۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
  • کد خبر: 314712
موفقیت پژوهشگاه در تامین دانش فنی برای صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ضمن تشریح اهم دستاوردهای این مجموعه در سال ۹۹ گفت: درصدد بودیم اثربخشی فعالیت‌های پژوهشگاه را در صنعت افزایش دهیم و به تکیه‌گاهی قابل اعتماد در تأمین دانش فنی برای بخش‌های مختلف صنعت تبدیل شویم که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی با تأکید بر اینکه پژوهشگاه از جمله سازمان‌هایی بود که در زمان شیوع کرونا با همه ظرفیت به فعالیت‌های خود ادامه داد، افزود: متأسفانه این بیماری برای مردم کشور ما در سطح ملی و پژوهشگاه تهدید مهمی به حساب می‌آمد، از این رو ضروری بود که در این زمینه اقدام‌هایی اساسی را در دستور کار این سازمان قرار دهیم، چراکه حفاظت از سرمایه‌های انسانی به‌عنوان مهم‌ترین دارایی پژوهشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: بخشی از فعالیت‌های پژوهشگاه معطوف به مقابله با کرونا و ایجاد زیرساخت‌های ایمنی و فراهم کردن لوازم و امکاناتی شد تا کارکنان بتوانند در فضایی امن به فعالیت‌های اجرایی، مدیریتی و پژوهشی خود ادامه دهند و در شرایطی که بسیاری از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در این ایام با مشکلاتی مواجه بودند، پژوهشگاه صنعت نفت با همه ظرفیت‌ فعالیت می‌کرد و از این رو از کارکنان و افرادی که برای ایجاد شرایط امن تلاش کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

توفیقی به نوسازی تجهیزات این مرکز در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم زیرساخت‌های دانشی، آزمایشگاهی و کامپیوتری پژوهشگاه را به‌روز کنیم و به همین منظور، مذاکراتی با شرکت ملی نفت انجام شد و اعتبار مناسبی به این سازمان اختصاص یافت و در این مسیر به پیشرفت‌های مناسبی دست یافتیم.

اجرای پروژه‌های نوآوری در کسب‌وکار و چابک‌سازی

وی به دو پروژه مهم نوآوری در کسب‌وکار و چابک‌سازی که در پژوهشگاه کلید خورده است، اشاره کرد و گفت: این دو موضوع که از راهبردهای کلیدی به‌شمار می‌روند به پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی تبدیل شده‌اند و گزارش‌های ارزشمندی در این زمینه استخراج شده است، مبنای بسیاری از اقدام‌ها قرار خواهند گرفت و مراحل عملیاتی را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: هم‌اکنون می‌توان ادعا کرد در میان پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی بهترین مدل کسب‌وکار را داریم، چراکه این مدل کاملاً نوآورانه بوده و مبتنی بر تجربیات جهانی و تجربیات سازمان‌های مشابه در دنیا طراحی شده است که سبب بهبود میزان اثربخشی بیش از پیش فعالیت‌های این سازمان خواهد شد.

توفیقی با بیان اینکه مدیریت چابکی، از راهبردهای بسیار کلیدی برای سازمان‌های مشابه پژوهشگاه محسوب می‌شود، تصریح کرد: فرایند چابک‌سازی در قالب پروژه‌ای پژوهشی انجام و گزارش‌های آن نیز تهیه شد و به نتایج مثبتی در این زمینه نیز دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: در زمینه چابک‌سازی، در انجام فرایندهای سازمان تجدیدنظر و بسیاری از موانع را حذف کرده‌ایم و در کنار مباحث سنتی چابک‌سازی، چند کمیته را تشکیل داده‌ایم تا تصمیم‌گیری درباره قراردادها، پروژه‌ها و طرح‌های ملی در همان نشست انجام شود و در همین راستا یک شورای راهبری طرح‌های ملی در هر پردیس تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم موانع موجود در انجام پروژه‌ها را کاهش دهیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به حضور اثربخش پژوهشگاه در چند پروژه بزرگ و کلان صنعت نفت اشاره و اظهار کرد: ازدیاد برداشت از سه میدان راهبردی، طرح کک بندرعباس، همکاری با پالایشگاه اراک، مدیریت خوردگی و فعالیت‌های دیگر در منطقه عسلویه برخی از اقدام‌های پردیس‌های سه‌گانه این مجموعه است که به‌طور حتم در سال ۱۴۰۰ بخش مهمی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

روند رو به رشد مرکز نوآوری پژوهشگاه نفت

وی به فعالیت‌های مرکز نوآوری پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز در سال ۹۸ افتتاح شد و در سال ۹۹ مراحل رشد خود را طی کرد و هم‌اکنون شاهد شکل‌گیری پروژه‌های مشترک میان مرکز نوآوری و پژوهشگاه هستیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت همچنین طرح ملی میزبانی از دانشجویان را از دیگر رویدادهای مهم برشمرد و گفت: در دو ماه آخر سال ۹۹، متقاضیان این طرح از دانشگاه‌ها به ۴۰ نفر رسیده است. در این زمینه با رؤسای دانشگاه‌ها مکاتبه و این طرح را به‌خوبی برای آنها معرفی کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت این طرح در سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

توفیقی ورود به عرصه تجاری‌سازی با بخش خصوصی را از دیگر راهبردهای این سازمان برشمرد و گفت: ما دنبال همکاری با شرکای راهبردی خود هستیم و در این بخش در سال ۹۹ قرارداد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری را با این شرکا منعقد کردیم که در برخی از این قراردادها، فناوری‌های موردنیاز به دریافت نتایج اثربخشی نیز منجر شد و به‌طور حتم این مسیر را در سال آتی ادامه خواهیم داد تا فناوری‌های پژوهشگاه نفوذ بیشتری در صنعت داشته باشد و تمامی این اقدام‌ها صرفاً با تلاش همه‌جانبه کارکنان این مجموعه انجام شده است.

کد خبر 314712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =