موفقیت سیاست‌های راهبردی وزارت نفت در حمایت از سازندگان داخلی

شرکت ملی نفت ایران در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس درباره بومی‌سازی شیرهای کنترلی در صنعت نفت، استفاده از تولیدات ساخت داخل با عمق ساخت منطبق بر توانمندی‌های شرکت‌های سازنده داخلی را طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر سیاست‌های راهبردی وزارت نفت در حمایت از سازندگان توانمند داخلی عنوان کرد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان «بومی‌سازی شیرهای کنترلی در صنعت نفت/ قبل از تحریم به تولیدکننده ایرانی محل نمی‌گذاشتند» در خبرگزاری فارس، توضیحاتی به شرح زیر برای تنویر افکار عمومی ارائه داد:

۱- ماهیت شیرهای کنترلی به‌گونه‌ای است که تجهیز فوق بر اساس اطلاعات فنی هر پروژه طراحی، تولید و آزمایش می‌شود، از این‌رو استفاده از کالا و خدمات شرکت‌های سازنده داخلی در الگوی جدید و الزام پیمانکاران صنعت نفت به تأمین کالا از سازندگان ایرانی پیگیری شد که نتیجه آن حضور سازندگان داخلی در پروژه‌های بزرگ از جمله پالایشگاه گاز بیدبلند، طرح گوره جاسک و... است.

۲- در گزارش مصاحبه به شرکت رستاگروپ اشاره شده است: محصولات این شرکت در پروژه‌های مختلف صنعت نفت استفاده می‌شود؛ «... اکنون سفارش‌ها را به‌طور مستقیم دریافت می‌کند و آنها را طراحی کرده و می‌سازد. از آن سال به بعد بیش از ۱۲۰ پروژه به ما سفارش شده است...» که حاکی از موفقیت برنامه راهبردی صنعت نفت در حمایت از شرکت‌های سازنده داخلی است.  

۳- با توجه به موارد مندرج در بند یک، وجود زیرساخت‌های لازم در بخش فنی و مهندسی و دانش فنی، ساخت و تولید و سرانجام سامانه‌های آزمایش‌های عملکردی و تائید طراحی، جزء جدایی‌ناپذیر امکانات تولید شرکت‌های سازنده شیرهای کنترلی است. نصب و راه‌اندازی سامانه آزمایش‌های CV که جزو الزام‌های شرکت‌های سازنده است، با تلاش‌های شرکت رستاگروپ و حمایت‌های کارشناسان صنعت نفت در سال ۱۳۹۸ انجام شد، بنابراین ارجاع قرارداد در ابتدای فعالیت این شرکت با عمق ساخت داخل ۳۰ درصد که در متن گزارش به آن اشاره شده، حاکی از حمایت‌های هوشمندانه وزارت نفت جهت توانمندسازی شرکت رستاگروپ و تعمیق ساخت است.

۴- در بخش تولید تجهیزات شیرهای کنترلی نیز افزون بر فناوری مورد نیاز برای ساخت بدنه شیر و قطعات داخلی شیرهای کنترلی، توانایی طراحی و ساخت عملکرد (ACTUATOR) و موقعیت‌دهنده (POSITIONER) جزو توانمندی شرکت‌های مدعی ساخت شیرهای کنترلی است که در این زمینه نیز با حمایت‌های انجام پذیرفته، عملگر مورد نیاز شیرهای کنترلی در سال ۱۳۹۹ توسط شرکت یادشده نیز ساخته شده است.

با توجه به مراتب فوق و براساس گزارش تهیه‌شده از شرکت رستا گروپ، باوجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، هم‌اکنون این تجهیز در داخل کشور به‌طور کامل تولید و در پروژه‌های صنعت نفت استفاده می‌شود و استفاده از تولیدات ساخت داخل با عمق ساخت منطبق بر توانمندی‌های شرکت‌های سازنده داخلی در سال‌های گذشته حاکی از موفقیت چشمگیر سیاست‌های راهبردی وزارت نفت در حمایت از این شرکت و دیگر سازندگان توانمند داخلی است.

کد خبر 314004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =