۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
  • کد خبر: 311791
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری سیزدهمین نشست اوپک پلاس، تداوم روند صعودی مصرف گاز در بخش خانگی، تثبیت تولید نفت خام در میدان آذر و افزایش ذخایر در خلیج فارس را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوپک پلاس و برگزاری نشست سیزدهم: سیزدهمین نشست اوپک پلاس این هفته برگزار شد. ۲۳ کشور عضو و غیرعضو کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دو روز مذاکره به این نتیجه رسیدند با ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای به روسیه و قزاقستان برای دو ماه فوریه و مارس، رقم کاهش تولید را در ماه فوریه به روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای و برای ماه مارس به ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه برسانند و دیگر کشورها هم افزایش تولید را متوقف کنند. اعضای اوپک پلاس همچنین در بیانیه پایانی این نشست اعلام کردند نشست بعدی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) سوم فوریه ۲۰۲۱ (۱۵ بهمن‌ماه) و نشست بعدی وزیران نفت و انرژی تولیدکندگان عضو و غیرعضو اوپک چهارم مارس ۲۰۲۱ (۱۴ اسفندماه) برگزار شود.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان در کنفرانس خبری این نشست با تأکید بر اینکه ما به حمایت از بازارهای جهانی و صنعت نفت ادامه می‌دهیم، اعلام کرد:‌ عربستان در ماه‌های فوریه و مارس سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه تا یک میلیون بشکه کاهش داوطلبانه تولید نفت خواهد داشت. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم پس از اجماع اوپک پلاس و افزایش تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه‌ای کشورهای روسیه و قزاقستان در ماه‌های فوریه و مارس عنوان کرد: این مقدار تغییر در تولید، تأثیری در خروجی اوپک‌پلاس و بازار جهانی نخواهد داشت.

قیمت نفت پس از پایان نشست اوپک پلاس روند صعودی در پیش گرفته و امروز (جمعه، ۱۹ دی‌ماه) با ثبت رقم بیش از ۵۵ دلار برای برنت به بالاترین قیمت از ماه آوریل ۲۰۱۹ تاکنون رسیده است. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل می‌توان به کشف دو میدان نفتی جدید در کویت اشاره کرد که محمد عبدالطیف فارس، وزیر نف کویت خبر آن را اعلام کرده است.  

صعود مصرف گاز: روند صعودی مصرف گاز در بخش خانگی این هفته هم ادامه یافت. بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشستی در وزارت کشور، مصرف کنونی گاز کشور را بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت که از این میزان ۵۵۶ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، عمومی و صنایع کوچک مصرف می‌شود. زنگنه همچنین در حاشیه نخستین روز نشست اوپک پلاس در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش آلودگی هوا ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها تأکید کرد: هیچ محدودیتی در صادرات مازوت وجود ندارد و نه‌تنها در استان تهران، بلکه در نیروگاه‌های اصفهان، البرز و قم نیز مازوت مصرف نمی‌شود.

تثبیت در آذر و افزایش ذخایر در خلیج فارس: «آزمون عملکردی ۲۱ از ۲۸ روز تولید نهایی نفت‌خام در میدان آذر با موفقیت به پایان رسید.» این خبر را غلامرضا منوچهری، مدیرعامل گروه اویک اعلام کرد و گفت:‌ این میدان به‌زودی به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

علی خواجوی، مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران هم این هفته از افزایش ذخایر نفت ایران در خلیج فارس گفت: «با اجرای پروژه‌های جامع مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام در چهار میدان نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران، ذخایر نفت درجای این میدان‌ها در خلیج فارس بیش از ۷۴۰ میلیون بشکه افزایش یافت و به حدود ۹.۹ میلیارد بشکه رسید.» خواجوی ارزش منابع قابل استحصال را با در نظر گرفتن قیمت ۴۵ دلار برای هر بشکه نفت، معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرد.

سایر اخبار: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران در بهمن‌‎ماه، نهایی شدن فرآیند تبدیل وضعیت جانبازان و فرزندان شهدای صنعت نفت، تکمیل طرح اکتشافی ناحیه مغان، افزایش مقدار فرآورش گاز کشور، آغاز اجرای طرح‌های تولید پروپیلن از پروپان در ماهشهر و درخواست استاندار تهران برای صرفه‌جویی در گاز از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: «ارزیابی ماهانه بازار نفت؛ اما و اگرها» عنوان یادداشتی است که به بررسی تصمیم اوپک پلاس در دوازدهمین نشست مبنی بر ارزیابی ماهانه مقدار تسهیل کاهش تولید پرداخته است، خواندن آن پیشنهاد می‌شود. 

کد خبر 311791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =