پروژه مطالعات زودهنگام مخزن در میدان سلمان اجرا می‌شود

شرکت نفت فلات قاره ایران پس از اجرای پروژه‌های جامع مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام (Fast Track) در چهار میدان نوروز، هندیجان، بهرگانسر و ابوذر و افزایش ذخایر نفت درجای این میدان‌ها، این پروژه را در میدان نفتی سلمان نیز اجرا می‌کند.

علی خواجوی، مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن اعلام این خبر گفت: پیش از این با انجام مطالعات میدان‌ها به‌صورت زودهنگام در چهار میدان هندیجان، بهرگانسر، ابوذر و نوروز، مجموع نفت درجای این میدان‌ها نسبت به آخرین مطالعه انجام‌شده مصوب ۷۴۲ میلیون بشکه افزایش یافت و از حدود ۹.۱ به حدود ۹.۹ میلیارد بشکه رسید که نتایج موفق این مطالعات ما را بر آن داشت چنین پروژه‌ای را در دیگر میدان‌ها هم دنبال کنیم. 

وی با بیان اینکه همسو با این هدف، برای اجرای پروژه جامع مطالعات مخزن به‌صورت زودهنگام در میدان نفتی سلمان برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: مجوزهای لازم از هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران دریافت شده و امیدواریم همانند مطالعات چهار میدان پیشین، این پروژه نیز ظرف حداکثر ۹ ماه به سرانجام برسد.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران درباره طرح این ایده گفت: اسفندماه سال گذشته بود که مهندس زنگنه این ایده را برای مطالعه مخازن در بازه زمانی کوتاه‌تر مطرح کردند و شرکت نفت فلات قاره نخستین شرکتی است که این ایده را اجرایی کرده است.

خواجوی افزود: با توجه به اینکه کار جدیدی صورت گرفته و اجرای این پروژه نیازمند پیگیری فراوان بوده است، عنوان کرد: برنامه زمانی اولیه ما برای اجرای پروژه‌های مطالعات مخازن به‌صورت زودهنگام ۶ ماه بود که به‌دلیل رویارویی با شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن، این پروژه‌ها طی ۹ ماه عملیاتی شدند. در این مدت بیش از ۲۰۰ نشست با شرکت‌های پیمانکار برگزار شد.

وی با بیان اینکه در پروژه‌های زودهنگام مطالعات مخازن، چاه‌های کلیدی در نواحی مختلف میدان که اطلاعات خوبی نیز درباره آنها وجود دارد، بررسی و مبنا قرار داده می‌شود، ادامه داد: سپس براساس مدل‌های ژئوفیزیکی که پیش‌تر با اتکا به آن به‌طور مثال مدل زمین‌شناسی ساخته شده است، کار الگوسازی استاتیک و دینامیک انجام و سبب می‌شود مطالعات در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسد.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: برای نمونه در جریان انجام همین مطالعات متوجه شدیم ناحیه مخزنی که برای اجرای یک طرح نگهداشت تولید تعریف کرده بودیم، ناحیه مستعد و مناسبی نیست و با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، اگر این طرح ادامه می‌یافت قطعا سرمایه‌گذاری انجام شده به نتیجه دلخواه منتهی نمی‌شد.

بر اساس این گزارش، انجام مطالعات جامع مخازن (MDP) مهم‌ترین ابزار برای بهینه‌سازی تولید، انتخاب نحوه مناسب توسعه مخزن و سرانجام افزایش ضریب بازیافت از مخازن هیدروکربوری است زیرا در شرح کار انجام این مطالعات، به‌طور معمول پردازش و تفسیر داده‌های لرزه‌نگاری، مطالعات کامل زمین‌شناسی پایه و الگوسازی استاتیک، مطالعات کامل مهندسی مخازن پایه، تطابق تاریخچه و ساخت مدل شبیه‌سازی دینامیک، تهیه و اجرای سناریوهای تولید و سرانجام مطالعات کامل اقتصادی و تدوین برنامه بهینه و جامع توسعه مخزن گنجانده می‌شود.

این در حالی است که تجربه پروژه‌های گذشته نشان می‌دهد انجام همه فعالیت‌های یادشده در حالت خوشبینانه به دو سال و نیم تا سه سال و در حالت واقع‌بینانه به سه تا چهارسال زمان نیاز خواهد داشت که در بسیاری موارد به‌ویژه در مخازن توسعه‌یافته‌ای که در نیمه دوم عمر تولیدی خود قرار دارند، به علت تغییرات شدید شرایط تولیدی مخزن و چاه و شرایط بهره‌برداری روسطحی، مطالعات انجام‌شده به‌دلیل گذشت زمان زیاد (سه تا چهار سال) گاه کارآیی و اثربخشی پیش‌بینی‌شده خود را از دست خواهد داد.

همین موضوع، تعریف پروژه‌های زودهنگام (Fast Track) و اجرای بخشی از فعالیت‌های اصلی MDP یا انجام این فعالیت‌ها را به‌صورت فشرده (البته در صورتی که ابهام‌های روسطحی تأثیرگذار نباشد) ضروری کرده است تا به واسطه اجرای این پروژه‌ها، مدت زمان اجرای مطالعه و تدوین برنامه‌های توسعه با هزینه پایین‌تر از مطالعه اصلی و در کمتر از یک سال امکان‌پذیر شود.

با اجرای مطالعات زودهنگام، بخش زیادی از ابهام‌ها و عدم قطعیت‌های ناشی از کمبود اطلاعات یا پیچیدگی‌های زیرزمینی نمایان می‌شود، بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب برای دریافت اطلاعات و به‌کارگیری آن در مطالعه جامع MDP یا تعریف مطالعات هدفمند دیگر، کمک شایانی به ارتقای کیفیت، افزایش دقت نتایج مطالعه جامع و تدوین برنامه نهایی توسعه میداهای هیدروکربوری کرد.

در همین راستا پیرو سیاست‌های ابلاغی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تعریف پروژه‌های انجام مطالعات مخزن به‌صورت زودهنگام (Fast Track)، شرکت نفت فلات قاره ایران در اسفندماه سال ۱۳۹۸ نسبت به واگذاری این مطالعات در چهار میدان نفتی هندیجان، بهرگانسر، ابوذر و نوروز اقدام کرد و این مطالعات را با تلاش مستمر کارشناسان خود و همکاری شرکت‌های مشاور داخلی در مدت زمان کمتر از ۹ ماه و با متوسط پیشرفت ماهانه بیش از ۱۱ درصد به پایان رساند. با انجام مطالعات به‌صورت زودهنگام، مجموع نفت درجای این میدان‌ها نسبت به آخرین مطالعه انجام‌شده مصوب به میزان ۷۴۲ میلیون بشکه افزایش یافت و از حدود ۹.۱ به حدود ۹.۹ میلیارد بشکه رسید. بر اساس سناریوهای پیش‌بینی تولید صورت‌گرفته، مجموع نفت قابل استحصال در این چهار میدان ۲۱۷ میلیون بشکه افزایش یافته و به بیش از ۳.۲ میلیارد بشکه رسیده است که با در نظر گرفتن قیمت ۴۵ دلار برای هر بشکه نفت، معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار به ارزش منابع قابل استحصال میدان‌های نفتی فلات قاره افزوده شده است.

کد خبر 313355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =