۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
  • کد خبر: 314718
کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹

صنعت گاز با وجود افزایش بی‌سابقه مصرف گاز طبیعی در کشور توانست کارنامه مثبتی در عبور از زمستان ۹۹ بر جای بگذارد.

به گزارش شانا، نخستین روز زمستان در حالی آغاز شد که محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد مصرف روزانه گاز کل کشور در مقایسه با دوره مشابه پارسال، ۵۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است؛ حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم همسو با این موضوع گفت که مصرف گاز به مرحله هشدار رسیده و ۸۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود بنابراین از همه مردم خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند زیرا به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود.

هرچند افزایش تعداد مشترکان گاز در این روند رو به رشد تاثیر داشته، اما به گفته کارشناسان، مصرف گاز نباید تا این اندازه افزایش می‌یافت با این حال در همین زمان اعلام شد تولید روزانه گاز کشور به هزار میلیون مترمکعب رسیده است هرچند مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد تولید حداکثری گاز مجوزی برای افزایش مصرف نیست.

در این زمان با وجود اینکه حرف و حدیث‌هایی هم درباره مقدار گازرسانی به نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت هم مطرح شد، منتظرتربتی در این باره تاکید کرد: از ابتدای در سال ۹۹ تنها پنج درصد سوخت نیروگاه‌ها با مازوت تأمین شده، از سویی تأمین سوخت نیروگاه‌های مازوت‌سوز نزدیک کلان‌شهرها به‌طور کامل با گاز طبیعی یا نفت‌گاز انجام شده است.

کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹

به هر ترتیب صنعت گاز کشور توانست با وجود این مصرف بی‌سابقه، زمستان موفقی را پشت سر بگذارد و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در روزهای پایانی اسفندماه اعلام کرد که این مجموعه وظیفه خود را در زمینه تأمین و انتقال پایدار گاز در زمستان ۹۹ به‌خوبی انجام داده است.

تربتی در عین حال در گفت‌وگویی با شانا گفت که تعداد واحدهای مشترکان کشور تا پایان سال ۹۹ به حدود ۲۹ میلیون رسیده و ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله گاز اجراشده هم داریم.

او همچنین به واکاوی وضع صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه و برنامه‌های آینده صادراتی کشور هم پرداخته است که می‌توانید مشروح آن را اینجا بخوانید.

 آنچه در ادامه می‌خوانید مروری بر اقدام‌ها، دستاوردها و تحولات صنعت گاز در زمستان ۱۳۹۹ است.

بهره‌مندی ۹۵ درصدی ایران از گاز طبیعی

توسعه گازرسانی در فصل زمستان و با وجود سرمای هوا نه تنها متوقف نشد بلکه با شتاب بیشتری دنبال شد. در همین زمان بیژن زنگنه، وزیر نفت در گزارشی به رئیس‌جمهوری از بهره‌مندی ۹۵ درصدی مردم ایران از گاز طبیعی خبر داد و پروژه‌های متعددی در دهه فجر کلید خورد یا به بهره‌برداری رسید که مشروح آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هم با شتاب در حال اجراست و مدیرعامل شرکت گاز این استان از وجود بیش از ۶۵ هزار مشترک گاز طبیعی در سیستان و بلوچستان خبر داده است. از سویی شرکت گاز استان خراسان رضوی هم اعلام کرد که پروژه گازرسانی این استان به عنوان معین گازرسانی در شهر زاهدان تکمیل شده است.

جشن پایان گازرسانی در خراسان شمالی، گازرسانی به ۶۰۰ روستای خراسان جنوبی، بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به هفت روستای مرزی شهرستان بانه در کردستان، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۵ روستای استان یزد، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به نیروگاه‌های کیش، افزایش ۱۱۱ درصدی ظرفیت‌سازی گازرسانی به صنایع کرمان و دائمی شدن پایداری گاز در ایلام از دیگر اقدام‌های انجام‌شده است.

کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹

تکمیل عملیات اجرایی پروژه انتقال گاز به سه روستای بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه، بهره‌برداری ازطرح گازرسانی به پالایشگاه گاز پارسیان سپهر، بهره‌برداری و آغازعملیات اجرایی ۱۸ پروژه گازرسانی ازسوی  شرکت مهندسی و توسعه گاز و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت و نفت خزر و بهره‌برداری از مرحله نخست پروژه خط انتقال گاز صنایع زرند از دیگر اخبار این حوزه است.

از دیگر اقدام‌های شرکت‌های گاز استانی می‌توان به دستیابی به فناوری بوسنج گاز طبیعی و رونمایی از سامانه‌های شرایط اضطراری در شرکت گاز خراسان رضوی همچنین رونمایی از خودروهای بحران و ثبت اختراع دستگاه مکان‌یاب لوله‌های پلی‌اتیلین در شرکت گاز بوشهر اشاره کرد.

افزایش مقدار تولید و فرآورش گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها

همانطور که اشاره شد زمستان ۹۹ رکوردی تازه در مقدار تولید گاز ثبت شد، همچنین حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از افزایش مقدار فرآورش گاز کشور خبر داد.

او همچنین در نشستی خبری در بیست‌وپنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اعلام کرد که ظرفیت پالایش گاز کشور هم‌اکنون روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب است.

مسعود زردیان، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران هم در روزهای پایانی سال ۹۹ تأکید کرد که زمستان موفقی در پایداری تولید در پالایشگاه‌های گاز ایران رقم خورده و برنامه بلندمدت ۱۵ ساله‌ای برای حفظ شرایط تولید گاز در سه مجموعه اصلی تولیدی کشور هم تدوین شده است تا سقف تولید گاز در این مناطق حفظ شود.

ارسال روزانه بیش از ۵ هزار تن گاز مایع از سایت ۲ پارس جنوبی، افزایش ۲۲ درصدی دریافت خوراک در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی، افزایش تولید محصولات پالایشگاه فجرجم و اجرای طرح تفکیک گازهای ورودی به فازهای این پالایشگاه، افزایش بیش از ۲۰ درصدی تولید گوگرد در پالایشگاه ایلام، گشایش پژوهشکده توسعه گوگرد خانگیران و نخستین کارخانه تولید محصولات گوگردی در سرخس همچنین بارگیری نخستین کشتی گاز مایع سرد در سایت ۲ پارس جنوبی از دیگر اخبار پالایشگاه‌های گاز کشور بود.

کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹

انتقال بدون توقف و پایدار گاز در سال ۹۹

مناطق ده‌گانه عملیات انتقال گاز کشور در حالی سال ۹۹ را سپری کردند که مهدی جمشیدی‌دانا، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد هیچ توقف و حبس گازی به‌ویژه در زمستان رخ نداد و روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به مبادی مصرف منتقل می‌شود. هرچند به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز اکنون ظرفیت انتقال روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور وجود دارد.

افزایش ۵ برابری ظرفیت مخابراتی فیبر نوری شرکت ملی گاز، ایمن‌سازی خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز و تعویض ۶۰۰ متر خط لوله گاز ۱۲ اینچ در ساحل خلیج فارس از سوی منطقه ۶ عملیات انتقال گاز، نشت‌یابی بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز در چهار استان کشور توسط کارکنان منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، خودکفایی ساخت ۶۵۰ قطعه در منطقه ۷ عملیات انتقال گاز، تامین پایداری انتقال گاز در خط هشتم سراسری از سوی منطقه ۵ عملیات انتقال گاز، خودکفایی منطقه ۸ عملیات انتقال گاز در ساخت IGV توربین، توسعه سامانه‌های دیجیتال منطقه یک عملیات انتقال گاز و اجرای مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این مجموعه بود.

****
برای مرور اخبار صنعت گاز کشور در بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۹ هم می‌توانید لینک‌های زیر را دنبال کنید.

بهارِ صنعت گاز چگونه گذشت؟

از پویش استان سبز تا ثبت رکوردهای تازه

صفر تا صد عملکردِ صنعت گاز در پاییز ۹۹

کد خبر 314718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =