۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
  • کد خبر: 314745
ورودی‌های ۹۹

«شانا» در سال نو با مرور واحدهایی که پارسال به جمع مجتمع‌های فعال پتروشیمی در کشور پیوستند به همه صنعتگران پرتلاش ایرانی که سال طلایی صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی را در این شرایط سخت تحریم و کرونا رقم زدند، دست مریزاد می‌گوید. روزگارتان بهاری.

«بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی» کلیدواژه‌ای است که در سال ۹۹ بسیار خوانده و شنیده شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در ۲۶ فرودین‌ماه در تشریح مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت در سال ۹۹ به بهره‌برداری از ۱۷ واحد جدید پتروشیمی در طول سال ۹۹ با ارزش تولیدات بالای ۶ میلیارد دلاری اشاره کرد که از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت در این سال بوده است.

سال ۹۹ برای صنعت پتروشیمی ایران، سالی سخت اما به‌یادماندنی بود؛ سالی که این صنعت افزون بر حفظ تولید پایدار به‌منظور رفع نیاز داخل به مواد پتروشیمیایی و کسب درآمد ارزی برای کشور در کنار سایه شوم ویروس کرونا و تحریم‌های شدید بین‌المللی، مسیر برنامه‌ریزی‌شده برای افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی از سبد جهش دوم صنعت پتروشیمی را پیمود تا سال طلایی صنعت پتروشیمی محقق شود.

واحدهای میاندوآب، کاوه، تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان، کیمیای پارس خاورمیانه، بوشهر، لردگان، سولفات پتاسیم ارومیه، هگمتانه، فاز دوم پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروپالایش کنگان پارسال به بهره‌برداری رسیدند و چند طرح باقیمانده نیز در بهار ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شوند. به‌طور حتم اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد، سرعت پیشرفت تکمیل طرح‌ها کاهش نمی‌یافت و فهرست افتتاح‌های ۹۹ طویل‌تر از این بود، اما تلاش صنعتگران پتروشیمی در این شرایط سخت که بسیاری از صنایع دنیا به‌واسطه شیوع این ویروس رو به تعطیلی رفتند، ستودنی است.

مروری کوتاه بر طرح‌های افتتاح‌شده و دو طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب و کیان که عملیات اجرایی آنها نیز پارسال آغاز شد، آمده است:

پتروشیمی میاندوآب به‌عنوان نخستین طرح در سال ۹۹، پنجم تیرماه به بهره‌برداری رسید. این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در شهرستان میاندوآب و با دانش فنی (لیسانس) شرکت میتسویی ژاپن ساخته شده است که ۷۰ درصد مالکیت آن به شرکت پتروشیمی باختر و ۳۰ درصد آن به متانول پوشینه تعلق دارد.

پلی‌اتیلن سنگین میاندوآب با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن محصول در مسیر خط لوله اتیلن‌ غرب و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو و ۸ هزار میلیارد ریال ساخته شده است. این مجتمع برای تولید محصول به سالانه ۱۴۰ هزار تن اتیلن و ۲ هزار تن بوتن ۱ نیاز دارد که اتیلن از خط لوله اتیلن غرب و بوتن ۱ از مجتمع‌های پتروشیمی دیگر تأمین خواهد شد. محصولات این مجتمع به‌عنوان خوراک واحدهای پایین‌دستی تولیدکننده انواع لوله، قطعات پلاستیکی، کابل و... استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت، تولید پلی‌اتیلن با کاتالیست ایرانی برای نخستین بار در کشور در این واحد است.

پتروشیمی کاوه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده متانول جهان با تولید روزانه ۷ هزار تن محصول با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلاری بخش خصوصی ۱۶ مردادماه پارسال به بهره‌برداری رسید. این مجتمع با دریافت روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، دارای ظرفیت تولید سالانه ۲.۳ میلیون تن متانول با گرید AA است و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

یوتیلیتی و اسکله صادراتی اختصاصی از مزایای متانول کاوه به‌شمار می‌آید. این اسکله قابلیت بارگیری کشتی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن افزون بر متانول به روش SPM، قابلیت بارگیری مواد دیگر را هم دارد. این مجتمع ۹ مخزن ذخیره با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن متانول نیز دارد که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

مجتمع متانول کاوه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر استان بوشهر واقع در پارس شمالی احداث و ۶۶ درصد از کل سرمایه‌گذاری این طرح از مهندسی و ساخت تا تأمین تجهیزات از توانمندی و ساخت داخل استفاده شده است. حدود ۱۳۵۰ نفر در مجتمع پتروشیمی کاوه فعالیت می‌کنند که ۶۰ درصد این کارکنان بومی هستند.

واحد تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان با هدف تولید سالانه ۱۰۰ تن کاتالیست مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ با دانش‌ فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ۱۶ مردادماه به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. این واحد با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان ساخته شده است و سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت. ۱۰۰ درصد مهندسی و ساختمان و نصب و ۷۰ درصد تجهیزات واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان ایرانی است و این واحد سبب اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰ نفر شده است.

پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در مدت زمان چهار سال و براساس برنامه زمان‌بندی استاندارد عملیاتی شد و با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول ۱۶ مردادماه پارسال به بهره‌برداری رسید. این مجتمع روزانه ۴.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی دریافت می‌کند و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار درآمد از محل صادرات محصول این واحد نصیب کشور می‌شود.

۵۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه از مهندسی، مشاوره تا ساخت و نصب و تجهیزات از توانمندی‌های داخلی بوده و برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است. این مجتمع که از شرکت‌های تابع هلدینگ پتروفرهنگ به شمار می‌رود با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار در زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی عسلویه اجرا شده و ارائه‌دهنده دانش فنی آن هالدور تاپسو دانمارک است.

پتروشیمی بوشهر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و خاورمیانه با سرمایه‌گذاری شستان در سه زمین با مجموع مساحت ۷۰ هکتار در فاز ۲ عسلویه استان بوشهر احداث شده است. این مجتمع مشتمل بر سه فاز است که فاز نخست آن شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، تولید متانول و خدمات جانبی، سوم شهریورماه پارسال با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر با دریافت روزانه ۹.۶ میلیون مترمکعب گاز غنی ترش از پالایشگاه چهارم (فازهای ۶ و ۷ و ۸) ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول، یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس و ۱۲۵ هزار تن گوگرد را دارد. اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین در فاز دوم و اسید استیک و وینیل استات نیز در فاز سوم این مجتمع تولید می‌شود.

حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو است که ۶۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح از توانمندی‌ها و تجهیزات ساخت داخل استفاده شده است. این طرح سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است که بیشتر آنان افراد بومی هستند.

پتروشیمی لردگان با هدف تولید سالانه ۱۰۷۵ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک ششم آذرماه پارسال به بهره‌برداری رسید و ارزش محصولات این مجتمع ۲۴۰ میلیون دلار است. این مجتمع به سالانه ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای سوخت و ۴۲۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به‌عنوان خوراک نیاز دارد که از خط لوله گاز سراسری تأمین می‌شود.

۷۵۴ میلیون یورو و ۱۱۲۳۰ میلیارد ریال در پتروشیمی لردگان سرمایه‌گذاری‌ شده است. حدود ۶۰ درصد تجهیزات استفاده‌شده در این مجتمع که به‌طور کامل به‌دست متخصصان ایرانی راه‌اندازی و عملیاتی شده است، داخلی هستند. پتروشیمی لردگان در زمان اجرای پروژه به‌طور متوسط برای ۲۸۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۴۵۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرد و در زمان بهره‌برداری نیز زمینه اشتغال ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

شرکت کود شیمیایی اوره لردگان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه فلارد شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شده است که صاحب لیسانس واحد آمونیاک، شرکت آموینکا کازاله سوئیس و واحد اوره، شرکت استامی کربن هلند، پیمانکار واحدهای فرآیندی و یوتیلیتی نیز کنسرسیوم AVIC/HFEC و مهندسی بخش یوتیلیتی HFEC است.

سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در سال ۹۷ به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی تعریف و در کمتر از ۲۴ ماه به همت متخصصان داخلی تکمیل شد و در چهارم دی‌ماه به بهره‌برداری رسید. این واحد با سرمایه‌گذاری ۵۸۵ میلیارد ریال ساخته شده که با ۲۲.۸ هزار تن اسیدسولفوریک و ۳۴ هزار تن کلرید پتاسیم ناخالص به‌عنوان خوراک، دارای ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسیدکلریدریک است.

ارزش فروش محصولات واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در مجموع ۴۶۵۰ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود. این واحد با لیسانس CNBM چین و از سوی شرکت مهندسی صنعت افروزان عرصه پارس قشم به‌عنوان پیمانکار مهندسی، تدارکات، خرید، طراحی و اجرا شده است. ساخت این واحد برای ۷۰ نفر در زمان پروژه و برای ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی ایجاد کرده است که بیش از ۹۵ درصد از نیروهای شاغل در این واحد بومی هستند.

شرکت پتروشیمی ارومیه از شرکت‌های زیرمجموعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) و هلدینگ خلیج‌فارس است.

پتروشیمی هگمتانه به‌عنوان نخستین تولیدکننده پی‌وی‌سی و پودر گرانول پزشکی در کشور با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن در چهارم دی‌ماه به بهره‌برداری رسمی رسید. این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلار و ۳ هزار میلیارد ریال به‌منظور تولید پی‌وی‌سی گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹ هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کیلومتر ۱۰ جاده همدان - تهران ساخته شده است.

خوراک پتروشیمی هگمتانه سالانه ۴۵ هزار تن ونیل کلراید منومر و ارزش فروش محصولات بر مبنای قیمت پایه سال ۹۵، سالانه ۳۵ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود. دانش فنی این واحد به شرکت ایتالیایی IGS تعلق دارد و با مشارکت بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت ساخته شده است. اجرای پتروشیمی هگمتانه برای ۵۰۰ نفر در دوران پروژه و ۲۵۰ نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورو در چهارم دی‌ماه به بهره‌برداری رسیدند که گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس سهامدار عمده شرکت پتروشیمی ایلام است.

واحد گوگردزادیی با سرمایه‌گذاری ۵۶ میلیون یورو به‌منظور شیرین‌سازی خوراک ورودی الفین احداث شده است و خوراک شیرین شده به واحد الفین ارسال می‌شود تا محصولات اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شود. خوراک این واحد سالانه ۳۴۹ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر گوگرددار و ۴۱۶ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر گوگرددار و ظرفیت تولید این واحد سالانه ۳۳۱ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر و ۴۰۱ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر سولفورزدایی شده است. سهم ساخت داخل در واحد گوگردزدایی میانگین ۷۲.۵ درصد شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات است و این واحد با لیسانس Axens فرانسه اجرا شده و پیمانکار مهندسی، تدارکات، خرید، طراحی و اجرای آن شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) است.

خوراک واحد الفین سالانه ۲۳۳ هزار تن اتان، ۳۲۸ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر و ۳۹۱ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر است و در این واحد سالانه ۴۵۸ هزار تن اتیلن، ۱۲۴ هزار تن پروپیلن، ۱۳۲ هزار تن بنزین پیرولیز و ۳۳ هزار تن سوخت مایع تولید می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری این واحد ۸۱۰ میلیون یورو و مجموع ارزش تولیدات این واحد سالانه ۴۳۹ میلیون دلار و ارزش فروش مازاد ۲۳۵ میلیون دلار است. ۳۰۵ هزار تن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی‌اتیلن سنگین مصرف می‌شود و فروش اتیلن مازاد ۱۵۳ هزار تن است. ۷۰ درصد ساخت واحد الفین شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است.

در مجموع با ساخت واحدهای الفین و گوگردزدایی به‌طور میانگین برای ۱۷۰۰ نفر در دوران پروژه و برای ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۸۷۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری اشتغال‌ ایجاد شده است.

پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بزرگ‌ترین تأسیسات جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت ایران و یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی خاورمیانه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت در گستره استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و تولید محصولات با ارزش به‌ویژه خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در دوم بهمن‌ماه به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

مگاپروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌گذاری ۳.۴ میلیارد دلار، سالانه ۱۳.۵ میلیون تن گاز ترش از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲.۲۵ میلیون تن گاز شیرین از ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ دریافت می‌کند و ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت به ‌اندازه دو فاز پارس جنوبی را دارد. در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

بیدبلند خلیج فارس، افزون بر مجتمع پالایشگاهی که در ۱۷ کیلومتری غرب بهبهان در استان خوزستان احداث شده است، شامل بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله و تأسیسات ذخیره‌سازی در ماهشهر است؛ ۱.۴ میلیون اینچ لوله، نصب ۷ هزار تن تجهیزات دوار، نصب ۳۰ هزار تن تجهیزات ثابت، نصب ۱۰ هزار تن مخازن ذخیره، ۳۵۰۰ کیلومتر کابل‌کشی، ۲۰ هزار تن سازه فلزی و یک هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در این پروژه اجرا شده است.

سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن میعانات گازی، ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تولید خواهد شد.

۶۵ درصد از مجموع سرمایه‌گذاری که در این پروژه از پیمانکاران، سازندگان، مشاوران، تأمین تجهیزات و همه عوامل اجرایی در این پروژه به‌کار گرفته شده، سهم ساخت داخل است.

پروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در دوران ساخت و اجرا برای بیش از ۱۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است و پس از بهره‌برداری هم حدود یک هزار نفر در مجموعه فعال خواهند بود که بیش از ۸۵ درصد از مجموع این یک هزار نفر از نیروهای بومی استان خوزستان به‌ویژه شهرستان بهبهان هستند.

واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تأمین خوراک پتروشیمی‌ها با ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول و درآمد یک میلیارد دلاری برای کشور در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در کنگان استان بوشهر احداث شده و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی صنعت نفت سهامدار اصلی آن است. این واحد در ۱۱ اسفندماه به‌طور رسمی بهره‌برداری شد.

عملیات اجرایی طرح پتروپالایش کنگان در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ با هدف فرآوری گاز غنی‌شده و بازیابی اتان، پروپان، بوتان، پنتان به همراه ترکیبات سنگین‌تر از گاز ورودی برای خوراک پتروشیمی در فاز نخست و تولید پلی‌اتیلن سبک و سنگین در فاز دوم آغاز و طراحی، خرید و اجرای واحد بازیابی اتان این شرکت در کمتر از پنج سال براساس برنامه زمان‌بندی اجرا شد.

واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با دریافت سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک از فاز ۱۲ پارس جنوبی، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان را دارد که می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

تأمین سرمایه احداث واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان با حجم ۹۷۰ میلیون دلار از محل سهامدار اصلی، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و تسهیلات بانکی از بانک‌های ملت، اقتصاد نوین، تجارت، صادرات و خاورمیانه و ۱۰۰ درصد طراحی و مهندسی و راه‌اندازی همه واحدها و بخش‌های این طرح از سوی شرکت‌های ایرانی و بدون حضور کارشناسان خارجی انجام شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری فازهای یک و دو طرح پتروشیمی کنگان حدود ۳.۵ میلیارد یورو است که از محل آورده سهامداران و از بازار سرمایه و فاینانس تأمین می‌شود. ارزش فروش محصولات نیز ۲ میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار در سال پیش‌بینی شده است.

۶۵ درصد از تجهیزات طرح از منابع داخلی کشور تأمین شده است و حداقل ۹۵ شرکت بزرگ ایرانی در جریان ساخت تجهیزات قرار داشته‌اند، به‌طوری‌ که در اجرای این طرح  برای ۳۵۰۰ نفر دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی شده است.

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب به‌عنوان نخستین طرح تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول نهایی پلی‌پروپیلن در قالب ۴ مجتمع و ۳ فاز اجرایی در ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد.

طرح ۵۴۵ میلیون دلاری GTPP اسلام‌آباد غرب با هدف اجرای طرح‌های زنجیره ارزش تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی، در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می‌شود که برای ۴۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در دوران ساخت اشتغال‌ ایجاد خواهد کرد.

روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب گاز خوراک این مجتمع خواهد بود که بخش اعظم خوراک گاز این مجتمع از خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه و بخشی نیز از پالایشگاه ایلام تأمین خواهد شد. طرح GTPP اسلام‌آباد غرب با مجموع ظرفیت سالانه ۹۶۰ هزار تن محصول در سه فاز تبدیل گاز طبیعی به متانول با ظرفیت سالانه ۶۶۰ هزار تن، تبدیل متانول به پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن و سرانجام تولید محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن احداث می‌شود.

عملیات اجرایی ساخت طرح پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین پتروشیمی‌های کشور همسو با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بالا با حجم سرمایه ۳.۵ میلیارد یورو در ۱۱ اسفندماه آغاز شد. این مجتمع در سه قطعه زمین به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز ۲ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی واقع در عسلویه ساخته می‌شود که پس از بهره‌برداری کامل از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خواهد بود.

براساس مطالعات انجام‌شده و در نظر گرفتن وضع محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و بین‌المللی در سال‌های آینده و امکان تأمین دانش فنی واحدهای پایین‌دستی و زمین اختصاص‌یافته به طرح پتروشیمی کیان، واحد الفین با در نظر گرفتن خوراک گاز و مایع به همراه واحدهای بوتادین، استخراج بنزن و هیدرو دی آلکیلاسیون در بالادست و تعدادی واحد پایین‌دستی در شاخه‌های اتیلن، پروپیلن و بنزن شامل واحدهای اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن اکساید و اکسو الکل به‌عنوان ساختار نهایی مجتمع انتخاب شده است.

خوراک پتروشیمی کیان از پالایشگاه‎های گازی پارس جنوبی و شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه تأمین می‌شود؛ ۹۰۰ هزار تن اتان، ۲۵۰ هزار تن پروپان، ۳۵۰ هزار تن بوتان، ۳۱۵ هزار تن +C۳ و ۶۹۱ هزار تن +C۵ در این طرح مصرف می‌شود. مجموع ظرفیت تولید واحد فرآیندی الفین، استخراج بنزن، بوتادین و هیدرو دی آلکیلاسیون در فاز نخست پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن است و ۱۲۶۰ هزار تن اتیلن، ۳۲۷ هزار تن پروپیلن، ۲۰۲ هزار تن بنزن، ۱۷۷ هزار تن بوتادین و ۴۵ هزار تن نفت کوره در این واحد تولید می‌شود.

۲۶۵ هزار تن اتیل بنزن/ استایرن مونومر، ۱۵۰ هزار تن پروپیلن اکساید، ۱۵۰ هزار تن نرمال بوتانول، ۱۰۰ هزار تن دو اتیل هگزانول و ۲۵ هزار تن ایزوبوتانول نیز در فاز دوم این طرح تولید می‌شود.

طرح پتروشیمی کیان در دوران ساخت برای ۳۱۰ هزار نفر در ماه و در دوران بهره‌برداری برای ۷۰۳ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. ۶۰ درصد شرکت پتروشیمی کیان متعلق به هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان و ۴۰ درصد هم متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ است.

سال ۹۹ برای صنعت پتروشیمی در حالی به پایان رسید که افزایش تولید بی‌نظیری در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران با اتکا به توان داخلی ثبت شد به‌طوری‌ که ظرفیت تولید این صنعت از ۶۶ میلیون تن در ابتدای سال به بیش از ۸۰ میلیون تن تا پایان سال رسید و تداوم توسعه این صنعت برای سال‌های آینده نیز در قالب جهش سوم صنعت پتروشیمی و طرح‌های راهبردی ریل‌گذاری شده است. خبرهای خوش صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ هم ادامه دارد.

کد خبر 314745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =