افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید در پارس جنوبی و غرب کارون غیرقابل تکرار است

وزیر نفت با بیان اینکه برداشت گاز و نفت از میدان‌های مشترک پارس جنوبی و غرب کارون به ترتیب ۲.۵ و ۶ برابر شده است، تأکید کرد: انجام دادن این کارها کوچک نیست، بدانید چنین اتفاق‌هایی به‌دلیل ظرفیت‌های بزرگی که در کشور وجود داشت قابل تکرار نیست، باب بزرگی که از دولت اصلاحات گشوده شده بود بخش عمده آن در این دولت بسته شد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» اظهار کرد: امروز روز مهمی است که قرارداد این میدان امضا می‌شود، مدت‌هاست که دنبال امضای قرارداد این میدان گازی بودم، از همه دوستان و همکاران در شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و پتروپارس برای به سرانجام رساندن این قرارداد قدردانی می‌کنم.

وی ضمن یادآوری اینکه قرار بود هندی‌ها این میدان را توسعه دهند و پس از تبدیل گاز به ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) آن را ببرند، گفت: شرکت ملی نفت ایران سناریوهای زیادی را برای توسعه این میدان بررسی کرده، هزینه این میدان که اندازه‌اش با یک فاز پارس جنوبی برابری می‌کند حدود ۲ میلیارد دلار و بسیار بالاست.

وزیر نفت ادامه داد: میعانات گازی میدان فرزاد نیز یک‌هشتم پارس جنوبی است، در واقع بین دریافت و پرداخت تعادل وجود ندارد و بازپرداخت این طرح کار بسیار سختی است.

زنگنه تصریح کرد: برنامه هندی‌ها این بود که گاز میدان فرزاد را به ال‌ان‌جی تبدیل کنند، اما در تحریم نخست از توسعه این میدان کنار کشیدند و دوباره پس از لغو تحریم برگشتند. شخصاً دوبار با وزیر نفت و گاز و مقام‌های هند برای توسعه این میدان صحبت کردم، اما حاضر نبودند بیایند، شرایط آنها از جمله تولید نکردن ال‌ان‌جی را هم پذیرفتیم، اما باز هم به‌دلیل تحریم و مسائل دیگر نیامدند.

بررسی ۳۰ سناریو برای توسعه میدان گازی فرزاد

وی با بیان اینکه وقت و هزینه زیادی برای توصیف میدان فرزاد صرف و سناریوهای مختلفی برای توسعه این میدان بررسی شد تا بتوانیم هزینه‌ توسعه آن را کاهش دهیم، افزود: هزینه این طرح با وجود کاهش اکنون نزدیک ۱.۸ میلیارد دلار است که پرسش اساسی اینجاست این منبع چگونه می‌خواهد تأمین شود؟ به‌طوری که بتوان بعداً آن را بازپرداخت کرد. اگر سراغ فروش اوراق مشارکت برویم، مردم اوراق را در قالب زمانی یک‌ساله و دوساله و حداکثر سه‌ساله می‌خرند، در حالی که طرح توسعه این میدان حداقل پنج سال زمان نیاز دارد و پس از تکمیل نیز چند سال طول می‌کشد تا هزینه طرح برگردد بنابراین شما می‌بینید که تأمین مالی این طرح نیازمند روش‌های دقیقی در مدیریت مالی است.

وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه این میدان نزدیک به ۳۰ سناریو بررسی شده است، توضیح داد: سرانجام با بررسی سناریوهای مختلف این تصمیم گرفته شد که گاز تولیدی در این میدان به سایت ۲ پارس جنوبی انتقال یابد تا از امکانات و تأسیسات موجود در پارس جنوبی استفاده شود، اکنون پارس جنوبی ظرفیت بسیار بالایی برای دریافت گاز دارد.

به گفته زنگنه، مطالعه‌ای با عنوان «استفاده از پالایشگاه‌های غرب خلیج‌فارس» انجام و در آن مشخص شده که چه گازهایی به این پالایشگاه‌ها منتقل شوند، گاز میدان بلال و کیش به این پالایشگاه‌ها می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه توسعه میدان فرزاد در قالب قرارداد بیع متقابل انجام می‌شود، با یادآوری اینکه در طول این مدت با مشکلات تحریم، فاینانس و صندوق توسعه ملی به دلیل اینکه پولی برای پرداخت ندارد روبه‌رو بودیم، اظهار کرد: شیوه تأمین مالی این طرح (فرزاد) به‌صورت تلفیقی از منابع مالی صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت است.

دفتر میدان‌های مشترک گازی بسته شد

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» آخرین کار وزارت نفت در توسعه میدان‌های گازی مشترک است، ادامه داد: البته میدان گاز «الف» نیز است، اما تولید گاز از این میدان وابسته به توسعه میدان «فرزاد ب» است. برای توسعه میدان «فرزاد ب» نیز هم لازم است پیچیدگی‌های این میدان به‌صورت دقیق شناخته شود. ابزار توسعه فقط هزینه کردن پول نیست، عاقلانه و با تدبیر فکر کردن مهم است.

زنگنه تصریح کرد: دفتر بخشی از میدان‌های مشترک بسته شد و طبق قولی که داده بودم در این دولت تمامی میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شدند. در پارس جنوبی ۹۵ درصد کارهای مربوط به فاز مخزنی انجام شده و بقیه اقدام‌ها مربوط به نگهداشت تولید و فشارافزایی است که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد و طرح آن تهیه شده و آماده است. در دولت آینده باید به آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت برداشت از میدان‌های غرب کارون با افزایش ۶ برابری از ۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ۴۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است، گفت: برداشت گاز از میدان پارس جنوبی نیز ۲.۵ برابر شده است و هم‌اکنون روزانه ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز از این میدان تولید می‌شود. انجام این کارها کوچک نیست، بدانید چنین اتفاق‌هایی به دلیل ظرفیت‌های بزرگی که در کشور وجود داشت قابل تکرار نیست. باب بزرگی که از دولت اصلاحات گشوده شده بود بخش عمده آن در این دولت بسته شد.

وزیر نفت با تأکید بر ضرورت حفظ ۷۰۰ میلیون مترمکعب تولید از میدان مشترک پارس جنوبی افزود: حفظ این رقم تولید از ۲۷ فاز هنر می‌خواهد و ظرفیت برداشت از پارس جنوبی تکمیل است. پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی هم تأثیری بر مقدار تولید پارس جنوبی ندارد.

زنگنه با بیان اینکه قرارداد میدان‌های مشترک نفتی هم در شرایط تحریم بسته شده است و در این شرایط قراردادهای نمایشی امضا نکردیم و برای همه آنها منابع مالی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: موافقت‌نامه توسعه میدان آزادگان نیز به‌زودی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تقویت شرکت‌های ایرانی تلاش زیادی در سال‌های اخیر انجام شده است، افزود: الحمدلله تقویت شدند و پتروپارس هم‌اکنون به افتخار ملی تبدیل شده است و امیدواریم این افتخار کماکان برای کشور ادامه یابد.

از سند چشم‌انداز دور شدیم

وزیر نفت از همه کسانی که در سال‌های اخیر زحمت کشیدند قدردانی کرد و گفت: مهم این است که کشور ما سربلند و زنده باشد. همیشه آرزویم تحقق سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ بوده است. در چشم‌انداز گفتیم ایران از نظر اقتصادی، علمی و فناوری باید در جایگاه نخست منطقه باشد و «ایرانی» مفتخر به «ایرانی بودن» خود در افق چشم‌انداز باشد. ما خیلی فاصله داریم. ما از روزی که آغاز کردیم از چشم‌انداز دورتریم، یعنی امروز از روزی که چشم‌انداز را تصویب کردیم از چشم‌انداز دورتر شدیم. چرا؟ این پرسشی است که باید جواب دهیم.

زنگنه تصریح کرد: ما در این مدت در حد توانمان برای سربلندی کشورمان تلاش کردیم. چشم‌انداز را نباید فراموش کنیم و برای تحقق آن باید از تمام وجودمان، جانمان و هستی‌مان مایه بگذاریم. ان‌شاءالله مردم از برکات تلاش‌هایی که می‌شود برخوردار شوند. البته  مستلزم این است که همه بخش‌ها در کنار هم باشند، ان‌شاء‌الله با هم بتوانیم کشوری بسازیم که به ایرانی بودنمان افتخار کنیم.

اصحاب رسانه، قلم نفروشید

وی همچنین با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی خطاب به اصحاب رسانه گفت: ان‌شاءالله اصحاب رسانه با اخلاق حرفه‌ای به کارشان ادامه دهند، مهم‌ترین مسئله در اخلاق حرفه‌ای، صداقت و تمام راست را به‌صورت شرافتمندانه گفتن، است. هر چیزی را می‌شود فروخت، اما قلم را نباید فروخت. این موضوع در این روزها که بحث انتخابات است خیلی اهمیت دارد، به‌ویژه جوان‌ترها توجه کنند شرافت حرفه‌ای را به هر قیمتی بفروشند، ارزان است.

وزیر نفت همچنین در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم اکبر ترکان تأکید کرد: مرحوم ترکان وطن‌دوست، خیرخواه و بسیار علاقه‌مند به ایران بود و برای اعتلای ایران تمام تلاشش را انجام داد.

کد خبر 316346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =