همکاری‌های خارجی ایران در حوزه انرژی براساس منافع حداکثری است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همکاری‌های انرژی ایران با اروپا مختصات خود را دارد و ما در این باره براساس منافع خود عمل می‌کنیم.

به گزارش شانا، سعید خطیب‌زاده، امروز (دوشنبه، هشتم دی‌ماه) در نشست خبری که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، درباره نشست اخیر وزرای امور خارجه عضو برجام گفت: در نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام که بعد از نشست کارشناسی برگزار شد، تحولات رخ داده در واشنگتن و مرتبط با حوزه برجام بررسی و برخی نظرات توسط طرفین مطرح شد.

وی افزود: ظریف در این نشست تأکید کرد که اروپا در نقض برجام شریک آمریکاست. حجم تجارت ایران و اروپا قبل از برجام، در طول اجرای برجام و پس از آنکه اروپا نتوانست به تعهداتش عمل کند، نشان‌دهنده مسئولیت‌های طرف اروپایی است، گفته شد این آخرین شانس اروپا برای حفظ برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره صادر نشدن گاز ایران به اروپا و نقش روسیه در این باره، تصریح کرد: این پرسش مبتنی بر مفروض‌های رسانه‌ای است. ایران برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی و خارجی خود از کسی نمی‌پرسد، اما اولویت‌های خود را دارد، قرارداد خط لوله گازی آی‌پی بیش از یک دهه است که امضا شده و بیش از ۸۰ درصد آن آماده و ساخته شده، اما طرف پاکستانی کار عمده‌ای نکرده است، حال امیدواریم به نتیجه برسد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: همکاری‌های انرژی ایران براساس بیشترین منافع است، همکاری انرژی ایران با اروپا مختصات خود را دارد و ما براساس منافع خود عمل می‌کنیم، پاسخ اینکه با چه بازاری همکاری کنیم و وارد چه بازاری شویم، با وزارت نفت است، اما این مسائل با وسواس و دقت انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضع سند همکاری‌های راهبردی بلندمدت میان ایران و چین گفت: در سفر آخر ظریف به چین این موضوع در ابعاد مختلف بحث شد، متون در چند نوبت میان طرف‌ها مبادله شده است. این سند یک نقشه راه میان دو کشور است و به جهت آنکه این سند به مباحث روز نمی‌پردازد به دنبال تعریف یک سند راهبردی بلندمدت میان ایران و چین هستیم.

کد خبر 311311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =