۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
  • کد خبر: 312406
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نمایشگاه ۲۵: بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امروز با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین با تشریح اقدام‌های انجام شده برای حمایت از ساخت داخل تاکید کرد: من به این قانع نیستم شرکت‌های ایران تنها کالایی را بسازند، بلکه باید برند ایجاد و با صادرات محصولاتشان برای مردم ارزش‌آفرینی کنند. زنگنه همچنین در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران درباره تولید، صادرات و بازگشت نفت ایران به بازار گفت: نگران احیای بازارهای از دست رفته نفت ایران نیستیم و در صورت لغو تحریم‌ها، قدرتمندتر از گذشته به بازار بازمی‌گردیم. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در حاشیه بازدید از نمایشگاه نفت در پاسخ به پرسشی مشابه اظهار کرد: وضع‌مان خوب است و در عمل نشان خواهیم داد.

بهره‌برداری رسمی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ایران این هفته با فرمان رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید. این پالایشگاه گازی ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گاز را داراست. حسن روحانی، رئیس جمهوری در این آیین اظهار کرد: بخشی از قدرت ملی ما در سایه قدرت انرژی و جایگاهی که در این عرصه داریم به دست آمده است.

وزیر نفت که برای بهره‌برداری رسمی از این طرح به بهبهان رفته بود هم اعلام کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد. جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس هم اعلام کرد: گشایش اعتبار راه‌اندازی پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس حاصل برجام است. محمود امین‌نژاد، مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس هم در این آیین گفت: هدف و خواستگاه این طرح بزرگ عینیت بخشیدن به رویای تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت در جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت، گازهای مشعل و منابع عظیم گازهای غنی در استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد بوده است  .

بازار نفت و بازگشت ایران: محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته اعلام کرد هنوز جای نگرانی برای احتمال افزایش تولید نفت خام ایران در اواخر سال‌جاری میلادی وجود ندارد.

وی که در یک رویداد با موضوع انرژی در امارات حضور داشت این را هم گفت که اکنون نیازی به نگرانی بازار نیست ،همچنین احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق هم این هفته در بیانیه‌ای پایبندی عراق به توافق کاهش تولید ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) و جبران تولید بیش از سهمیه خود را تأیید کرد.

خبرگزاری رویترز اما این هفته در خبری مدعی شد نمایندگان شرکت‌های عرضه‌کننده سوخت به ونزوئلا، واردکنندگان نفت ونزوئلا و گروه‌های حمایتی در ماه جاری میلادی اعلام کردند که قصد دارند دولت آینده جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را برای لغو ممنوعیت سوآپ نفت خام و گازوئیل زیر فشار قرار دهند. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل می‌توان به قرار گرفتن عربستان در جایگاه نخست فروشنده نفت به عربستان و رسیدن قیمت سبد نفتی اوپک به مرز ۵۶ دلار اشاره کرد.

سایر اخبار: آمادگی ایران برای افزایش تولید نفت به میزان پیش از تحریم، تشریح دلایل اختلاف قیمت در قبوض جدید گاز، چرایی کمبود گاز مایع در بعضی نقاط کشور و برنامه‌ریزی نفت برای تحقق طرح انتقال نفت گوره جاسک تا پایان ۹۹ از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «مسیر طی شده در توسعه میدان آذر قابل دفاع است» و «آنچه باید درباره پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بدانید» عنوان دو مطلبی است که به روند توسعه میدان آذر و پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ پرداخته است، پیشنهاد می‌شود آن را مطالعه کنید.

کد خبر 312406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =