تأمین رفاه در بخش انرژی، مسئولیت اجتماعی صنعت پالایش است

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تأمین رفاه در بخش انرژی و توجه به محیط زیست از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پالایش است.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر بابایی، امروز (چهارشنبه، ۲۴ دی‌ماه) در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: در بخش انرژی مأموریت ما این است که رفاه لازم را برای مردم تأمین کنیم و ببینیم برای سال‌ها آینده چه سناریوهایی موجود است و اگر نتوانیم در این بخش با سیستم‌های مدیریتی اندازه‌گیری عملکرد داشته باشیم، بی‌شک کسب‌وکار ما در آینده با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هر چقدر سازمان‌ها در سمت و سوی مسئولیت‌های اجتماعی خود حرکت کنند، در کسب‌وکار و سود آنها تأثیرگذار است، گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی برای اینکه مؤثر باشیم و بتوانیم آینده را به تصویر بکشیم و ادامه دهیم، به یک پلتفرم مدیریتی قوی نیاز داریم و اگر چنین پلتفرمی وجود نداشته باشد، این پازل خوب کار نخواهد کرد و دیگر تصویر کلی نمایان نیست.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در سازمان‌هایی که تاب‌آوری معنا دارد، مسئولیت اجتماعی می‌تواند مؤثر عمل کند، گفت: در غیر این صورت مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک ابزار در بازه زمانی مشخصی اثربخش است و دیگر کارا نخواهد بود، بنابراین لازم است همه شرکت‌ها ساختار نظام‌مند مدیریتی را پیاده‌سازی کنند تا مسئولیت اجتماعی در چنین ساختاری در جای مناسب خود قرار گیرد.

بابایی با تأکید بر اینکه سازمان‌های دولتی به‌دلیل اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی ندارند، نمی‌توانند نظام‌مند باشند، گفت: به همین دلیل و به تبع در بخش پایداری میان اقتصاد، اجتماع و محیط زیست که اساس پایداری است، نمی‌توانیم نقطه اشتراک ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از یک سال و نیم گذشته تلاش کردیم یک پلتفرم مدیریتی ایجاد و اهداف را مشخص کنیم.

معاون تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی را پالایش می‌کند، بالغ بر ۲۷۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی را انجام می‌دهد و بالغ بر چند ده میلیارد دلار گردش مالی این شرکت است، گفت: هم اکنون سند مدیریت راهبردی این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی را تهیه کرده‌ایم و راهبردها و فرآیندها نیز تدوین شده و در مرحله اجرا هستیم.

بابایی گفت: هنوز در ابتدای کار هستیم و نمی‌توانیم بگوییم یک سازمان بالغ هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی بیشتر شبیه کار کیفی است تا کمّی، گفت: به این دلیل شما نیازمند این هستید که سازمانی راهبردمحور باشید.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مسئولیت اجتماعی را تعریف کردیم و روی الگو بردیم و به دلیل اینکه راهبردمحور نیستیم، ذی‌نفعان را مشخص و برای آن رویکرد تعریف کردیم و ارتباط آن را را با فرآیندها، اهداف و راهبردها و چشم‌انداز سازمان مشخص ساختیم.

بابایی با اشاره به اینکه در حوزه مسئولیت اجتماعی باید فراتر از قوانین برویم، گفت: این در شرایطی است که برخی شرکت‌های تابع ما واگذار شده‌اند و به همین دلیل می‌توانند چابک‌تر از ما حرکت و در بودجه‌ریزی سریع‌تر عمل کنند و محدودیت ندارند.

وی تأکید کرد: در این حوزه تلاش کردیم ارتباط بین پالایش و پخش و شرکت‌های زیرمجموعه را برقرار و شاخص‌ها را تدوین کنیم و روی داشبورد مدیریتی ببریم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مسئولیت اجتماعی فقط این نیست که به مردم کمک کنیم، بلکه باید ببینیم الگوی کسب‌وکار ما چگونه است، چطور بهره‌وری خود را اندازه‌گیری می‌کنیم؟ در سیستم‌های محیط زیستی چگونه تأثیرگذار هستیم و چطور قونین را رعایت می‌کنیم و راهبرد سی‌اس‌آر را چطور با راهبردسازمان هماهنگ می‌کنیم و پس از آن بدانیم تعهدهای ما به محیط اطراف چیست. به همین دلیل همکاران ما در این حوزه یک تیم ۳۰ نفره به نام کمیته تعالی تشکیل داده‌اند که نشست‌های آن به‌طور پیوسته برگزار شده و در بخش مصرف انرژی، تولید محصولات باکیفیت و استانداردها و دستورعمل‌هایی که در شرکت  ایجاد می‌کنیم، بررسی می‌کنیم و امیدواریم در آینده تأثیرگذار باشیم.

بابایی گفت: با توجه به اینکه در سال‌های پیش رو و طبق توافق ۲۰۴۰ استانداردهای سختگیرانه‌تری پیش روی محصولات سوختی خواهد بود، لازم است چابک و منعطف عمل کنیم و خودمان و منابعمان را با محیط تطبیق دهیم و تلاش کنیم کمترین اثر را روی محیط زیست بگذاریم، نقش پایداری داشته باشیم و بتوانیم پاسخگو باشیم.

کد خبر 312024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =