نمایش خودکفایی صنعت گاز در نمایشگاه بیست‌وپنجم

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز ششم بهمن‌ماه در حالی پایان یافت که صنعت گاز کشور کارنامه مثبتی در خودکفایی کالاها و تجهیزات به نمایش گذاشت.

به گزارش شانا، صنعت گاز کشور در سال‌های اخیر با همراهی شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ها توانسته به جایگاه قابل توجهی در تکیه به توان متخصصان داخلی کشور برسد که این موضوع برخاسته از همراهی و همکاری دوسویه میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های توانمند داخلی است.

این موضوع بدون شک از دلایلی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت، گاز را پیشران توسعه در کشور خواند و اعلام کرد اکنون توانایی ساخت ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت را داریم.

همسو با آن، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشستی خبری در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تأکید کرد که همه کالاهای مصرفی در بخش شبکه‌های توزیع در داخل کشور تولید می‌شود و در سال‌های اخیر بیش از ۱۵ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده که همه کالای مصرفی این شبکه‌ها تولید داخل بودند و افزون بر این، اشتغال خوبی هم در کشور ایجاد شده است. 

به گفته او، در بخش‌های دیگر صنعت گاز مانند توربوکمپرسورها و پالایشگاه‌های کشور هم بخش عمده، تولید داخل است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده همه مواد شیمیایی و کالاهایی که در پالایشگاه‌ها مصرف می‌شود تولیدات داخلی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز یادآور شد که لوله‌سازی هم در داخل کشور آغاز شده است و از یک ماه آینده در صنعت گاز از لوله‌ای که همه فرآیند ساخت آن در داخل طی شده است، استفاده می‌شود و دیگر می‌توان مدعی شد صنعت گازی به کل ایرانی با کالاهای داخلی خواهیم داشت.

در ادامه روایت مسئولان دو شرکت تولیدکننده داخلی و مجری پروژه‌های عمده صنعت گاز را از تازه‌ترین اقدام‌ها و فعالیت‎های انجام‌شده در این حوزه می‌خوانید.

بومی‌سازی تجهیزات نفت و گاز؛ افتخاری جاودانه برای نسل آینده

علی خنیفر، مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز در حاشیه‌ برگزاری بیست‌پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به خبرنگار شانا گفت:‌ این شرکت نخستین و قدیمی‌ترین مجموعه در صنعت لوله‌سازی است. لوله‌سازی اهواز را وزارت نفت راه‌اندازی کرده است و تا سال ۷۸ متعلق به وزارت نفت بود و بسیاری از خطوط سراسری گاز ازسوی این مجموعه تولید شده است.

وی با بیان اینکه شرکت لوله‌سازی اهواز بازوی توانمند صنعت گاز است، افزود: مشتری اصلی ما صنعت گاز است، به همین دلیل همیشه همکاری و ارتباطمان با آن بالاست؛ از سویی شرکت گاز در سال‌های گذشته همراهی زیادی با لوله‌سازی اهواز داشته و می‌توان گفت همکاری دوسویه بسیار مثبتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز با تأکید بر اینکه این مجموعه تلاش کرده در اجرای پروژه‌ها روی توان داخلی سرمایه‌گذاری کند، تصریح کرد: نمونه بارز آن در پروژه گوره - جاسک و سایر طرح‌های اجرا شده در صنعت گاز نمایان است.

خنیفر همچنین اظهار کرد: ساده‌ترین کار برای ما این است که از کشورهای خارجی مواد اولیه وارد و آن را به لوله تبدیل کنیم و به شرکت‌های نفت و گاز تحویل دهیم، اما باید کمی جسارت و عِرق به وطن داشته باشیم و به صنایع داخلی هم فکر کنیم تا همه این زنجیره کار کند.

وی تأکید کرد: واردات آسان است و برای من مدیر و سایر مدیران منافع زیادی دارد و شاید بتوان گفت بومی‌ کردن و داخلی‌سازی جز جواب پس دادن چیزی ندارد، اما ما باید نسبت به کشور خود تعصب داشته باشیم، بنابراین سختی‌ها را هم به جان می‌خریم؛ این‌طور است که اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود، از خروج ارز جلوگیری می‌شود و صنایع وابسته هم مشغول کار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز با اشاره به مشکلات واردات مواد و کالای خارجی، گفت: پیش از این زمانی که مواد را سفارش می‌دادیم هزاران ترس داشتیم، اینکه دزدان دریایی کشتی را نبرند یا کشتی غرق نشود یا آمریکا با تحریم جلو ورود آن را نگیرد، اما اکنون با خیالی راحت مواد تأمین می‌شوند و از مبارکه به اهواز می‌آید و به ما تحویل داده می‌شود و ما آن را به لوله تبدیل می‌کنیم.

خنیفر به امضای قرارداد سه‌جانبه میان لوله‌سازی اهواز، فولاد مبارکه و فولاد اکسین خوزستان برای بومی‌سازی ورق‌های ایکس ۷۰ اشاره کرد و افزود: تولید آزمایشی آنها در فولاد مبارکه و اکسین در حال انجام است  و با تعیین تکلیف استانداردها، ان‌شاالله در ابتدای سال ۱۴۰۰ ورقه‌های ایکس ۷۰ لوله‌های ۵۶ اینچ بومی می‌شوند و ما دیگر به هیچ وجه نیازی به واردات ورق API مورد نیاز نفت و گاز نداریم.

وی یادآور شد: با این کار از خروج میلیون‌ها دلار و یورو جلوگیری می‌شود و کارخانه‌ها و صنایع وابسته مشغول کار می‌شوند و این افتخاری جاودانه برای نسل‌های بعدی است.

حمایت از تولید داخل شعارِ عمل‌شده شرکت گاز است

حمید پویا، مشاور مدیرعامل شرکت ایران آروین نیز در حاشیه برگزاری بیست‌پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیم در گفت‌وگویی با خبرنگار شانا، اظهار کرد: شرکت ایران آروین بیش از ۵۰ سال است که در پروژه‌های صنعت گاز، نفت و پتروشیمی کشور به‌عنوان سازنده خطوط انتقال انرژی و تأسیسات و کارخانه‌های مرتبط با این موضوع مانند پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار و هر موضوعی که در زمینه انتقال انرژی برای صنعت نفت و گاز باشد، فعال است.

وی افزود: ما بالاترین تعداد ناوگان تجهیزات فنی و مهندسی و بیشترین تعداد مهندسان و متخصصان را در این زمینه داریم و رتبه نخست برای ساخت خطوط انتقال در کشور را کسب کردیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ایران آروین درباره پروژه‌های جاری این مجموعه، اظهار کرد: سه پروژه بسیار مهم کشور از سوی ایران آروین درحال اجراست؛ خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، خط ۳۲ اینچ انتقال گاز در منطقه پارس جنوبی بین فاز ۱۹ تا ۲۱، همچنین یکی از افتخارات شرکت ایران آروین تامین ۶۷۰ کیلومتر لوله سرویس ترش به قطر ۴۲ اینچ برای پروژه ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک است که این شرکت برای نخستین‌بار در کشور موفق شده همه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لوله را از فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین تأمین کند.

پویا تصریح کرد: پیش از این خطوط لوله ترش در ایران تولید نشده بود و ما با افتخار توانستیم برای نخستین بار با حمایت از تولیدکنندگان داخلی این کار را انجام دهیم، لوله‌ها هم در دو شرکت لوله‌ساز داخلی تولید شد.

وی‌ با اشاره به حمایت صنعت گاز از تولیدکنندگان داخلی در ساخت و اجرای پروژه‌ها گفت: بی‌شک بدون حمایت شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان مهم‌ترین کارفرمای سیستم‌های انتقال انرژی در کشور رشد شرکت‌هایی مانند ایران آروین متصور نبود. این حمایت‌ها شامل چند بخش مهم می‌شود که مهم‌ترین آن اعتماد این کارفرمایان به پیمانکاران داخلی و قدرت مهندسی است.

مشاور مدیرعامل شرکت ایران آروین یادآور شد: مرحله دیگر مناقصه‌هایی است که برگزار می‌کنند و شرایطی که فراهم می‌آورند تا ما بتوانیم تجهیزات لازم را از منابع داخلی تأمین کنیم. حمایت از تولید داخل بدون تعارف در شرکت ملی گاز ایران مهم‌ترین شعار است که به آن عمل کردند و ما نیز از این موضوع بهره‌مند شدیم.

کد خبر 312675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =