مرحله نخست طرح انتقال نفت گوره - جاسک به خط پایان نزدیک است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ ضمن تشریح وضع طرح ملی و راهبردی گوره-جاسک، اعلام کرد: مرحله نخست این طرح روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت، تورج دهقانی با حضور در استان بوشهر ضمن بازدید و پیگیری وضع طرح احداث خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک در گستره ۱-۱ این طرح، با تشکر از تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی عناصر همیشه حاضر پیمانکار، مشاور و کارفرما به‌ویژه در نخستین روزهای نوروز، از همت مثال زدنی همه این افراد در شرایط بحرانی همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه گفت و عنوان کرد: مسیر به ثمر نشاندن این طرح راهبردی و عظیم همچنان با قدرت تمام در حال اجراست و به لطف همین تلاش‌ها مرحله نخست این طرح روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از نفتی که قرار است برای صادرات به جنوب شرق کشور برسد، به‌عنوان عاملی برای توسعه در دو بخش صادرات نفت و زیرساخت‌های داخلی و خارجی یاد کرد و گفت: طی دو سال اخیر و به‌ویژه سال ۹۹، با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس همه‌گیر کرونا که عرصه را برای انجام بعضی از فعالیت‌های توسعه‌ای دشوار کرده است، خوشبختانه به‌زودی شاهد بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح خواهیم بود.

پایان عملیات جوشکاری ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله 

مدیرعامل شرکت متن در تشریح وضع عملیات جوشکاری خط لوله گوره – جاسک تصریح کرد: لوله‌های مورد نیاز این طرح را سازندگان داخلی تامین و به کارگاه ارسال کردند و جوشکاری خط لوله به پایان نزدیک شده است و هم‌اکنون مراحل یکپارچه‌سازی سپری می‌شود.

دهقانی افزود: خبر مسرت‌بخش، نتایج موفق آزمایش‌های انجام شده در خطوط لوله به لحاظ کیفی است؛ با توجه به این که این لوله‌ها در نوع خود برای نخستین بار آن هم به دست جوانان توانمند ایرانی تولید شده‌اند، نتیجه آزمایش‌ها بیانگر آن است که در کل مراحل ساخت نظارت کیفی قابل ملاحظه‌ای بر فرآیند تولید چه در مقطع تولید تختال و چه در مرحله تبدیل آن به ورق و سرانجام تولید لوله حاکم بوده است.

وی با تاکید بر این که تکمیل تلمبه‌خانه شماره ۲ اکنون در اولویت است، گفت: این بخش در مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی قرار دارد.

آغاز عملیات تزریق نفت از سمت گوره در فروردین ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مراحل تکمیل تلمبه‌خانه شماره ۲ که در اولویت مقطع کنونی این طرح عظیم قرار دارد و در فاز پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی به سر می‌برد، گفت: همه فعالیت‌ها با هدف آغاز هرچه سریع‌تر تزریق نفت از منطقه گوره در ماه جاری تنظیم شده و پیش می‌رود؛ طی این مدت و حتی در تعطیلات هم حجم فعالیت‌های قابل ملاحظه اجرایی در سایت‌های مختلف این طرح قابل مشاهده است و امیدواریم نفت را به جاسک برسانیم.

تمرکز بر تامین برق الکتروپمپ‌ها

دهقانی درباره وضع الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک توضیح داد: تامین برق تلمبه‌خانه‌ها و ایستگاه‌های بین راهی خود مجموعه وسیعی از پروژه‌هاست و احداث ۱۱ پست برق با ترانس‌ها و در سایزهای مختلف به همراه حدود ۲۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال فشار قوی و توزیع، بیانگر حجم کاری است که در بخش برق به عنوان بخش جانبی اما پر اهمیت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در بخش تامین برق، ۴ پیمانکار در قالب ۴ پیمان EPC  از ابتدای سال ۹۹ عملیات ساخت را آغاز کرده اند، افزود: خوشبختانه پبشرفت خوبی در تامین برق نیز حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به این که درمجموع پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در بخش تامین برق تلمبه خانه‌ها حاصل شده است، گفت: برق‌رسانی تلمبه‌خانه شماره ۲ انجام شده و خطوط انتقال و پست برق راه‌اندازی شده و هماهنگی‌های لازم نیز با شرکت توزیع برق منطقه‌ای انجام شده است.

در تولید پمپ‌ها تمرکز بر کیفیت است

دهقانی با تاکید بر ویژگی‌های پمپهای مورد نیاز که نخستین بار در کشور ازسوی سازندگان داخلی تولید شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه ساخت ۵۰ پمپ را به سه سازنده ایرانی سپرده بودیم، به‌دلیل اولویت‌دار بودن در نوع خود، در ساخت آنها تمرکز بیشتر به کیفیت معطوف شده است.

وی افزود: طی ماه‌های آینده، الکتروموتورهای باقیمانده با سرعت بیشتری تامین می‌شود و پیش‌بینی می‌شود از فروردین‌ماه امسال به تناوب تا خردادماه همه پمپ‌ها  قابل ارسال به سایت باشند.

عملیات ساخت مخازن پیشرفت خوبی دارد

مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به وضع ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک با بیان این که قرار است ۲۰ مخزن هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه ساخته و حجمی معادل ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در مخازن ذخیره شود، گفت: بر پایه قراردادی در قالب روش ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و  پتروامید امضا شد، انتظار می رفت با سرعت بیشتری فعالیت کنند و چهار مخزن به ظرفیت ۲ میلیون بشکه را با عنوان مرحله نخست تعریف شد که تحویل شود اما سرانجام حدود ۴ ماه گذشته با تامین ورق‌های با ضخامت بالا که دشواری در مسیر ساخت مخازن ذخیره‌سازی به شمار می‌آمد، ساخت مخازن شتاب قابل ملاحظه‌ای گرفته و قرار است ۲ مخزنی که در اولویت است، تا پایان خردادماه تحویل شوند.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، از غرب جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود. این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت خط لوله ۴۲ اینچی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

کد خبر 314758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =