ظرفیت‌های داخلی در ساخت انواع توربوکمپرسورها افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) از رویکرد حمایتی وزارت نفت نسبت به سازندگان ایرانی قدردانی کرد و گفت: در نتیجه اعتماد و همکاری سازنده این وزارتخانه، ظرفیت‌های داخلی در ساخت انواع توربوکمپرسورها افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، منصور یزدان‌پناه امروز (دوشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه) در آیین امضای قراردادهای ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسور سانتریفیوژ و احداث ایستگاه جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ‌سفید عنوان کرد: با رویکرد مثبت وزیر وقت (مهندس زنگنه) در بومی‌سازی تجهیزات در وزارت نیرو، شرکت توربوکمپرسور نفت به‌منظور خودکفایی کشور در زمینه تولید و تأمین توربین‌های گازی صنعتی و کمپرسورهای مورد نیاز کشور و به‌ویژه صنعت نفت در سال ۷۹ تأسیس شد.

وی افزود: توربین‌های گازی جزو ۱۰ محصول های‌تکی هستند که تجاری‌سازی شده‌اند و اینک با تدبیر، دوراندیشی و حمایت‌های مسئولان صندوق نفت و مدیران باتجربه شرکت توربوکمپرسور نفت، ایران در زمره هفت کشوری قرار دارد که چرخه کامل دانش طراحی، ساخت و خدمات پس از فروش این محصول را به‌صورت صددرصد داخلی به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) با بیان اینکه طراحی و بومی‌سازی توربین‌ گازی صنعتی ۲۵ مگاواتی و انواع کمپرسورهای گریز از مرکز با بالاترین فناوری روزآمد دنیا از جمله دستاوردهای دو دهه فعالیت این شرکت است، تصریح کرد: تولید بیش از ۱۵۰ دستگاه توربوکمپرسور ۲۵ مگاواتی، ۶۸ دستگاه انواع الکتروکمپرسورهای گریز از مرکز و ساخت ۱۴ دستگاه توربوژنراتور ۲۵ مگاواتی از تولیدات این شرکت از ابتدای تأسیس تاکنون بوده که این تجهیزات در اختیار صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی کشور قرار گرفته است، ارزش این محصولات تاکنون بیش از ۳.۷ میلیون یورو برآورد شده است.

یزدان‌پناه ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت با توجه به توربوکمپرسورهایی که گروه OTC تولید کرده و تحویل شرکت انتقال گاز داده است گذر از تحریم‌ها ساده‌تر شد و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما منتظر لغو تحریم‌ها نشدیم، بلکه توانستیم تحریم راخنثی کنیم.

وی انواع کمپرسورهای فرآیندی، اسکرو و انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی، توربواکسپندرها، توربین گازی محدوده ۱۲ تا ۱۶ مگاوات، توربوکمپرسورهای مورد نیاز تثبیت برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی و توربین تک‌محوره با توان ۶۰ مگاوات برای نیروگاه‌های متوسط را از جمله محصولات جدید این شرکت برشمرد که در زمان بازدید وزیر نفت از شرکت توربوکمپرسور نفت در سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) یادآور شد: اکنون با گذشت یک سال و نیم از بازدید وزیر نفت، توانستیم نخستین قرارداد شرکت را با توجه به رهنمودهای ایشان امضا کنیم. بر این اساس جا دارد از اعتماد و اتکای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه گاز بیدبلند برای سپردن این قرارداد به شرکت توربوکمپرسور نفت قدردانی شود، همچنین امیدواریم به‌زودی امضای قرارداد تولید بومی توربوکمپرسورهای ۱۶ مگاواتی برای جایگزینی توربوکمپرسورهای قدیمی به همراه نوسازی ایستگاه‌های مربوطه را داشته باشیم.

یزدان‌پناه با اشاره به توربوکمپرسورهای تثبیت برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی یعنی توربوکمپرسورهایی که قابلیت نصب روی سکوها و کار در شرایط محیطی دشوار دریا را داشته باشند، گفت: امیدواریم ساخت این نوع تجهیز نیز به شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) واگذار شود.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری ۲۲.۵ میلیارد یورویی این شرکت در نیمه نخست امسال خبر داد و با بیان اینکه این مقدار سرمایه‌گذاری برای تأمین و بومی‌سازی صددرصدی نیازهای صنایع پتروشیمی در تأمین کمپرسورها، تأمین قطعات یدکی و خدمات مورد نیاز انجام شده است، افزود: ساخت این دست از کمپرسورها امکان مونتاژ، تست و پکیجینگ کمپرسورهای سایز بزرگ را به توانمندی گروه OTC اضافه خواهد کرد و به این ترتیب در عمل کشور برای همیشه از واردات کمپرسورهای Over Size مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌ها به‌ویژه واحدهای الفین، متانول، اوره و آمونیاک و واحدهای جداسازی هوا بی‌نیاز خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) عنوان کرد: همچنین در بخش توربین، با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورویی که تا پایان امسال عملیاتی می‌شود، امکان آزمون گرم موتور توربین‌های رنج ۱۲ تا ۱۶ مگاوات به توانمندی‌های شرکت اضافه می‌شود، به این ترتیب نیاز کشور در زمینه توربین‌های گازی صنعتی که هم‌اکنون در محدوده ۲۵ مگاوات برطرف شده است، به‌صورت کامل در محدوده ۱۰ تا ۶۰ مگاوات نیز برطرف خواهد شد.

آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ توربوکمپرسور از سوی توگا

مجید بهمنی، مدیرعامل شرکت توگا نیز  در این مراسم گفت: براساس قرارداد منعقد شده، شرکت توگا تولید ۱۳۲ واحد توربوکمپرسور ۲۵ واتی را در دستور کار دارد که از این تعداد ۱۰۰ واحد آن آماده و به ایستگاه‌های انتقال گاز و ۴ فاز (۱۳، ۱۹، ۲۲، ۲۴) پارس جنوبی تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت توگا از ساخت، طراحی و بومی‌سازی انواع الکتروموتورها در شرکت مپنا خبر داد و تصریح کرد: توربوکمپرسورهایی در وزارت نفت مرسوم است که با جایگزینی بخش درایو کمپرسور به جای توربین می‌توان هم به لحاظ زیست‌محیطی و هم به لحاظ کنترلی شرایط بهتری را ایجاد کرد، همچنین در حال عقد قرارداد برای پروژه تعمیرات و نگهداری شوریجه هستیم که نشان‌دهنده مشارکت شرکت مپنا در زمینه توسعه نفت و گاز کشور است.

کد خبر 315004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =