۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
  • کد خبر: 314677
 وزیر نفت در خط مقدم جنگ اقتصادی است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فشار نخست دشمن در تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود، گفت: این را همه می‌دانند که تحریم اصلی بر نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی در خط مقدم قرار دارند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه) در نشست مجمع عمومی بانک مرکزی، با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال ۹۷، گفت: از سال ۹۴ تا ۹۶ با اقدام‌های انجام‌شده از سوی این دولت و عبور از تحریم‌ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال افتخارآمیز است.

وی افزود: در این دوره (۹۴ تا ۹۶) در هر فصل بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک‌رقمی کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده که این افتخاری بزرگ است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددان‌ها در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد و درباره این موضوع مصاحبه کردند و حتی در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران، ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی روبه‌رو شویم، اما کاری که دولت در سال ۹۷ و سال ۹۸ انجام داد، تاحدودی از اواخر بهار، تورم را کنترل کردیم.  

روحانی با اشاره به آمار ارائه‌شده در گزارش بانک مرکزی تصریح کرد: براساس این آمار به‌طور میانگین در سال‌های پیش، ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. میانگین درآمد نفتی ما به یک‌پنجم کاهش یافت که اینها در واردات و قیمت ارز تأثیر ‌می‌گذارد.

وی گفت: با این همه در این شرایط، اقتصاد سرپاست و به حرکت خود ادامه می‌دهد و افتتاح پنج‌شنبه‌های ما پرچمی بود که برافراشته شد و به اهتزاز درآمد و این موضوع را به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورد و طرح آمریکا نادرست بود.  

رئیس‌جمهوری افزود: سیستان و بلوچستانی که محروم بود لوله گاز وارد این استان شد. زاهدان، زابل و ایرانشهر گاز نداشتند، در این دولت گاز وارد این استان‌ شد و در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت یافتند. در این دولت بود که راه‌آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی هم در اوایل سال آینده افتتاح و نهایی خواهد شد.

روحانی عنوان کرد: مسئولان اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوش دارند، زیرا این جنگ، جنگ تحمیلی اقتصادی بود و مشخص است که سرداران اقتصادی این جبهه مسئولان اقتصادی هستند و فشار اول دشمن در این تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود. این را همه می‌دانند که تحریم اصلی بر نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی در خط مقدم قرار داشتند.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به‌کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، گفت: حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد. زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد، اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد.

کد خبر 314677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =