پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌طور کامل ایرانی خواهد بود

معاون وزیر نفت مهمترین شاخصه طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را ایرانی بودن آن عنوان کرد و گفت: مجموع فناوری و کاتالیست هر سه بخش متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن این طرح ازسوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه یافته است و این طرح مبتنی بر دانش فنی ایرانی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب با تبریک ایام دهه فجر و اینکه این روز اسباب خیر و برکت برای مردم استان خوب کرمانشاه خواهد بود، اظهار کرد: امروز روزی ویژه هم برای صنعت پتروشیمی کشور و برای مردم این استان است.

وی افزود: در شرایطی که نقش صنعت پتروشیمی در حوزه تولید، تأمین، صادرات و ارزآوری برای کشور هر روز پررنگ‌تر می‌شود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش توسعه نیز گام‌های اساسی در این منطقه برمی‌دارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، یکی از طرح‌های راهبردی صنعت پتروشیمی است که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح خواهیم بود، ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح طی سال‌های آینده، این طرح یادگاری از دولت دوازدهم در استان کرمانشاه خواهد بود.

محمدی، یکی از دغدغه‌های مهم این صنعت را تولید پروپیلن و دیگر مشتقات آن عنوان و تصریح کرد: پروپیلن محصولی راهبردی است و در دنیا از آن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی یاد می‌شود و ظرفیت تولید این محصول هم‌اکنون حدود سالانه ۹۵۰ هزار تن در کشور است.

دستیابی به ظرفیت ۴.۵ میلیون تنی پروپیلن

وی با اشاره به صدور حدود ۲۰ مجوز برای سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته با هدف تولید پروپیلن از گاز طبیعی، گفت: تاکنون هیچ یک از این‌ها به دلیل نبود دانش فنی امکان‌پذیر نشده و در مرحله کاغذ و احتمالا زمین باقیمانده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اهتمام مهندس زنگنه، برنامه‌ریزی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای حرکت در این مسیر آغاز شد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت ۴.۵ میلیون تن پروپیلن دست یابیم و صنعت پتروشیمی را در حوزه پروپیلن و به‌ویژه صنایع پایین دستی گسترش دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های مختلفی افزایش تولید پروپیلن تعریف شده است که با استفاده از متانول در دسترس در جنوب و گازطبیعی در شمال و غرب کشور به پروپیلن برسیم، افزود: طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب نخستین طرح از سبد طرح‌های تولید پروپیلن که امروز آغاز شد و گام‌های اجرایی را در ماه‌ها و سال‌های آینده برخواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه با احداث این طرح، پروپیلن کل استان‌های غربی و شمال غربی کشور تأمین می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده اجرای این طرح شتاب گیرد و در سال ۱۴۰۳ به تولید برسد.

وی با اشاره به اینکه یک پتروشیمی سه‌گانه در این پروژه خواهیم داشت، تصریح کرد: در این طرح از گازطبیعی به متانول و پس از آن به سمت پروپیلن و پلی‌پروپیلن دست می‌یابیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مهمترین شاخصه این پروژه را ایرانی بودن آن عنوان کرد و گفت: دانش فنی و فناوری هر سه بخش این پروژه ازسوی پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه یافته  است و این طرح مبتنی بر دانش فنی ایرانی ساخته می‌شود.

درآمد ۲۲۰ میلیون دلاری

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه کاتالیست‌ها یکی از مهمترین، گران قیمت و با فناوری بالا در صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: در این طرح ۶ نوع کاتالیست استفاده می‌شود که سه نوع کاتالیست بخش متانول در یکی دوسال گذشته ایرانی‌سازی شده و به تولید رسیده است. دانش فنی ۲ نوع کاتالیست بخش پروپیلن نیز انجام شده و در تابستان ۱۴۰۰ صنعتی سازی و تولیدی می‌شود. یک کاتالیست تولید پلی‌پروپیلن نیز در مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حال ساخت است که در اسفند ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی تأکید کرد: مجموع فناوری و کاتالیست طرح پتروشیمی اسلام اباد غرب ایرانی خواهد بود که این شاخصه این طرح است.

وی با بیان اینکه با تولید ۱۲۰ هزار تن پلی‌پروپیلن در این طرح قطعا کارگاه‌های کوچک و بزرگی در پایین دست این پتروشیمی و در شهرک‌های صنعتی فعال خواهند شد، گفت: از بخشی از متانول مازاد تولیدی این طرح نیز سه طرح در پایین دست آن؛ طرح اتانول، پلی استال و متیل آمین تعریف شده است بنابراین با احداث این مجتمع، در صنایع پایین دستی اتفاقات بسیار مبارک و خوبی برای منطقه خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه توسعه دهنده این طرح به دلیل فناوری بالا خود شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، افزود: در تأمین منابع مالی این طرح نیز دغدغه‌ای وجود ندارد و کاملا قابل تأمین خواهد بود. ظرفیت این طرح به طور کلی ۹۶۵ هزار تن است که ۶۶۰ هزار تن متانول از گازطبیعی تولید می‌شود و ۱۲۰ هزار تن پروپیلن و ۱۲۰ هزار تن پلی‌پروپیلن و بخشی هم بنزین پیرولیز و ال‌پی‌جی خواهد بود.

محمدی حجم سرمایه‌گذاری این طرح را ۵۴۵ میلیون دلار و میزان اشتغالزایی در دوران ساخت را ۴۵۰۰ نفر عنوان کرد که بسیار قابل توجه در استان کرمانشاه خواهد بود و گفت: درآمد سالانه این طرح پس از تکمیل ۲۲۰ میلیون دلار در سال خواهد بود.

کد خبر 313207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =