واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس افتتاح شد

واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس فریمان صبح امروز، همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به  نقل از ایرنا، این واحد صبح امروز، شنبه (۱۸ بهمن)، همزمان با ششمین روز دهه مبارک فجر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان رضوی و جمعی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

مدیرعامل پالایشگاه فریمان در این مراسم گفت: واحد تولیدکننده بنزن مورد مصرف در ارتقای کیفیت و اکتان سوخت بنزین، با ظرفیت تولید سالانه ۷۲ هزار تن در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد - فریمان واقع در جنوب مرکز استان خراسان رضوی ساخته شده است.

مهدی سنگچولی هزینه تاسیس این واحد صنعتی را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵۰ نفر اعلام و بیان کرد: محصول این پالایشگاه با بالاترین استانداردهای اروپایی با خلوص بالای ۸۵ درصد تولید می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه زال پارس سال ۱۳۸۳ با هدف ایجاد پایگاهی برای ذخیره‌سازی مواد نفتی تاسیس و در راس مثلثی واقع شد که بتواند مراودات فرآورده‌های نفتی با کشورهای همسایه ترکمنستان و افغانستان را صورت دهد.

مدیرعامل پالایشگاه فریمان ادامه داد: سال ۱۳۸۵ بر اساس تصمیم دولت مبنی بر ورود بخش خصوصی به عرصه ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، شرکت زال پارس اقدام به ایجاد نخستین انبار نفت کوره بخش خصوصی در کشور کرد.

سنگچولی گفت: شرکت زال پارس با به‌کارگیری توان خود برای بهینه‌سازی فرآورده‌های پتروشیمی و تولید سوخت با کمترین مقدار آلودگی زیست محیطی هم‌اکنون تامین بهنگام و مستمر نفت و گاز مورد نیاز نیروگاههای شرق کشور را تضمین کرده است.

بر پایه این گزارش، بنزن در تولید صنعتی مواد و مصنوعات پلاستیکی، رزین، نایلون، روغن‌های روان‌ساز، مواد رنگی، شوینده‌ها و پاک‌کنندها، سموم و انواع آفتکش و لاستیک مصنوعی به کار می‌رود؛ مایعی بی‌رنگ، اما معطر است که به سرعت بخار می‌شود و قابلیت اشتعال فوق‌العاده بالایی دارد.

این ماده در بسیاری از ترکیبات همچون آسپیرین و ماده منفجره تری‌نیتروتولوئن نیز وجود دارد. همچنین افزودن بنزن به بنزین، عدد اکتان این سوخت رایج را افزایش داده و احتمال کوبش موتور خودرو را کاهش می‌دهد اما به‌دلیل اثر منفی آن بر سلامتی انسان مقررات سفت ‌و سختی درباره مقدار بنزن در تولید بنزین وضع شده تا حجم آن را در سوخت به کمتر از یک درصد برساند.

کد خبر 313255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =