بیانیه پایانی پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

دبیرخانه پنجمین همایش دو روزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت روز پنجشنبه (۲۵ دی‌ماه) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار شانا، متن بیانیه پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به شرح زیر است:

«به نام خدا

به لطف خداوند و همت همکاران و عزیزان فعال در صنعت نفت، امروز به واپسین لحظه‌های برگزاری پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت رسیدیم. آنچه در این دو روز شاهدش بودیم، با مشارکت داوطلبانه شرکت‌های نفتی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها و با کمترین میزان هزینه‌کرد اتفاق افتاد. با وجود حاکمیت شرایط کرونایی در کشور خرسندیم که شرکت‌ها جریان مسئولیت اجتماعی خود را تداوم و تعمیق بخشیده و نتایج اقدام‌های مسئولانه خود را در این همایش عرضه داشتند.

آنچه از حیث روند رشد گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی شرکت و حضور مدیران و کارشناسان در همایش پنجم شاهد بودیم، با توجه به شرایط یادشده از یک سو و مجازی بودن همایش از دیگر سو، بسیار امیدوارکننده است. در این همایش تعداد گزارش‌ها با رشد ۵۳ درصدی نسبت به دوره پیش و ۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۶، بیشترین تعداد گزارش‌های مسئولیت اجتماعی تدوین و ارائه‌شده است.

درباره تهیه گزارش‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و نحوه داوری آنها گفتنی است که از سال ۹۶ با مشارکت و اجماع نمایندگان شرکت‌ها، فرهیختگان دانشگاهی و مشاوران مسئولیت اجتماعی (CSR) و با تکیه بر ایزو ۲۶۰۰۰، استانداردهای گزارش‌دهی GRI و در نظر داشتن چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مناطق عملیاتی صنعت نفت، برای نخستین بار راهنمای  گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، تدوین و در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت. از آن تاریخ به بعد در هر دوره راهنمای یادشده بازنگری و اصلاح شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

برای داوری گزارش‌ها نیز با همین شیوه مشارکتی و با همکاری مشاوران خبره مسئولیت اجتماعی چارچوب ارزیابی و داوری تهیه شد و داوری گزارش‌های دو دوره اخیر با همین چارچوب و با ترکیب داوران درون و بیرون از مجموعه نفت به انجام رسید. این چارچوب دربرگیرنده ۵۷ شاخص ارزیابی است که در دو بخش عمومی و اختصاصی توزیع شده و بر اساس سیستم نمره‌دهی تا سقف ۱۰۰۰ نمره ارزیابی می‌شوند.

همچون دوره‌های پیش، در این دوره نیز بعضی از گزارش‌های داوری به دلیل بی‌توجهی به راهنمای گزارش‌دهی و  اطلاعات حداقلی یا کلی قابل داوری نبودند، از این رو از مجموع ۹۶ گزارش تعداد ۱۵ مورد نتوانستند به سطح داوری برسند.

دیگر گزارش‌ها براساس میانگین نمرات هر گزارش و به‌طور کاملاً بیطرفانه رتبه‌بندی و در سطوح مختلف جایزه  توزیع شدند که در بخش پایانی این همایش جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

درباره ویژگی‌های گزارش‌ها، به‌طور کلی نکات مهم زیر قابل اشاره است:

۱- پایبندی بیشتر به راهنمای گزارش‌دهی و رعایت ساختار و محتوای آن نسبت به دوره‌های پیش و توانایی گزارش‌دهی در قالب اصلی استاندارد بین‌المللی (۲۰۱۸ GRI Standards)؛

۲- گرایش بیشتر به تعیین مسائل مهم مسئولیت اجتماعی شرکت و ترجیح دادن به عمل در حوزه‌های مشخص و موضوع‌های مهم‌تر؛

۳- توجه بیشتر به موضوعات نظامنامه به‌ویژه توانمندسازی جوامع محلی، توسعه زیرساخت‌های جوامع محلی و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی؛

۴ -بیان نتایج ارزیابی آثار ذاتی شرکت از یک سو و همچنین درج نتایج اقدام‌های مسئولیت اجتماعی؛

 ۵- استفاده از مشاوران خبره و با تجربه برای بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت و تهیه گزارش پایداری با کیفیت بالاتر؛

۶- انجام مطالعه عمیق اجتماعی و محیط زیستی و استفاده از نتایج آن برای توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت و تهیه گزارش پایداری شرکت؛

۷ -آینده‌نگری و توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتی و گزارش‌دهی پایداری، پیش از آغاز پروژه‌های شرکت.

با توجه به روند رو به رشد توسعه مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، الزم است محورهای زیر را مورد مداقه قرار دهیم:

۱- ابتکار عمل‌ها و تجربه‌های موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی را پیش چشم یکدیگر قرار داده و به هم‌افزایی بیندیشیم؛

۲- موضوع‌های مهم مسئولیت اجتماعی و قلمرو عمل در آنها را مشخص کنیم و بر اساس اولویت‌بندی دست به اقدام مسئولانه بزنیم؛

۳- درباره ذی‌نفعان، با بهره‌گیری از روش‌های علمی و افراد خبره، به شناسایی ذی‌نفعان واقعی و نیازها و  اولویت‌های آنان پرداخته و راهبرد مناسب را اتخاذ و عملیاتی کنیم؛

۴- به تدوین و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی بیندیشیم که به توسعه محلی مدد رسانده و به معیشت پایدار و رفاه اجتماعی ساکنان محلی بینجامد؛

۵- مشارکت بین شرکتی را مدنظر قرار دهیم و برنامه‌های مسئولانه مشترک را اجرایی کنیم؛

۶- سیاست‌ها و خط مشی‌های مسئولیت اجتماعی را مورد بازنگری قرار داده و اصلاح کنیم؛

۷- مسئولیت اجتماعی را هر ساله مشخص و اجرایی کنیم؛

۸- اسناد بالادستی، ابزارها و راهنماها را تدقیق و مستمر بازنگری و اصلاح کنیم؛

۹- سازوکارهای اجرایی مسئولیت اجتماعی، به‌ویژه کمیته‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌های نفتی را با ترکیب مناسب از نمایندگان واحدهای درون سازمانی کامل کنیم و به بلوغ برسانیم. در این ساز و کار تلاش کنیم تنوع رشته تحصیلی، ترکیب جنسیتی، مدیریتی - کارشناسی و نظایر آنها لحاظ شود؛

۱۰- سرانجام اینکه سند و نقشه راهی را تهیه و به‌کار ببندیم که مسیر و کم و کیف حرکت مسئولیت اجتماعی صنعت نفت را تعیین کند.

در پایان آرزومندیم نهال مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت نفت با همت فزاینده و دستاوردهای سازنده شرکت‌ها، به درختی تناور بدل و ثمره‌های آن، توأمان نصیب صنعت نفت، جامعه و محیط طبیعی این مرز و بوم شود. از همراهیتان سپاسگزاریم.»

کد خبر 312092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =