محصول دانش‌بنیان کابل مولتی لیر بومی‌سازی شد

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی از نمونه بومی‌سازی شده یک محصول راهبردی مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و ژتروشیمی رونمایی کرد.

علیرضا کلاهی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران در حاشیه سومین روز بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به موفقیت شرکت دانش‌بنیان کابل ابهر در بومی‌سازی کابل مولتی لیر به خبرنگار شانا گفت: این کالا جزو نخستین محصولات دانش‌بنیان در صنعت کابل ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: به‌طور سنتی صنعت نفت از کابل‌های با روکش سرب استفاده می‌کند و علت آن آلودگی خاک در محیط‌های نفتی است، خاک این مناطق آلوده به مواد هیدروکربنی، شیمیایی و روغنی است که می‌تواند به کابل آسیب بزند، به همین دلیل کابل‌های به‌کار رفته در این محیط‌ها روکش سربی دارند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی سرب حذف شده است و به جای آن از چند لایه پلیمری و فلزی استفاده می‌شود که این فناوری در خاورمیانه جدید است و متخصصان داخلی موفق به تولید آن برای نخستین بار شده‌اند.

کلاهی، صرفه اقتصادی، کاهش استفاده از سرب و کاهش آلودگی زیست‌محیطی را از جمله مزایای این نوع کابل برشمرد و گفت: سبکی و کاهش شعاع خمش این نوع کابل سبب تسهیل کابل‌کشی و افزایش سرعت این فرآیند می‌شود، همچنین تولید این نوع کابل زمان کمتری می‌برد.

وی با بیان اینکه امروزه بیشتر کابل مورد نیاز کشور و صنعت نفت از داخل تأمین می‌شود، اظهار کرد: این شرکت در حال مذاکره با صنعت نفت کشور برای استفاده از کابل مولتی لیر به جای کابل سربی است، همچنین کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان کشورهای هدف برای صادرات این محصول هستند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران، در صورت استفاده از این نوع کابل، افزون بر ارزان‌تر بودن خود کابل نسبت به کابل‌های سربی، هزینه کابل‌کشی نیز ارزان‌تر است.

کد خبر 312541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =