زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری برای معامله گاز در بورس انرژی فراهم می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه این کمیسیون، دولت مکلف شد سال آینده زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم را برای عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس انرژی پیش‌بینی کند.

به گزارش شانا، رحیم زارع، امروز (یکشنبه، ۲۱ دی‌ماه) در نشست خبری به تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه پرداخت و گفت: براساس مصوبه این کمیسیون، سال آینده دولت مکلف شد همسو با تجاری‌سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، زیرساخت‌های فیزیکی و نرم‌افزاری لازم برای عرضه و انجام معامله حداکثر ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را در بورس انرژی پیش‌بینی کند که آیین‌نامه اجرایی آن باید ازسوی وزارتخانه‌های نفت، نیرو، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در هیئت وزیران تصویب شد.

وی به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره اصلاح ساختار بودجه و رابطه مالی دولت و وزارت نفت اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران مکلف است برای تعیین سهم خود از میدان‌های در حال تولید در کشور به تفکیک میدان بر مبنای مواردی مانند ارائه دقیق هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای میدان‌های در حال تولید، هزینه‌های بهره‌برداری از میدان‌های در حال تولید، بازپرداخت اصل و فرع بدهی و تعهدها، نوسازی تأسیسات و تجهیزات تولیدی، بهره‌برداری، انتقال و ذخیره‌سازی عمل کند. این سهم از نظر مالیاتی با نرخ صفر و معاف از سود سهام محاسبه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: برای اصلاح ساختار بودجه مقرر شد رابطه مالی نفت و دولت به گونه‌ای تنظیم شود که سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت مانند طرح‌های دیگر در قالب ردیف‌هایی مشخص شود.

کد خبر 311857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =