البدره با همکاری شرکت‌های خارجی توسعه یافت؛ آذر با توان ایرانی

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تحقق هدف‌گذاری تولید ۶۵ هزار بشکه‌ای نفت (روزانه) در طرح توسعه میدان نفتی آذر، گفت: در حالی این هدف‌گذاری با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی محقق شده که عراق، میدان البدره (مشترک با آذر) را با بهره‌مندی از همکاری شرکت‌های خارجی توسعه داده است.

کریم زبیدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به بهره‌برداری رسمی از میدان نفتی آذر، گفت: حال باید به روش‌های نگهداشت تولید در این میدان مشترک یا تولید از میدان چنگوله که آن هم در ارتباط با میدان آذر است، اندیشید.

وی با بیان اینکه با بررسی‌های انجام شده ارتباط میدان‌های آذر و چنگوله به اثبات رسیده است، ادامه داد: این موضوع در کمیته مشاوران مدیریت مخازن مطرح و در آنجا مورد تایید قرار گرفته و نکته حائز اهمیت این است که اگر در میدان آذر نتوان از روش‌های EOR به‌طور مستقیم استفاده کرد، می‌توان از این روش‌ها در میدان چنگوله استفاده کرد؛ به‌نحوی که روی تولید میدان آذر هم اثرگذار باشد و از افت فشار میدان بکاهد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، سختی عملیات حفاری، اجرای عملیات شکافت اسیدی، تأمین تجهیزات خاص در شرایط تحریم و تأمین منابع مالی را از چالش‌های پیش روی طرح توسعه میدان آذر عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه تست تولید آذر با موفقیت انجام و هدف‌گذاری تولید در این میدان مشترک محقق شده است.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه میدان نفتی آذر با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت، امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 314064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =