بهره‌برداری از پلاگ‌های سیمانی فوق‌سبک در چاه‌های نفت‌خیز جنوب

پلاگ‌های سیمانی سبک و فوق‌سبک پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین بار در پنج چاه تولیدی مناطق نفت‌خیز جنوب با موفقیت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، علیرصا نصیری، مدیر گروه پژوهش، فناوری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در سال‌های گذشته، روی فناوری سیمان‌های سبک فعالیت‌های مؤثری انجام شده و اقدام‌های جدید در توسعه این فناوری در دستور کار فعالیت‌های پژوهشی قرار گرفته است. در این زمینه و بنا به پیشنهاد اداره مهندسی نفت و درخواست اداره مهندسی سیالات حفاری مناطق نفت‌خیز، پلاگ‌های سیمان فوق‌ سبک هنگام تعمیر چاه‌های تولیدی و در زمان بهره‌برداری در این چاه‌ها قرار گرفت تا از جریان هیدروکربنی ممانعت شود و فعالیت‌های تعمیراتی به سهولت انجام شود.

مدیر گروه پژوهش، فناوری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: در گذشته به علت فقدان این فناوری، سیمان پلاگ‌هایی با وزن سنگین استفاده و سبب هرزروی سیمان می‌شد و این مشکل، افزایش طول زمان عملیات و سرانجام افزایش هزینه‌ها را به دنبال داشت، همچنین از نکات بسیار مهم دیگر اینکه هرزروی در لایه‌های بهره‌ده، سبب ایجاد صدمه به مخازن نفتی و گازی می‌شد.

نصیری تصریح کرد: در ۲۰ روز گذشته عملیات پلاگ‌گذاری در پنج چاه از میدان اهواز به شماره‌های ۱۵، ۳۶، ۹۵ و ۶۸ و چاه ۳۱۰ مارون با استفاده از سیمان سبک و به‌ کارگیری از این تکنولوژی جدید با موفقیت انجام شده است.

وی کاهش زمان عملیات نصب این پلاگ‌ها از چند روز به ۲۴ ساعت را از دیگر نتایج بسیار موفقیت‌آمیز این طرح دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ها نیز تا یک‌پنجم تقلیل یابد و صدمات به مخازن نیز تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

مدیر گروه پژوهش، فناوری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت به دیگر دستاورد مهم این طرح اشاره کرد و گفت: در این عملیات از محصول تولیدی پژوهشگاه با عنوان میکروپلاگ که با همکاری پردیس پایین‌دستی و پژوهشکده مهندسی نفت تولید شده بود استفاده شده است.

پیش از این تجربه‌های محققان پژوهشگاه صنعت نفت مبتنی بر سیمانکاری هنگام عملیات حفاری بود. به عبارت دیگر، سیمان‌کاری زمانی رخ داد که رشته‌های حفاری درون چاه قرار داشت، اما نخستین بار است که این فناوری با استفاده از دستگاه کویل تیوبینگ عملیاتی شده است، بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم که دانش فنی این فناوری اکنون به‌صورت انحصاری در اختیار پژوهشگاه صنعت نفت قرار داشته و تنگناهای صنعت حفاری کشور در تعمیر و نگهداری چاه‌های تولیدی با استفاده از این پلاگ‌های فوق‌سبک برطرف شده است. هرچند ادامه عملیات میدانی برای وصول کامل عملیاتی و کاربردی کردن این فناوری، به‌ویژه در بخش‌های حفر باز چاه‌های تولیدی و توسعه‌ای ادامه دارد.

کد خبر 312474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =