۹۹.۷ درصد است.

میربلوکی ادامه می‌دهد: کسب عنوان شرکت برتر در عرضه خدمات الکترونیکی و تحول دیجیتال در نظام اداری از طرف نهاد ریاست جمهوری، کسب عنوان شرکت برتر در ارزیابی دبیرخانه الکترونیکی از طرف نهاد ریاست جمهوری، کسب رتبه دوم افکارسنجی و سنجش رضایت مردم توسط مرکز آمار و سازمان اداری و استخدامی کشور، قدردانی استاندار برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای هفته دولت، کسب عنوان دستگاه شایسته قدردانی  ویژه نماز از طرف ستاد اقامه نماز، دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در ارزیابی ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در دو شهرستان بجنورد و گرمه، کسب عنوان مدیر نمونه شهرستان توسط رئیس اداره گاز شهرستان مانه و سملقان و شیروان، دریافت سپاسنامه از رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به‌خاطر برگزاری مطلوب مانور سطح A، دریافت سپاسنامه از معاون اجتماعی وزیر نفت به‌دلیل ارائه گزارش پایداری بر اساس استاندارد GRI، کسب لوح سپاس از مدیر گازرسانی برای پایداری سیستم پایش، کسب مقام دوم در استارت‌آپ ویکند قزوین نیز از جمله دیگر اقدام‌های برجسته شرکت در سال ۹۸ بود.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی با اشاره به برنامه‌ریزی برای گازرسانی به روستاهای باقیمانده سطح استان می‌گوید: تنها سه روستای واجد شرایط گازرسانی باقی مانده که عملیات گازرسانی به آنها به اتمام رسیده و پس از بازگشایی مسیر جاده میان مزارع به طول تنها ۵۰۰ متر، این سه روستا شامل اخلی، دنگل و نجف آباد گازدار خواهند شد.

به گفته میربلوکی، با وجود افزایش اشتراک‌پذیری، میزان گاز مصرفی نسبت به سال گذشته کاهش ۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد و این حاکی از افزایش دما و کاهش هدررفت گاز در سال ۹۹ است، همچنین تاکنون جایگزینی بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت مایع با گاز طبیعی انجام شده است.

افزایش رضایت‌مندی کارکنان گاز خراسان شمالی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اقدام‌های این شرکت در جهت افزایش رضایت کارکنان تأکید می‌کند: جمع‌آوری نظرات، پیشنهادها و انتقادهای کارکنان از روش‌های مختلف از جمله ایمیل، سامانه پیامکی، اتوماسیون اداری، صندوق شکایت، تلفن و... و پیگیری آن به صورت محرمانه از مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت و انعکاس پاسخ به فرد متقاضی، بازدید دوره‌ای مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت از ادارت گاز تابع و پیگیری مسائل و مشکلات کارکنان به‌صورت مستقیم، برگزاری نشست‌های دوره‌ای مدیران ارشد با کارکنان با رعایت دستورعمل‌های بهداشتی و ملاقات هفتگی حضوری مدیرعامل با کارکنان، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی به‌منظور اعطای امتیازهای سازمانی به کارکنان بر اساس شاخص‌های اعلامی شرکت ملی گاز یا تدوین شده در شرکت از جمله اقدام‌هایی بوده که در حوزه افزایش رضایت منابع انسانی انجام شده است.

فعالیت‌های گاز خراسان شمالی در حوزه مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی درباره فعالیت‌های این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز می‌گوید: انجام وظایف مربوط به مسئولیت اجتماعی از جمله آزادسازی دو زندانی غیر عمد، کمک به بازسازی منزل یک خانواده نیازمند، تهیه و توزیع سه مرحله مواد غذایی و بهداشتی در قالب رزمایش مواسات، اعطای امتیاز رایگان گاز به خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی و... را می‌توان مهم‌ترین اقدام‌ها در زمینه مسئولیت اجتماعی برشمرد.

حمیدرضا شاکری‌راد

کد خبر 311168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =