۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
  • کد خبر: 314464
رویکرد حمایتی نفت از نگاه سازندگان داخلی

وزارت نفت همواره حمایت از ساخت داخل را به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دنبال کرده است. سازندگان ایرانی هم معتقدند این رویکرد وزارت نفت توانسته در ایجاد رونق در کسب‌وکارهای بخش خصوصی نقش مؤثری داشته باشد. آنها در این باره، مطالبی را در گفت‌وگو با شانا مطرح کرده‌اند.

محمدحسین هیهات، مدیرعامل شرکت پمپیران از ساخت محصولات متنوع این شرکت برای نخستین بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: نقش سیاست‌گذاری وزارت نفت در اتکا به توانمندی داخل را نمی‌توان نادیده گرفت. شرکت پمپیران در سال‌های اخیر در اجرای طرح‌های صنعت نفت در بخش‌های مختلف اعم از پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، بخش‌های نیروگاهی و آبی مشارکت فعال داشته است و بر این اساس دستاوردهای حاصله از اجرای این طرح‌ها را مرهون اعتماد به توانمندی صنایع داخلی از سوی وزارت نفت می‌داند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های پمپ‌ساز در تأمین پمپ‌های طرح گوره به جاسک، بر اهمیت این پروژه در روند رشد و تقویت این دست از شرکت‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: گام‌های تسریع خودکفایی و بومی‌سازی در صنعت نفت در این دوره از فعالیت‌های وزارت نفت برداشته شده و اکنون وزارت نفت نیازمند پاسخگویی مناسب سازندگان به این اعتماد است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، برای احداث خط لوله گوره - جاسک، شرکت پمپیران قراردادی برای تأمین ۲۰ الکتروپمپ منعقد کرده است که نشان از رونق در فضای کسب‌وکار شرکت‌های داخلی فعال در این طرح دارد، همچنین نباید از تنگناهای اقتصادی که به‌واسطه تحریم‌ها ایجاد شده غافل ماند.

مدیرعامل شرکت پمپیران، تولید انواع پمپ‌های API از جمله OH2، OH3، BB1، BB3، BB5 و انواع VS مانند پمپ‌های BB۳ انتقال نفت خام میدان‌های نفتی یاران شمالی، پمپ‌های انتقال نفت خام بی‌بی حکیمه، مخازن نفت استراتژیک امیدیه، پمپ‌های BB3 واحد نمک‌زدایی مناطق نفت‌خیز جنوب، پمپ‌های انتقال گازوئیل مناطق نفت‌خیز جنوب، پمپ‌های واحد نمک‌زدایی نفت و گاز گچساران، پمپ‌های افزایش ظرفیت واحد قشم شرکت نفت فلات قاره، پمپ‌های دوبلکس واحد Ro-Reject شرکت پتروشیمی فجر، پمپ‌های ده مرحله‌ای ایستگاه اصلی پالایشگاه گاز بیدبلند، پکیج پمپ‌های آتش‌نشانی پالایشگاه پارسیان، پمپ‌های آتش‌نشانی پتروشیمی میاندوآب، پمپ‌های BB1 کولینگ پتروشیمی دی پلیمر، پمپ‌های کولینگ پتروشیمی مروارید، پمپ‌های شرکت نفت و گاز اروندان، پمپ‌های سامپ شرکت نفت و گاز کارون، پمپ‌های VS6 و پمپ‌های OH6 پتروشیمی جم، بویلرفید پمپ‌های واحد تصفیه گازوئیل پالایش نفت اصفهان و بویلر فید پمپ‌های پتروشیمی گچساران و ده‌ها پروژه دیگر را از مهم‌ترین پروژه‌های انجام‌شده این شرکت با صنعت نفت کشور برمی‌شمرد.

گوره - جاسک ایرانی‌ترین پروژه تاریخ صدساله نفت

پیام خلیلی، مدیرعامل گروه صنعتی گداختار، فعالی دیگر در حوزه ساخت داخل است که به احداث خط لوله گوره – جاسک اشاره و از آن به‌عنوان ایرانی‌ترین پروژه تاریخ صدساله صنعت نفت کشور یاد می‌کند و می‌گوید: وزارت نفت در سال‌های اخیر کارنامه موفقی در حیطه اتکا به توان داخل از خود به جای گذاشته است که امیدواریم ما فعالان بخش خصوصی با عملکردمان بتوانیم به نحو شایسته‌ای پاسخگوی اعتماد وزارت نفت باشیم.

وی با بیان اینکه شرکت گداختار در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در چهار قرارداد ایفای نقش می‌کند، تأمین ولوهای این خط لوله راهبردی را بالغ بر ۳۰ دستگاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: این نوع شیرآلات برای نخستین بار در کشور (با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان، ماشین‌سازی اراک و گداختار) از سوی شرکت گداختار تولید شده است و هم‌اکنون ساخت آنها بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طبق برآوردها تا پایان سال همه شیرآلات این خط تحویل داده می‌شود. ولوهای ساخته شده به‌رغم دارا بودن ۲۵ تن وزن با ارتفاع ۷ متر، دارای متریال ضدخوردگی هستند و ریخته‌گری آنها به‌صورت یک‌تکه انجام شده و با توجه به اینکه مواد غیرفلزی برای آب‌بندی به‌کار نرفته، ساخت آن را سخت و پیچیده کرده است.

این فعال بخش خصوصی از نوآوری در محصول، خدمات، فرآیندها و مدل کسب‌وکار به‌عنوان مؤلفه اصلی در مسیر رشد و توسعه یاد می‌کند و با بیان اینکه اعتقاد ما در کسب‌وکار، عملی ساختن واژه رقابت همکارانه بین همکاران و فعالان این صنعت است، ادامه می‌دهد: نوآوری در موارد عنوان‌شده با ایجاد ارزش برای ذی‌نفعان و توجه ویژه به فناوری محقق می‌شود و بر این باور هستیم که همکاری در رقابت و ایجاد شبکه‌ای از نقش‌آفرینان کسب‌وکارمان می‌تواند بالاترین منافع را برای مشتریان، رقبا، سهامداران و جامعه خلق کند، از این رو همکاری، مشارکت سازنده و در عین رقابت سالم را برای ارتقای جایگاه خود در بازار به‌عنوان یک تعهد مدنظر قرار داده‌ایم.

قدردانی از نگاه مثبت وزارت نفت به حمایت از ساخت داخل

ابوالفضل حدادی، معاون بازاریابی و فروش شرکت کنترل پویان نیز با قدردانی از نگاه مثبت وزارت نفت به حمایت از ساخت داخل که به‌ویژه در سال‌های اخیر نمود عینی‌تری به خود گرفته است، می‌گوید: در چند سال اخیر سیاست وزارت نفت مبنی بر اتکا به توان داخل نشان داد ظرفیت‌های داخلی فوق‌العاده‌ای در ساخت و تولید انواع تجهیزات نفتی وجود دارد.

وی به طور نمونه از بومی‌سازی شیر سوخت به‌عنوان قطعه‌ای راهبردی در توربین‌های گازی خبر می‌دهد و درباره نحوه ساخت و نوع عملکرد آن می‌گوید: سال ۹۱ در پی گزارش خرابی و ازکارافتادگی شیر سوخت توربین گازی یکی از واحدهای شرکت نفت و با توجه به عدم امکان تعمیر و بازسازی آن، واحد تحقیق و توسعه این شرکت با استفاده از دانش و توان فنی و مهندسی نیروهای خود که حاصل اجرای حدود ۵۰ پروژه نوسازی سیستم کنترل توربین گازی در توان‌های مختلف بود، به روش مهندسی مستقیم، نخستین شیر سوخت توربین گازی ایرانی را طراحی و تولید کرد. این محصول پس از پشت ‌سر گذاشتن آزمون‌های متعدد، موفق به دریافت گواهینامه‌های مرتبط از مراجع معتبر بین‌المللی و داخلی شده است. اکنون این محصول روی توربین‌های گازی شرکت‌هایی از قبیل انتقال گاز ایران، بهره‌برداری نفت و گاز کارون و گچساران، خطوط لوله و مخابرات نفت ایران که به‌صورت توربوکمپرسور، توربوپمپ و توربوژنراتور در سرویس قرار دارند، بهره‌برداری مطلوب و مطابق با معیارهای جهانی دارد.

رویکرد مثبت وزارت نفت در پرداخت مطالبات

مجتبی ایرجیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اتصال فولاد آروین، فعال دیگری در حوزه ساخت داخل است که پیش‌تر در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: خوشبختانه برای فروش محصولاتمان مشکلی نداریم و مهم‌تر آنکه وزارت نفت در پرداخت مطالبات سازندگان داخلی رویکرد مثبتی دارد.

حسین نیک‌نامی، مدیر واحد تولید حسگرهای حرارتی شرکت دانش‌بنیان سهند صنعت پارتیکان نیز به سابقه همکاری و مشارکت ۱۲ ساله با وزارت نفت اشاره کرده و گفته است: خوشبختانه وزارت نفت با اذعان به توانمندی سازندگان داخلی و اخیرا نیز با راهبری شرکت‌های استارت‌آپی برای رفع نیازهای صنعت نفت گام‌های خوبی برداشته است و به یقین اقدام‌های مثبت وزارت نفت نتایج خوبی برای صنعت نفت به همراه خواهد داشت.

مهدی احمدی، مدیرعامل شرکت پارس ره‌آوردان غرب نیز با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت نفت از سازندگان داخلی می‌گوید: اگر زنجیره نفت را این‌طور تعریف کنیم که آقای زنگنه در رأس این زنجیره و من به‌عنوان سازنده در انتهای آن قرار دارم، در این دو بخش اوضاع خوب است. نگاه حمایتی وزیر نفت در حمایت‌های دستوری، بخشنامه‌ای و قانونی خوب بوده، اما در وسط این زنجیره با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

صفری از مدیران شرکت فلکسور پارس هم معتقد است حمایت‌های صنعت نفت سبب شده این شرکت پس از یک دوره رکود دوباره روی پای خود بایستد و حتی بر تعداد نیروهای انسانی خود بیفزاید.

وی می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی سراغ ما آمدند و متوجه سیل عظیم خریداران شرکت نفتی و پتروشیمی شدیم. فهمیدیم که اتفاقی رخ داده است و برایمان بارقه امیدی بود. ما هم پس از آن به دنبال افزایش کیفیت بیشتر هستیم.

کد خبر 314464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =