۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
  • کد خبر: 312008
پایان حفاری در چاه اکتشافی یلدا

رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: ما اطراف میدان پارس جنوبی کار مطالعات اکتشافی را آغاز کرده‌ایم و اکنون دکل پاسارگارد ۱۰۰ روی موقعیت یلدا، نزدیک میدان پارس جنوبی در حال انجام عملیات اکتشافی است و حفاری آن به پایان یافته است.

به گزارش شانا به نقل از فارس، حسین روایه با اشاره به گفته‌های وزیر نفت مبنی بر ضرورت انجام عملیات اکتشافی در اطراف میدان‌های پارس جنوبی توضیح داد: ‌آزمایش‌های بهره‌برداری از چاه اکتشافی یلدا در حال انجام است و به امید خدا در آینده نزدیک، نتایج حاصل از آزمایش‌های بهره‌برداری این چاه اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این نکته که تعداد حفاری چاه‌های اکتشافی ایران در مقایسه با کشوری مثل نروژ بسیار کمتر است، توضیح داد:‌ سیاست‌های کلی وزارت نفت و چشم‌انداز دیده شده در برنامه پنج ساله تعیین‌کننده تکلیف حجمی مدیریت اکتشاف در اکتشافات مخازن هیدروکربوری است و براساس این سیاست‌ها، تعداد چاه‌های اکتشافی و دستگاه‌های حفاری موردنیاز برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: در بحث ذخایر گازی جهان پس از روسیه، جایگاه دوم در اختیار ایران است و حدود ۱۸ درصد از کل منابع گازی دنیا را دارا هستیم، در حالی که نروژ جایگاه هفدهم منابع گازی جهان را در اختیار دارد و حدود ۱.۲ درصد از کل منابع گازی جهان را داراست، در نتیجه طبیعی است که نروژ به دلیل داشتن منابع گازی کم، ظرفیت بیشتری در حوزه اکتشاف میدان‌های گازی جدید متمرکز کند.

روایه با بیان اینکه منطقی است در کشورهایی با منابع هیدروکربوری بالا، اولویت بر افزایش و نگهداشت تولید متمرکز است، افزود: پارسال، در اکتشاف منابع هیدروکربوی رتبه نخست را در جهان به دست آوردیم، در صورت پایین بودن احتمال موفقیت چاه‌های اکتشافی و برای افزایش شانس موفقیت، تعداد حفاری چاه‌های اکتشافی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: البته تأکید می‌کنم که اکتشاف میدان‌های نفتی و گازی جدید نیز یکی از اولویت‌های جدی وزارت نفت است، زیرا نیاز است که ذخیره جدید حاصل از اکتشاف، کاهش ذخایر پیشین در اثر تولید را جبران و رتبه ایران را در ذخایر منابع هیدروکربوری جهان برای حفظ قدرت سیاسی و چانه‌زنی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تأمین کند.

رئیس اداره حفاری مدیریت اکتشاف اظهار کرد: پایان امسال و سال آینده، برنامه‌ حفاری اکتشافی در چند استان در دستور کار قرار دارد. در استان خوزستان حد فاصل اهواز و خرمشهر دو دکل برای حفاری اکتشافی مستقر خواهند شد. در هیرکان و آرتاداق نیز دستگاه‌هایی برای حفاری اکتشافی مستقر می‌شوند. در بخش فراساحل نیز عملیات حفاری اکتشافی دیگری نیز آغاز خواهد شد. هم‌اکنون نیز در نزدیک شهرستان رامشیر، یک دستگاه و همچنین نزدیک شهرستان گناوه، یک دستگاه دیگر در حال حفاری اکتشافی است، در اطراف گچساران نیز حفاری چاه چیلنگر پایان یافته و عملیات آزمایش بهره‌برداری روی چاه در حال انجام است.

کد خبر 312008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =