۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
  • کد خبر: 315493
یونیت المار در بهرگان راه‌اندازی شد

واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌های منطقه بهرگان یونیت جدید المار که از شرکت نفت و گاز پارس به منطقه بهرگان فرستاده شده بود را تعمیر و راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، محمود پورغلامی، رئیس خدمات فنی و مهندسی چاه‌پیمایی منطقه بهرگان گفت: این یونیت طبق هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی شرکت نفت فلات قاره و مسئولان منطقه بهرگان، اواخر اسفندماه پارسال از شرکت نفت و گاز پارس بارگیری و با شناور امیدان ۸ به منطقه بهرگان منتقل شد و در اختیار واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌ها قرار گرفت.

وی به مشخصات فنی یونیت المار اشاره و اظهار کرد: این یونیت که ساخت شرکت المار (ELMAR) است و سال ۲۰۰۹ وارد کشور شده، از سه قسمت تشکیل شده و شامل بخش‌های موتور، درام و کابین کنترل (Power Pack و Control Cabin و Dual Drum Winch) می‌شود که همگی مجزا و به‌وسیله خطوط الکتریکی و هیدرولیکی به هم متصل هستند.

 رئیس خدمات فنی و مهندسی چاه‌پیمایی منطقه بهرگان تصریح کرد: پس از ورود یونیت به کارگاه، کارشناسان واحد فنی و مهندسی خدمات چاه‌ها، کارهای اولیه شامل تمیزکاری، روانکاری، بررسی قطعات جانبی، آچارکشی، اطمینان از اتصال ایمن تجهیزات متصل به یونیت و بررسی مدارک فنی را انجام دادند، سپس با تهیه چک‌لیستی از نقایص دستگاه، اقدام به رفع آنها کردند. صفحه اصلی زیر جوی‌استیک مربوط به کنترل وایر روی درام نیز تعمیر شد و Weight Indicator که نشانگر وزن تعمیر است رفع عیب شد و تزریق روغن به آن انجام شد.

پورغلامی ادامه داد: همچنین بخش اندازه‌گیری Measuring ‌در بالای درام تعمیر و دوباره نصب شد، سپس طبق دستورعمل‌های شرکت سازنده، یونیت استارت شد و همه سیستم‌های کنترلی پس از استارت مورد بررسی و عیب‌یابی قرار گرفت. خوشبختانه ایرادهای یونیت از سوی واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌ها برطرف شده و آماده به‌کارگیری در عملیات آتی در سکوها است. به‌زودی این یونیت به سکوی نوروز انتقال می‌یابد و نخستین عملیات درون‌چاهی با آن انجام می‌شود.

افزایش سطح کارایی سکوها با یونیت المار

وی گفت: این یونیت نسبت به یونیت‌های موجود در واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌ها که از نظر تکنولوژی ساخت قدیمی‌تر هستند و کارآیی کمتری دارند دارای سیستم به‌روزتر و بهینه‌تر، هم از نظر تکنولوژی ساخت و هم به لحاظ به‌روز بودن سیستم کنترل بوده و سبب بالا رفتن بازدهی کار و تسریع در انجام پروژه‌های محوله به این واحد به‌ویژه در دکل‌های حفاری می‌شود که زمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس خدمات فنی و مهندسی چاه‌پیمایی منطقه بهرگان به دیگر قابلیت‌های یونیت المار در بالا بردن سطح کارایی سکوها اشاره و تصریح کرد: همچنین با توجه به قابلیت مانور بالا، تأثیر بسزایی در بالا رفتن ایمنی کار و به‌دست آمدن داده‌های با دقت بالاتر و نتایج بهتر دارد. با توجه به مجهز بودن این یونیت به سیستم سرمایشی و گرمایشی در کابین کنترل، اپراتور دستگاه می‌تواند نسبت به دستگاه‌های قبلی مدت زمان بیشتری با دقت و حوصله بالاتر و با ایمنی بیشتر نسبت به ادامه عملیات چاه‌پیمایی اقدام کند. داشتن کابین محافظ ویژه هر قسمت از این یونیت سبب شده است طول عمر مفید آن نسبت به دستگاه‌های قبلی بیشتر و در شرایط آب و هوایی مختلف قابل استفاده و نگهداری باشد. با توجه به کارآیی خوب سیستم الکتریکی و هیدرولیک آن نسبت به نمونه‌های قدیمی موجود، در انجام عملیات گوناگون مهندسی چاه‌ها در سکوهای نوروز، سروش و بهرگانسر کارکرد مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

پورغلامی با بیان اینکه استفاده بهینه و مناسب از این دستگاه‌ می‌تواند کمک بزرگی در جلوگیری از کاهش یا توقف تولید از چاه‌ها باشد و بررسی و پایش وضع چاه‌ها و مخزن نفتی در حال استفاده را بسیار آسان‌تر کند، افزود: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌ها و پشتیبانی مناسب منطقه بهرگان، خوشبختانه عمده مشکلات عملیاتی که سبب بروز اختلال در روند تولید پایدار و مطلوب می‌شد برطرف شده و با استفاده از تجهیزات جدید و اجرای پیشنهادها و ایده‌های هوشمندانه برای بهینه‌سازی کارکرد سیستم‌های عملیاتی موجود، شاهد تولیدی پایدار و مطلوب در سکوها هستیم. ضمن اینکه اعمال تحریم‌های ظالمانه و عدم همکاری‌های شرکت‌های خارجی نیز سبب شد کارکنان این واحد با انگیزه بیشتر و با استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی، همه توان خود را برای مقابله با کاستی‌ها و کمبودهای موجود به‌کار بگیرند و از ایجاد وقفه در روند تولید جلوگیری کنند که خوشبختانه تاکنون این مهم حاصل شده است.

 توسعه تجهیزات درون‌چاهی

وی در ادامه به توسعه روزافزون تجهیزات درون‌چاهی اشاره کرد و با بیان اینکه امروزه ارزش کار یک یونیت یا دستگاه چاه‌پیمایی کمتر از دکل نیست، گفت: عملیات چاه‌پیمایی از روزهای اولیه صنعت نفت به نحوی مورد استفاده بوده است. توسعه وسایل درون‌چاهی سبب شد این حرفه نیز به‌نوبه خود توسعه یابد و هر ساله روش‌ها و ابزارهای جدید ساخته و استفاده شود. عملیات مختلفی که از سوی سیم و کابل در چاه انجام می‌شود بسیار متنوع‌ هستند و امروزه ارزش یک یونیت و دستگاه چاه‌پیمایی کمتر از یک دکل نیست.

رئیس خدمات فنی و مهندسی چاه‌پیمایی منطقه بهرگان یادآور شد: عملیات چاه‌پیمایی برای اندازه‌گیری عمق چاه، فشار و حرارت درون‌چاهی، اندازه‌گیری زاویه انحنای چاه، نصب و بازیافت شیر ایمنی درون‌چاهی، پاکسازی لوله‌های مغزی از رسوبات پارافینی و کریستالی، کار روی پلاگ‌های درون‌چاهی و شیرهای تزریق مواد شیمیایی، عملیات احیا چاه‌های کم‌فشار، عملیات گازرانی و...، همچنین همکاری با دکل‌های حفاری هنگام حفاری چاه‌های جدید استفاده می‌شود.

پورغلامی عنوان کرد: همه امور مربوط به پایش، تعمیرات و نگهداری ادوات و تجهیزات نصب‌شده روی چاه‌ها برای نگهداشت تولید و جلوگیری از کاهش یا توقف تولید در سکوهای سروش، نوروز و بهرگانسر از وظایف واحد خدمات فنی و مهندسی چاه‌ها در منطقه نفتی بهرگان است که با پشتیبانی منطقه بهرگان انجام می‌شود.

کد خبر 315493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =