نقشه راه صنعت نفت در استان فارس بررسی شد

نشست مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس و مدیران صنعت نفت این استان با موضوع «نقشه راه صنعت استان در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» به میزبانی شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این نشست، با اشاره به اینکه فارس ظرفیت‌های لازم برای توسعه صنعتی را دارد، گفت: لازم است برای ۲۰ تا ۵۰ سال آینده برنامه‌ریزی هدفمند و راهبردی داشته باشیم، زیرا آینده انرژی جهان در دست انرژی‌های پاک قرار دارد و اگر قرار است سرمایه‌گذاری صنعت نفت را در فارس پی‌ریزی کنیم باید با نگاه جهانی و آینده‌نگری در این مسیر حرکت کنیم.

وی افزود: باید امیدوار باشیم در پنج سال آینده نیازهای صنعت نفت را بیش از پیش با تکیه بر توان داخلی تأمین کنیم و ضمن تلاش برای دستیابی به فناوری‌های بالادستی صنعت نفت، صنایع پایین‌دستی را نیز برای ایجاد ارزش افزوده توسعه دهیم که در این زمینه اطمینان از تامین خوراک حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بر انسجام مدیریتی در کشور و ضرورت سازماندهی درست نیروی انسانی در صنعت نفت تأکید و اظهار کرد: برطرف کردن نیازهای صنعت نفت و مسائل جاری در آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ابراهیم عزیزی، رئیس مجمع نمایندگان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بهره‌گیری بیشتر از صنایع نفت برای توسعه استان فارس، گفت: با وجود برخورداری فارس از منابع بزرگ نفت و گاز تاکنون نسبت به دیگر استان‌های برخوردار از این زمینه برای پیشرفت استان استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷۰ درصد سوخت مورد نیاز استان فارس از استان‌های همجوار تأمین می‌شود، افزود: احداث خط یک پروپیلن کشور در فارس اتفاق خوبی است که می‌تواند به توسعه صنعتی این استان کمک کند.

برنامه‌ریزی برای توسعه‌نیافته‌ها

سیدابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز در این نشست با ارائه گزارشی در زمینه تولید نفت، گاز و مایعات گازی در این شرکت، گفت: این شرکت پارسال بیش از ۵۱ میلیارد مترمکعب گاز، ۱۵.۶ میلیون بشکه مایعات گازی، ۲.۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

وی در ادامه از راه‌اندازی میدان نفتی خشت در ماه آینده خبر داد و گفت: با آغاز بهره‌برداری از این میدان نفتی در حوزه شهرستان کازرون، روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت به تولید این شرکت اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی همچنین از کلنگ‌زنی پروژه‌های ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی و هما در هفته آینده خبر داد و گفت: همچنین پروژه احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز شانول در استان فارس در دست مطالعه قرار دارد.

محمدی از طرح ضربتی تولید از میدان‌های توسعه‌نیافته در حوزه زاگرس جنوبی خبر داد و افزود: توسعه میدان‌های هالگان، سفیدزاخور، سفیدباغون، پازن، دی، گردان، خارتنگ، مدار، ارم و فاز دو آغار با هدف تأمین پایدار خوراک پالایشگاه‌های پارسیان، فجر جم و فراشبند یک و دو از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی در حال اجراست.

براساس این گزارش، بررسی ظرفیت‌های موجود و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه صنعت نفت، بررسی چالش‌های پیش رو در توسعه فارس در حوزه صنعت نفت با توجه به چشم‌انداز آینده، ظرفیت‌های بخش خصوصی فعال در زمینه صنعت نفت و... از جمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

در پایان و پس از اظهار دیدگاه‌های کارشناسی از سوی مدیران و نخبگان صنعت نفت استان فارس، شورای راهبردی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی استان فارس تشکیل و مقرر شد پس از تعیین ساختار این شورا، مسائل به‌صورت تخصصی برنامه‌ریزی و پیگیری شود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که با محوریت شهر شیراز، پنج منطقه عملیاتی پارسیان، آغار و دالان، نار و کنگان، سرخون و گشوی جنوبی و سروستان و سعادت‌آباد را در سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان راهبری می‌کند که حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز تولیدی این شرکت از میدان‌های گازی استان فارس برداشت می‌شود.

کد خبر 316578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =