لغو تحریم نفتی ایران به معنای قابلیت فروش و امکان حمل‌ونقل است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود باید ببینیم نفت ایران قابلیت فروش و امکان حمل‌ونقل داشته باشد.

به گزارش شانا، سیدعباس عراقچی، شامگاه شنبه (دوم اسفندماه) در آستانه ضرب‌الاجل کاهش تعهدهای ایران در برجام، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به بررسی وضع برجام پرداخت و گفت: ایران به‌طور کامل به تعهدهای خود پایبند بوده و عمل کرده است و حتی پس از خروج آمریکا، یک سال در برجام باقی ماندیم و هنوز هم باقی مانده‌ایم، اروپا پس از خروج آمریکا وارد صحنه شد و از ما خواست در برجام بمانیم تا آنها نبودن آمریکا را جبران و راه‌حل‌های عملی پیدا کنند.

وی افزود: آن یک سالی که صبر کردیم فرصت دادن به اروپا برای عمل به تعهدهای آنها و دیپلماسی بود، متأسفانه اروپا در عمل به تعهدهای خود ناتوان بود، البته برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که از اساس آنها اراده نداشتند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: پس از یک سال فرصت تمام شده بود و امکان ادامه مسیر وجود نداشت و ما براساس حق خود در برجام، مندرج در پارگراف‌های ۲۶ و ۳۶ از حق خود استفاده کردیم.

عراقچی تصریح کرد: به نظر نمی‌آید تا پنجم اسفندماه اقدامی برای لغو تحریم‌ها رخ دهد و ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم و این به‌معنای خروج از برجام نیست.

وی با تأکید بر اینکه توقف اجرای پروتکل الحاقی برگشت‌پذیر است، گفت: به محض اینکه خواسته‌های ما در برجام و خواسته‌های مجلس شورای اسلامی تأمین شود ما دوباره بازمی‌گردیم و اجرای پروتکل الحاقی، نظارت‌ها و بقیه تعهدها را انجام می‌دهیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان کرد: اگر آمریکا اقدام‌های نمادین انجام می‌دهد، حداکثر می‌تواند انتظار اقدام‌های نمادین داشته باشد و وقتی می‌گوییم عمل در مقابل عمل، عمل آنها لغو تحریم و عمل ما بازگشت به تعهدهاست.

عراقچی درباره جلوگیری از بدعهدی‌های چندباره نیز گفت: تدبیر ما همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما نگاه به عمل و سپس عمل آنها را راستی‌آزمایی می‌کنیم و برای نمونه اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود باید ببینیم نفت ما قابلیت فروش داشته و امکان حمل‌ونقل آن فراهم باشد، همچنین باید امکان بیمه کردن محموله‌های نفت  و بازگشت پول حاصل از صادرات آنها هم وجود داشته باشد و این چرخه کار کند که مطمئن شویم واقعاً تحریم نفتی برداشته شده است که اینها را در عمل می‌توان ملاحظه کرد.

وی افزود: وقتی تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران برداشته می‌شود باید فاصله معقولی وجود داشته باشد که شرکت‌ها بررسی‌های خود را انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: مهم این است که مانعی بر سر راه آنها وجود نداشته باشد، اما اینکه شرکت‌ها چه زمانی می‌خواهند وارد شوند و مذاکرات آنها چه زمانی انجام می‌شود بحث دیگری است، اما باید مشاهده کنیم که در عمل مانعی وجود ندارد و اگر چنین باشد می‌توانیم بگوییم راستی‌آزمایی کرده‌ایم که تحریم‌ها برداشته شده است.

عراقچی گفت: در این دوره ما خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم دیدیم، برای نمونه فروش نفت یکی از خسارت‌های مستقیم بود و خسارت‌های غیرمستقیم نیز که خود موضوع گسترده‌ای است.

کد خبر 313824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =