سامانه‌های شرایط اضطراری شرکت گاز خراسان رضوی رونمایی شد

سامانه‌های شرایط اضطراری شرکت گاز استان خراسان رضوی با حضور مسئولان شرکت ملی گاز ایران رونمایی شد.

به گزارش شانا، حسن افتخاری دیروز (سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه) در آیین رونمایی از سامانه‌های شرایط اضطراری (مدیریت بحران) این شرکت، اظهار کرد: ۷۵ درصد انرژی استان از گاز طبیعی تأمین می‌شود و ویژگی خراسان رضوی وجود کامل زنجیره منابع گازی، پالایش، انتقال و توزیع است. همین موضوع سبب شده تا خراسان رضوی جزو قدیمی‌ترین استان‌های بهره‌مند از این نعمت الهی باشد.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های اساسی و زیرساختی شرکت گاز برای پایداری جریان گاز مشهد اتصال مشهد از طریق خط ۴۸ اینچ سراسری به منابع گازی جنوب کشور است که اکنون به‌طور هم‌زمان از سوی چهار پیمانکار در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه در کنار موضوع افزایش تاب‌آوری خطوط گاز، مدیریت شرایط اضطراری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله یا قطع گاز نیازمند واکنش به‌موقع و صحیح از سوی دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت گاز است.

افتخاری افزود: جدای از موضوع بحث امنیت عرضه انرژی گاز طبیعی این پرسش مطرح است که جامعه و مصرف‌کننده چقدر در برابر افت فشار یا نبود وجود گاز آماده است؛ هرچند به همت و تلاش کارکنان صنعت نفت و حمایت‌های استانداری تاکنون هیچ مشکلی در تأمین گاز طبیعی نبوده، اما لازم است تا جامعه و مراکز حیاتی مانند بیمارستان‌ها، نانوایی‌ها و .. برای سناریوی قطع گاز آمادگی و تاب‌آوری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه به تشریح سامانه‎های شرایط اضطراری آماده افتتاح این شرکت پرداخت و تصریح کرد: خودروی سیار فرماندهی شرایط اضطراری با سیستم قابل گسترش دوطرفه که مجهز به تأسیسات (برق، آب، فاضلاب و...) و دیگر امکانات رفاهی است میان شرکت‌های گاز استانی منحصر به فرد است و می‌تواند در مدیریت شرایط اضطراری به عنوان یک اتاق فرماندهی عمل کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی درباره خودرو سیار تعمیرات در شرایط اضطراری هم گفت: این خودرو دارای تجهیزات مختلف مانند موتور جوش سه فاز دیزلی، کمپرسور دیزلی، دستگاه جوش الکتروفیوژن، موتور برق بنزینی، دستگاه جوش اینورتر سه فاز و تک فاز و پمپ تخلیه آب است.

افتخاری ادامه داد: از دیگر طرح‌های افتتاح‌شده  امروز خودرو مخابرات و ارتباطات در شرایط اضطراری است که به‌عنوان یک خودرو منحصر به فرد میان شرکت‌های گاز استانی متناسب با زیرساخت‌های ارتباطی و با به‌کارگیری استانداردهای سامانه فرماندهی حادثه (I.C.S) و رعایت اصول پدافند غیرعامل، به‌صورت دکل جمع‌شونده و آیرودینامیک طراحی و تجهیز شده است.

وی تأکید کرد: این تجهیز با استفاده از بسترهای مختلف مخابراتی، می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین فرماندهان، مرکز عملیات و امدادگران حاضر در محل حادثه عمل کند و دارای مشخصات فنی و ارتباطی چون سیستم‌های رادیویی، ماهواره‌ای، مخابراتی، تأمین انرژی الکتریکی و قابلیت‌های عمومی است که در مواقع حوادث و مدیریت شرایط اضطراری با استقرار در یک نقطه مرتفع و راه‌اندازی ریپیتردیجیتال/ آنالوگ مشکل ارتباطی بی‌سیمی را برطرف خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی عمده مشخصات و ویژگی‌های این خودرو را تجهیز به دکل تلسکوپی وینچی، امکان نصب دوربین تصویربرداری، تجهیزات روشنایی محوطه پیرامون، تقویت‌کننده موبایل و آنتن‌های مختلف مخابراتی  روی دکل خودرو، مجهز بودن به GPS و نمایش موقعیت فعلی و مسیریابی برشمرد.

افتخاری به افتتاح مرکز فرماندهی شرایط اضطراری این شرکت هم اشاره کرد و گفت: این مرکز در محلی امن برای تشکیل نشست‌های ستاد بحران تشکیل شده که مجهز به برق اضطراری، سیستم‌های ارتباطی پایدار، امکانات رفاهی، اتاق سرور پشتیبان است.

دانش و تجربه شرکت گاز خراسان رضوی در حوزه مدیریت بحران بهینه‌کاوی شود

غلامرضا بهمن‌نیا، رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست(اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران هم در این آیین با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و ویژگی‌های اقلیمی یکی از استان‌های منحصر به فرد کشور است خواستار بهینه‌کاوی، دانش، تجربه و درس‌آموزی این شرکت در حوزه مدیریت بحران شد.

وی گفت: شرکت‌های گاز استانی اقدام‌های خوب و شاخصی را در حوزه مدیریت بحران انجام دادند که در این بین اقدام‌های گاز خراسان رضوی نشان دهنده پیشگامی این شرکت در خدمت‌رسانی و آمادگی لازم در شرایط بحرانی است.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: خراسان رضوی برای رسیدن به یک آمادگی خوب و پیشگیری و تقویت زیرساخت‌ها و کمترین آسیب در زمان بحران‌های غیرمترقبه تلاش‌های خوبی انجام داده و قابلیت‌های خوبی هم دارد.

بهمن‌نیا تأکید کرد: شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی تأمین انرژی در کشور شناخته می‌شود. این مهم اهمیت برنامه‌ریزی برای آمادگی مقابله با بحران یا حوادثی را که می‌تواند عملیات خدمت‌رسانی یا تولید، انتقال و توزیع را به خطر بیندازد چند برابر می‌کند.

وی یادآور شد: تأمین انرژی پاک گاز از دو منظر مهم و ضروری است؛ نخست، سبب ایجاد رفاه برای مردم و خدمت‌رسانی بیشتر می‌شود و دوم، از نظر محیط زیستی هم به‌عنوان یک انرژی پاک موجب تضمین سلامت مردم خواهد شد.

کد خبر 313469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =