مهم‌ترین جهت‌گیری اقتصاد کشور پس از تحریم افزایش صادرات است

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در ۱۰ ماه اخیر سال سختی را از نظر اقتصادی پشت سر گذاشتیم، گفت: مهم‌ترین جهت‌گیری اقتصاد کشور پس از عبور از دوران تحریم، افزایش صادرات کشور است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه (۲۷ بهمن‌ماه) در نشست شورای‌ عالی توسعه صادرات غیرنفتی با تجلیل از عملکرد بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی و عمومی در دوران تحریم برای رفع نیازهای کشور، گفت: در دوران تحریم کار بزرگی انجام شد تا خیال کسانی که فکر می‌کردند اقتصاد ایران زمین‌گیر می‌شود، باطل شود.

وی افزود: آنها تصور می‌کردند با جلوگیری از فروش نفت و دیگر کالاها، مانع رسیدن ارز و به تبع آن تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه به ایران می‌شوند، اما به فضل الهی و همت همه صادرکنندگان و واردکنندگان، ایران از این مرحله سربلند خارج شد. به‌ویژه در ۱۰ ماه اخیر که سال سختی را از نظر اقتصادی پشت سر گذاشتیم، سالی که همه کسانی که مسئولیت داشته‌اند می‌دانند جزو سخت‌ترین سال‌های پس از انقلاب اسلامی بود. مقطعی که حتی وقتی به درآمدهای نفتی کشور نگاه می‌کنیم قابل مقایسه با سخت‌ترین شرایط دوران جنگ تحمیلی نیز نیست.

معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرد: به‌طور حتم مهم‌ترین جهت‌گیری اقتصاد کشور پس از عبور از دوران تحریم، افزایش صادرات کشور است و باید همه مردم و فعالان اقتصادی بدانند که اگر بعضی از مقررات در دوران تحریم مطابق شرایط جنگ اقتصادی تدوین شد، دولت طرفدار رفع محدودیت برای صادرکنندگان کالاست و به جز موانع تعرفه‌ای و فنی نباید مانع دیگری بر سر راه صادرات و واردات کشور باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه قوانین مربوط به تجارت باید شفاف و روشن باشد تا فعالان این بخش بتوانند به‌خوبی آینده فعالیت خود را پیش‌بینی کنند، گفت: فعالان این عرصه بدانند هیچ مسئول و کارشناسی نمی‌تواند برای فعالیت سالم آنها محدودیت ایجاد کند. بدون‌شک تصمیم‌هایی که در دوره جنگ اقتصادی اتخاذ شد در شرایط عادی برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت خوبی که از توافق کشورهای اوراسیا برای افزایش تجارت خارجی ایجاد شده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور بحث توافق‌های چندجانبه نظیر اوراسیا، سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه و... است که باید از آنها برای افزایش صادرات استفاده کرد.

کد خبر 313639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =