۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
  • کد خبر: 315126
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قرارداد ۱۶۵ میلیون یورویی با سازندگان داخلی، سفر وزیر نفت به استان سیستان و بلوچستان، برگزاری نشست در وزارت نفت برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و تبادل نظر نماینده ایران و دبیرکل اوپک درباره بازگشت به بازار نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

قرارداد با سازندگان داخلی: قرارداد ساخت ۲۴ دستگاه کمپرسورسانتریفیوژ با سازندگان داخلی و قرارداد جمع‌آوری گازهای همراه نفت منطقه رگ سفید در مجموع به ارزش ۱۶۵ میلیون یورو این هفته امضا شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین با اعلام دو خبرِ امضای قرارداد تضمینی خرید کالا  و جریان یافتن نفت در خط لوله راهبردی گوره - جاسک در آینده نزدیک گفت: همیشه حسرت سوختن گازهای مشعل را داشتم. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، روزانه ۱۶۰۰ میلیون فوت‌مکعب گازهای مشعل در سطح مناطق عملیاتی استان‌های خوزستان و ایلام جمع‌آوری می‌شود.

محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در این آیین اعلام کرد: درآمد این شرکت با ۴۵ تا ۴۸ درصد خوراک تأمین‌شده روزانه ۴۰ میلیارد تومان است. منصور یزدان‌پناه، مدیرعامل شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) هم از رویکرد حمایتی وزارت نفت نسبت به سازندگان ایرانی قدردانی کرد و گفت: در نتیجه اعتماد و همکاری سازنده این وزارتخانه، ظرفیت‌های داخلی در ساخت انواع توربوکمپرسورها افزایش یافته است.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر اینکه نفت با اعتماد به نخبگان داخلی به نقطه مطلوبی در توسعه رسیده است، عنوان کردند: میدان دادن به متخصصان داخلی توسعه صنعت نفت را در پی دارد. محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم در این آیین یادآوری کرد: زنگنه در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری در حوزه محیط زیست برداشته که بسیار اثرگذار نیز بوده است، امیدواریم قراردادهای امضاشده امروز نیز بتواند در بخش محیط زیست کشور تأثیرگذار باشد.

سفری به منطقه سیستان: وزیر نفت پایان این هفته برای بررسی آخرین وضع گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به زابل رفت. زنگنه پس از بازدید از خط انتقال گاز زاهدان - زابل در نشست پیگیری طرح‌های گازرسانی این استان با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران کار بزرگی در سیستان و بلوچستان انجام داده و ۲۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده خطاب به مدیران گاز گفت: برای تکمیل پروژه‌ها حداکثر زمان انتهای تیرماه است، بنابراین سعی کنید تا خردادماه پروژه‌ها را تکمیل کنید، زیرا در شهریور و مهرماه نه ما هستیم و نه شما، کار باید برای مردم  انجام شود و دوباره در دور تصمیم‌ها نیفتد.

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم در این نشست با یادآوری اینکه موضوع گازرسانی به سیستان و بلوچستان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم به‌عنوان یکی از مسائل مورد توجه ریاست‌جمهوری و وزارت نفت مطرح شد در حالی که به‌دلیل فاصله طولانی آن از پارس جنوبی نسبت به انجام آن ناامیدی‌ها و اما و اگرهایی وجود داشت، اعلام کرد: در مجموع در استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل پهناوری ۲ هزار خط لوله گاز طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مقدار زیادی است.

نشستی برای تحقق شعار سال: وزیر نفت نخستین روز کاری سال ۱۴۰۰ را با برگزاری نشستی درباره تحقق شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» با حضور مدیران ارشد وزارت نفت آغاز کرد. زنگنه در این نشست تأکید کرد: هدف اصلی تمرکز و تصمیم‌گیری در ارتباط با موضوع‌ها و مسائلی است که می‌توان در داخل صنعت نفت به آن پرداخت و اجرایی کرد. زنگنه این را هم گفت که باید پذیرفت که برطرف نشدن تحریم‌ها می‌تواند عاملی به‌شدت تأثیرگذار در موضوع صادرات و سرمایه‌گذاری باشد، هرچند ما تلاشمان را خواهیم کرد، اما نمی‌توان نسبت به واقعیت‌ها بی‌توجه بود.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت هم در گفت‌وگویی رادیویی مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت برای سال ۱۴۰۰ را برشمرد و گفت: یکی از اقدام‌های متناسب با شعار امسال افزایش تولید نفت خام است.

سایر اخبار: تحقق برداشت تکلیفی گاز از پارس جنوبی در سال ۹۹، تداوم جریان صادرات گاز ایران به ترکیه، مصرف ۲۳۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در سال ۹۹ و در بخش بین‌الملل تبادل نظر نماینده ایران و دبیرکل اوپک درباره بازگشت به بازار نفت، تمجید تولیدکننده بزرگ نفت شیل از اوپک پلاس و پیش‌بینی گلدمن ساکس از احیای تقاضای نفت در تابستان از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

کد خبر 315126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =