اسیدکاری چاه‌ نفت با فناوری سیال فوم در نفت‌خیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عملیات اسیدکاری ۱۷ حلقه و بهینه‌سازی عملیات احیای چهار حلقه چاه نفت را با استفاده از فناوری سیال فوم با موفقیت اجرایی کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، رامین روغنیان، معاون فنی مهندسی نفت این شرکت در این باره گفت: انجام عملیات اسیدکاری چاه با کمک فناوری سیال فوم سبب افزایش دبی تولیدی به میزان در مجموع ۷۵۰۰ بشکه در روز و تسهیل و تسریع در عملیات جاری و دسترسی به برنامه‌های تثبیت و افزایش تولید چاه‌ها شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از روش‌های جدید و به‌روز انگیزش چاه به‌منظور افزایش و نگهداشت دبی تولیدی چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ اقدام به بررسی و برنامه‌ریزی استفاده از فناوری فوم (Foam) به‌منظور به‌کارگیری در عملیات اسیدکاری انتخابی و احیای چاه‌های تولیدی در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب کرد.

معاون فنی مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره استفاده از این فناوری عنوان کرد: این فناوری ابتدا در مطالعات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی کاربرد سیال Foam به‌منظور بهینه‌سازی عملیات زنده‌سازی چاه با تزریق نیتروژن بررسی شد و پس از این با توجه به خواص سیال یادشده و تنوع کاربردهای آن در عملیات‌های مرتبط با چاه‌های نفت و گاز، برنامه‌ریزی برای استفاده این فناوری در عملیات اسیدکاری انتخابی با فوم قرار گرفت.

روغنیان تصریح کرد: درباره اسیدکاری انتخابی با توجه به مشبک‌کاری اغلب چاه‌های مناطق نفت‌خیز در بیش از یک لایه و نیاز به اسیدکاری انتخابی به‌منظور حصول اطمینان از نفوذ اسید تزریقی در لایه هدف ابتدا در مطالعات کتابخانه‌ای و نشست‌های کارشناسی، امکان‌سنجی استفاده از سیال Foam به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای اسیدکاری انتخابی در دستور کار قرار گرفت. در این نوع عملیات با توجه به ویسکوزیته بالای فوم و نفوذ کمتر آن در سازند و ویژگی Phase Trapping این سیال از آن به‌عنوان Diverter استفاده می‌شود.

وی درباره مزایای سیال فوم اظهار کرد: سیال فوم ضمن کاهش آسیب به سنگ مخزن، ضمن کاهش و کنترل نفوذ اسید در لایه با تراوایی بالا سبب هدایت اسید به طرف لایه کم تراوا می‌شود و در نتیجه به بهبود کیفیت و کارایی اسیدکاری لایه هدف کمک می‌کند.

معاون فنی مهندسی نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: همچنین به‌علت جدا شدن گاز از مایع (نیتروژن و آب) بعد از کاهش کیفیت فوم در پایان عملیات و کاهش ویسکوزیته فوم، فرآیند تمیزسازی چاه به سهولت انجام می‌شود و همچنین گاز نیتروژن تزریقی اثر مثبت زیادی در فرآیند زنده‌سازی چاه دارد.

روغنیان تصریح کرد: درباره بهینه‌سازی عملیات احیای چاه، با توجه به اینکه سیال فوم در درون ستون چاه به صورت جریان تک فاز و مه آلود حرکت می‌کند،از این رو این جریان از ایجاد جریال لخته‌ای که سبب افت فشار زیاد در ستون چاه می‌شود ممانعت و با بهبود عملیات تزریق نیتروژن (با کاهش میزان نیتروژن مصرفی و کاهش زمان عملیات زنده‌سازی) به احیا و تمیزسازی ستون چاه کمک می‌کند.

وی گفت: در این راستا بعد از انجام آزمایش‌های مربوط به بررسی کیفیت و کارایی افزایه Foaming Agent همچنین بررسی چاه‌های انتخابی، عملیات اسیدکاری انتخابی با فوم برای ۱۷ حلقه چاه و عملیات بهینه‌سازی احیای چاه با تزریق نیتروژن برای چهار حلقه چاه طراحی و اجرا شد و به افزایش دبی تولیدی به مقدار ۷۵۰۰ بشکه در روز انجامید که با توجه به نیاز به این نوع عملیات در سطح مناطق ‌نفت‌خیز جنوب، ۲۵ حلقه چاه نیز در برنامه اجرای این عملیات قرار دارند.

کد خبر 312281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =