هزینه‌کرد ۲۳۳ میلیارد تومانی پتروشیمی در حوزه اجتماعی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از هزینه‌کرد ۲۳۳ میلیارد تومانی شورای راهبردی صنعت پتروشیمی در حوزه اجتماعی در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی، صبح امروز (پنجشنبه، ۲۵ دی‌ماه) در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با اشاره به الگوی تعالی مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: در پایین‌ترین سطوح توجه هر بنگاه اقتصادی، مسئولیت‌های اقتصادی و پس از آن مسئولیت‌های قراردادی و حقوقی قرار دارد و هر بنگاه می‌تواند با توجه به این سه عنصر ادامه حیات دهد که در یک سیر تکاملی و ارتقایافته، بحث توجه به مسئولیت‌های اخلاقی، مسئولیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه را داریم و در گام بعدی به مسئولیت اجتماعی می‌رسیم.

وی افزود: زمانی یک الگوی تعالی مسئولیت را برای یک سازمان عملی‌شده تلقی می‌کنیم که مسئولیت اجتماعی به بخشی از راهبرد آن سازمان و بنگاه تبدیل شود و در بدنه راهبردی آن سازمان فارغ از فشارهای حاکمیتی و محلی قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در مسئولیت اجتماعی و پایداری همیشه بین ذی‌نفع داخلی و خارجی، مهم‌ترین سازمان در تماس با یک شرکت، جامعه است، ادامه داد: به‌طور معمول شرکت‌ها از عوامل انسانی، محیط زیست و زیرساخت‌های جامعه به منظور ارتقای برند خود استفاده می‌کنند که هرچه این منابع سالم‌تر و با کیفیت‌تر باشد ارتقای برند بهتر انجام می‌شود و آن شرکت برند معتبرتری پیدا می‌کند و در این رابطه دوسویه، آن شرکت می‌تواند به محیط اطراف خود اعتبارسازی کند و با این رابطه دوطرفه توسعه پایدار در آن محیط قابل شکل‌گیری خواهد بود.

محمدی با تأکید بر اینکه تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی ۴ تا ۵ برابر نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی است، گفت: در عمل توسعه و توسعه جهشی همواره در ذات صنعت پتروشیمی قرار دارد و جاری است.

رشد دوبرابری مجتمع‌های پتروشیمی

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی، صنعت نخست کشور است و رتبه نخست صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: هم‌اکنون ۶۴ مجتمع پتروشیمی در نقاط مختلف کشور فعال است و این مجتمع‌ها در سال‌های آینده تا دو برابر افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به اشتغال فراگیر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشاره کرد و افزود: در صنعت پتروشیمی و در پایین‌دست آنکه انواع بنگاه‌های کوچک و بزرگ قرار دارند ایجاد اشتغال فراگیر شکل گرفته است و به لحاظ ماهیت شرکت‌های پتروشیمی که خصوصی هستند و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن بسیار ناچیز است، در عمل امکان تنوع‌بخشی به این خدمات و توسعه مسئولیت اجتماعی بسیار راحت‌تر و متنوع‌تر قابلیت پیاده‌سازی دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه مهم‌ترین قدم‌های مسئولیت اجتماعی زمانی می‌تواند برداشته شود که به فکر خلق توسعه باشیم، اظهار کرد: در گام‌های بعدی در صنعت پتروشیمی، شاهد افزایش ارزش‌افزوده قابل توجهی هستیم، زیرا این صنعت با استفاده از خوراک‌های خام، با توسعه صنعت به سمت تولید محصولات با ارزش حرکت می‌کند.

محمدی تأکید کرد: خوراک صنعت پتروشیمی هم‌اکنون ۸۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در روز است که این عدد در سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام در روز می‌رسد و این جهش عظیمی در استفاده از منابع نفت‌خام و گاز کشور است.

هفته آینده؛ بهره‌برداری از مگاپروژه بیدبلند خلیج فارس

وی به طرح‌های تبدیل گاز مشعل به خوراک‌های با ارزش صنعت پتروشیمی به‌عنوان طرح‌های ارزشی تأمین خوراک اشاره کرد و ادامه داد: در هفته آتی بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس را خواهیم داشت که مگاپروژه‌ای است که در چند استان گازهای همراه نفت را پوشش می‌دهد و تبدیل به خوراک صنعت پتروشیمی می‌کند. با انجام این طرح‌ها از سوختن گازهای ارسالی به مشعل‌ جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تولید محصولات متنوع با فعال‌سازی بنگاه‌های کوچک و بزرگ در ذیل صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: نزدیک ۳۳۳ نوع گرید پلیمر و ۸۰ نوع محصول شیمیایی در این صنعت تولید می‌شود که در عمل در پایین‌دست این صنعت به لحاظ تنوع محصولات گام‌های قابل توجهی را برخواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر نفت، صنعت پتروشیمی نقش موثری در موازنه ارزی کشور دارد که همه از آن اطلاع دارند و شاهد آن هم هستید.

محمدی با اشاره به اینکه مدل مدیریتی مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مشابه شرکت‌های اصلی وزارت نفت است، افزود: این شرکت در چهار کارگروه اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و منابع انسانی در شوراهای راهبردی عسلویه و ماهشهر و سایر مناطق، مسئولیت اجتماعی را در مناطق مختلف پیاده‌سازی می‌کند.

پتروشیمی همت؛ طرح زیست محیطی

وی در بحث اقتصادی مسئولیت اجتماعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در وضع فعلی به سمت ۸۰ میلیارد دلار در حال حرکت است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این صنعت در گام‌های بعدی و در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ به ترتیب به ۹۲ و ۱۰۸ میلیارد دلار می‌رسد که عدد قابل توجهی است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: به همین نسبت در تعداد مجتمع‌های پتروشیمی به ۸۳ مجتمع در سال ۱۴۰۰، به ۱۰۹ مجتمع در سال ۱۴۰۴ و به ۱۱۶ مجتمع در سال ۱۴۰۶ می‌رسیم که این موضوع ما را در پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی به شکل متنوع در جغرافیای کشور به‌شدت قوی کند.

محمدی در مورد عملکرد محیط زیستی و مقابله با تغییر اقلیم و کاهش انتشار CO2 در صنعت پتروشیمی گفت: کاهش سالانه ۴۱۸ هزار تن در پتروشیمی شیراز، ۴۰ هزار تن در پتروشیمی کرمانشاه، ۱۵۰ هزار تن در پتروشیمی مارون و ۴۳۵ هزار تن در پتروشیمی رازی محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی همت نیز در منطقه پارس جنوبی در دست بررسی است که به‌زودی اجرا می‌شود و از CO2 موجود چه در پالایشگاه و چه پتروشیمی منطقه استفاده و با شبکه‌های جمع‌آوری CO2 و ترکیب با گاز آمونیاک اوره تولید کرده و این طرح کاملا زیست محیطی است، اظهار کرد: عملیات طراحی مهندسی این طرح را شرکت‌های خارجی انجام داده‌اند و دانش فنی از شرکت‌های اروپایی دریافت شده است و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد اجرایی شدن این طرح مهم برای مردم منطقه باشیم.

روند کاهشی پتروشیمی‌های آلاینده

محمدی به روند کاهشی مجتمع‌های پتروشیمی آلاینده در کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۹۴، ۳۲ مجتمع از ۴۹ مجتمع پتروشیمی در کشور آلاینده بودند، در حالی که در سال ۹۷ با کاهش مجتمع‌های آلاینده از ۵۶ مجتمع ۱۹ مجتمع آلاینده بودند و روند کاهش این مجتمع‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در شورای راهبردی صنعت پتروشیمی و بدون احتساب دیگر مناطق کشور، در مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان در بخش زیست محیطی و ۲۳۳ میلیارد تومان در حوزه اجتماعی در سال ۹۸ هزینه‌ شده است، تصریح کرد: در حوزه زیرساختی و عمرانی ۴۵۰ میلیارد ریال، حمایت‌های اجتماعی ۵۴۰ میلیارد ریال، آموزش و پرورش ۳۷۰ میلیارد ریال، درمانی پزشکی ۵۵۰ میلیارد ریال، مدیریت بحران ۲۴۰ میلیارد ریال و فرهنگی ورزشی ۱۸۰ میلیارد ریال در زمینه اجتماعی هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نقش صنعت پتروشیمی در افزایش رفاه و رونق جامعه اشاره کرد و ادامه داد: هیچ صنعتی در کشور وجود ندارد که بتواند سالانه به صنایع پایین‌دست خود بیش از ۵ میلیون تن محصول عرضه کند که این از ویژگی منحصر به فرد این صنعت است.

محمدی درباره مشارکت اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ میلیون سهامدار در این صنعت داریم که همه آنها به نوعی در شرکت‌های پتروشیمی سهامدار هستند، تأکید کرد: ۱۵ هزار بنگاه در پایین دست صنعت پتروشیمی قرار دارند که از محصولات این صنعت استفاده می‌کنند و به واسطه پتروشیمی کار می‌کنند و رونق دارند.

وی به اشتغال مستقیم نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در صنعت پتروشیمی و ۸۵۰ هزار نفر در پایین‌دست اشاره کرد و گفت: این صنعت سبب ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر شده است.

معاون وزیر نفت به بومی‌سازی ۷۰ درصد کاتالیست‌های مصرفی صنعت پتروشیمی و حرکت‌های بسیار مطلوب در زمنیه توسعه دانش فنی با استفاده از توان پژوهشگران داخلی اشاره و اظهار کرد: مهم‌ترین دانش فنی، دستیابی به دانش فنی پروپیلن از گاز طبیعی است که در ماه‌های گذشته رونمایی شد و در منطقه اسلام‌آباد غرب با حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است.

کد خبر 312087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =