راهکارهای گسترش همکاری‌های نفتی ایران و ترکمنستان بررسی شد

راهکارهای گسترش همکاری‌های نفتی ایران و ترکمنستان در نشست مشترک مدیرعامل شرکت نفت خزر و سفیر ترکمنستان در ایران بررسی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر در این دیدار با اشاره به تاریخچه مناسبات ایران و ترکمنستان به‌عنوان دو کشور همسایه با ارتباطات عمیق قومیتی و گستره مرزی مشترک در خشکی و دریا، فعالیت‌ها و مأموریت‌های شرکت نفت خزر را معرفی و به توانمندی‌ها و دستاوردهای کسب‌شده در آب‌های عمیق خزر اشاره کرد.

وی تشکیل کنسرسیوم مطالعاتی خزر جنوبی، بلوک‌بندی و اولویت‌بندی ساختارها و اولویت‌بخشی به عملیات حفاری اکتشافی در بلوک‌های ۶.۲ و ۸.۱ و توافق همکاری نفتی با جمهوری آذربایجان در بلوک البرز را بخشی از اقدام‌ها و فعالیت‌های مهم شرکت نفت خزر برشمرد و با اشاره به استقرار تأسیسات کشتی‌سازی در شمال ایران و تجربه ساخت سکوهای ایران‌خزر، سکوی نیمه‌شناور ایران‌ امیرکبیر و شناورهای چندمنظوره کاسپین، اظهار کرد: ظرفیت‌های ایران در این بخش، ظرفیت بالقوه‌ای برای ارائه خدمات در حوزه همکاری‌های مشترک دو کشور به شمار می‌رود.

احمد قربانف، سفیر ترکمنستان در ایران نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، به تشریح دوران طلایی مناسبات بین دو کشور پرداخت و بر ضرورت همکاری‌های دوجانبه در زمینه طرح‌های نفت و گاز تأکید کرد. 

وی در صحبت‌های خود از گسترش همکاری‌ها به‌ویژه در بخش‌های فنی و مهندسی استقبال و به نقش سفارت به‌عنوان پل ارتباطی بر مبنای ارائه پیشنهادهای منطقی و اجرایی به شرکت‌های فعال در ترکمنستان اشاره کرد.

سفیر ترکمنستان در ایران با اشاره به همکاری‌های ایران و آذربایجان، اظهار امیدواری کرد که کشور ترکمنستان نیز بتواند از خدمات و دانش فنی ایران در آب‌های عمیق دریای خزر استفاده کند و نشست کمیسیون اقتصادی با حضور شرکت‌های فنی و تخصصی دوطرف هرچه سریع‌تر تشکیل شود.

قربانف با اشاره به دستاوردهای شرکت نفت خزر در آب‌های عمیق خزر و بهره‌مندی این شرکت از حضور متخصصان و کارشنان خبره و فنی افزود: ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری‌های ترکمنستان و ایران در بخش انرژی در دریای خزر وجود دارد که می‌تواند به توسعه اقتصادی دو کشور کمک کند.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، در این نشست، راه‌های گسترش همکاری‌های مشترک بین دو کشور و پیشنهادهای مرتبط با این موضوع مطرح و بحث و تبادل‌نظر شد.

کد خبر 315850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =