۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
  • کد خبر: 312100
گزیده‌های نفتی هفته

امضای هشت قرارداد نفتی، برگزاری پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی، افزایش قیمت نفت عربستان و عراق برای مشتریان آسیایی و افزایش بیش از ۶ دلاری قیمت سبد نفتی اوپک را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای قراردادهای نفتی: هشت قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار این هفته میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای این قراردادها، از ایجاد ظرفیت‌های تازه در بخش فروش و انتقال نفت، دریافت پول نفت و بخش پیمانکاری در دوران تحریم گفت. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق برای تأمین منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داد. کرباسیان همچنین در حاشیه این مراسم به نمایندگان رسانه‌ها گفت: ظرفیت‌های خوبی در صنعت نفت ایجاد شده است و ایران قادر خواهد بود سهم خود را از بازار نفت بگیرد.

احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در این آیین اعلام کرد: خوشحالیم که دستاورد نظام جمهوری اسلامی پس از ۴۰ سال این است که اتکا به نیروی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور نهادینه شده است. حسین حسین زاده، رئیس کمیته نفت و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: یکی از راه‌های کاهش وابستگی به نفت، صیانت از مخازن نفت و گاز است.

مسئولیت اجتماعی و نفت: پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت این هفته و در دو روز از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد. حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین گشایش این همایش اظهار کرد: بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی شرکت ملی گاز حفظ محیط زیست کشور است، از این رو حداکثر تولید و بهینه‌سازی مورد توجه ما قرار دارد. امیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت گفت: درخت مسئولیت اجتماعی نفت با حمایت‌های مقام عالی وزارت نفت به بار نشسته است و در این مسیر همه تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا در اصول بنیادین مسئولیت اجتماعی، ارزش‌های اخلاقی سازمان نمود عینی‌تری پیدا کند.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز در دومین روز این همایش از هزینه‌کرد ۲۳۳ میلیارد تومانی شورای راهبردی صنعت پتروشیمی در حوزه اجتماعی در سال ۹۸ خبر داد و بیژن زنگنه، وزیر نفت هم به‌عنوان سخنران پایانی این همایش اعلام کرد:‌ سند مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به‌عنوان جمع‌بندی دستاوردهای هشت سال اخیر این صنعت در زمینه مسئولیت اجتماعی تدوین می‌شود. این همایش با صدور بیانیه‌ای و اعطای جوایز به شرکت‌های برتر در ارائه گزارش‌های پایداری به کار خود پایان داد.

عربستان، عراق و افزایش تولید نفت: خبرگزاری رویترز این هفته در خبری مدعی شد عربستان قیمت فروش نفت برای مشتریان آسیایی را افزایش داده و «سندی شرکتی نشان داد که شرکت سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش (OSP) نفت خام سبک را در ماه فوریه برای عرضه به مشتریان آسیایی افزایش داده است و آن را نسبت به قیمت میانگین عمان/ دوبی یک دلار گران‌تر می‌فروشد، این به آن معناست که قیمت رسمی فروش این نوع نفت نسبت به ماه ژانویه با ۷۰ سنت افزایش به فروش می‌رسد.» عراق هم به تبعیت از عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت خود به مشتریان آسیایی را در ماه فوریه افزایش داد. حال که بحث عراق مطرح است این را هم باید گفت تولید نفت عراق در ماه دسامبر ۴.۷ درصد افزایش یافت که فراتر از سهمیه‌اش در توافق کاهش تولید اوپک پلاس است.

این هفته همچنین اعلام شد صادرات نفت عربستان به آمریکا برای نخستین بار در ۳۵ سال اخیر به صفر رسید. در بخش تقاضای نفت هم خبرها حاکی از آن است تقاضای سوخت هند اگرچه در ماه دسامبر با افزایش سرعت روند بهبود اوضاع اقتصادی به بالاترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسید، مجموع تقاضای نفت این کشور در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار در ۲۱ سال گذشته کاهش یافت.

نخستین گزارش ماهانه اوپک در سال ۲۰۲۱ هم پنجشنبه این هفته منتشر شد. در این گزارش عنوان شده است تولید نفت ۱۳ عضو این سازمان در ماه دسامبر ۲۷۸ هزار بشکه در روز و قیمت سبد نفتی اوپک هم در آخرین ماه میلادی سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ دلار افزایش یافته است.

سایر اخبار: برگزاری نمایشگاه نفت با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی»، تأمین ۵ درصد سوخت نیروگاه‌ها با مازوت، امضای تفاهم‌نامه ساخت پارک اوره رزینی لردگان با هدف تکمیل زنجیره ارزش و مصرف گاز ایران به اندازه ۱۴ کشور اروپایی از دیگر اخبار صنعت نفت این هفته بودند.

کد خبر 312100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =