۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
  • کد خبر: 316726

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ اعلام کرد

هیچ‌گاه فرصت صادرات را از دست نمی‌دهیم

بزرگ‌ترین مصرف‌کننده متانول دنیا، خواهان متانول ایران است
هیچ‌گاه فرصت صادرات را از دست نمی‌دهیم

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با تأکید بر توسعه صنایع پایین‌دست متانول در دنیا گفت: با افزایش ظرفیت تولید متانول، هیچ‌گاه فرصت صادرات را از دست نمی‌دهیم، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول در جهان، خواهان متانول ایران است.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه شاهدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری هلدینگ پتروفرهنگ تا امروز نزدیک ۵۰۰ برابر شده است، اظهار کرد: این هلدینگ چهار واحد متانولی دارد که تاکنون ۲ پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و سبلان به بهره‌برداری رسیده‌اند و تا دوسال آینده نیز پتروشیمی‌های دنا و سیراف از زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر عملیاتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هلدینگ پتروفرهنگ در مجموع با ۴ واحد متانولی سالانه ظرفیت تولید ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن متانول را خواهد داشت و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در دنیا خواهد بود، افزود: ظرفیت تولید متانول ایران با راه‌اندازی پتروشیمی سبلان به ۱۴ میلیون تن رسید که این میزان تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ به سهم ۵۱ درصدی این شرکت در هلدینگ انرژی سپهر اشاره کرد و ادامه داد: تأخیر در تکمیل دو طرح پتروشیمی دنا و سیراف انرژی به‌دلیل اعمال تحریم‌ها بوده است، به‌طوری‌ که تجهیزات فرآیندی را شرکت تاپسویی تحویل نداد، اما تجهیزات مورد نیاز با تمهیدهای در نظرگرفته‌شده از شرکت ماشین‌سازی اراک تأمین شد.

به گفته شاهدایی، طرح پتروشیمی دنا با ۶۸ درصد پیشرفت در حال گرفتن پیمانکار نصب است و با توجه به اینکه تجهیزات خریداری شده و فقط نصب صورت نگرفته، پس از انتخاب پیمانکار سرعت پیشرفت طرح بالا می‌رود.

وی افزود: ایران در سال ۲۰۲۴، ۱۳ درصد ظرفیت تولید متانول دنیا را به خود اختصاص می‌دهد که از این مقدار با بهره‌برداری از ۲ واحد متانولی دیگر هلدینگ پتروفرهنگ، سهم این هلدینگ ۴ درصد خواهد بود.

هدف تنها تولید متانول نیست

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با تأکید بر اینکه هدف هلدینگ پتروفرهنگ تنها تولید متانول نیست و با توجه به حجم بالای متانولی که در این هلدینگ تولید می‌شود، تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پتروفرهنگ مجوزهایی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخذ کرده تا متانول را به مواد با ارزش الفینی و پلی‌پروپیلن که ارزش افزوده بسیاری برای کشور و درآمد بهتری برای فرهنگیان دارد، تبدیل کند.

شاهدایی با اشاره به اینکه هلدینگ پتروفرهنگ سه طرح GTPP تعریف کرده است، افزود: با اجرای این طرح‌ها در سه منطقه چابهار، پارسیان و ماکو به نام پردیس آذربایجان از گاز، متانول و پلی‌پروپیلن تولید می‌شود.

وی به دریافت مجوز اجرای طرح MTP در عسلویه از وزارت نفت اشاره و اظهار کرد: قرارداد تأمین دانش فنی این طرح با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی امضا شده است و با مشخص شدن زمین از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اقدام‌های اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اشاره به مگاپروژه الفینی کیان که پتروفرهنگ ۴۰ درصد سهام آن را دارد، ادامه داد: عملیات ساخت بخشی از پروژه و کارهای زیربنایی آغاز شده و طرح ۲۱ درصد پیشرفت دارد. تجهیزات اصلی نیز در حال سفارش‌گذاری است که امیدواریم با بهبود شرایط بین‌المللی و جذب فاینانس برای این پروژه ۴ میلیارد یورویی که در اولویت‌های دولت ثبت شده است، سرعت اجرای این طرح شتاب بیشتری گیرد.

شاهدایی شرایط تولید پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه را که پارسال به بهره‌برداری رسید مطلوب عنوان کرد و گفت: از آنجا که واحد اکسیژن دماوند عقب است، بنابراین خوراک این مجتمع به‌طور کامل تأمین نشد، اما در مجموع در طول این مدت با ظرفیت ۶۰ درصد فعالیت داشته و تا فروردین ۱۴۰۰ حدود ۱۶۴ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

چین محور اصلی متانول دنیا

وی با تأکید بر اینکه با افزایش ظرفیت تولید متانول، هیچگاه فرصت صادرات را از دست نمی‌دهیم، زیرا متانول تولیدی ایران از گاز است، اظهار کرد: چین ۴۰ درصد ظرفیت تولید متانول دنیا را در اختیار دارد، اما به‌دلیل تولید متانول از زغال‌سنگ باید براساس توافنامه تغییرات اقلیمی پاریس به‌منظور کاهش گازهای آلاینده این واحدها را تا سال ۲۰۳۰ تعطیل کند.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ افزود: بنابراین با توجه به توسعه این صنعت در آمریکا، چین و هند و تولید مواد پلی‌اتیلنی از متانول، خوراک این واحدها از کشورهایی مانند ایران تأمین خواهد شد، به‌طور قطع اگر قرار باشد روزی واحدهای متانول دنیا جمع شود، واحدهای متانولی ایران به‌دلیل مزیت‌های خوراک گازی و قیمت آن و تولید متانول گرید AA با خلوص ۹۹.۹۹ که چین بسیار طالب آن است، آخرین کشور خواهد بود.

شاهدایی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از واحدهای جدید متانولی تأثیری بر افت قیمت متانول ندارد، گفت: با افزایش تعداد این واحدها، قدرت چانه‌زنی و سیاست‌گذاری در قیمت این محصول با اتحادی که بین شرکت‌های متانولی ایران است، بیشتر می‌شود. تنها با افت قیمت جهانی متانول یا اتفاقاتی مانند شیوع ویروس کرونا ممکن است قیمت کاهش یابد که این نیز مقطعی است.

وی با بیان اینکه تنوع‌بخشی بازارهای صادراتی در این شرکت در حال بررسی است، افزود: واقعیت کنونی این است که چین با ۶۷ درصد مصرف متانول تولیدی در جهان، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده متانول در دنیاست که با واحدهای MTO و MTP محصولات الفینی و پلی‌پروپیلن تولید و به کشورهای دیگر صادر می‌کند. هم‌اکنون منبع دیگری با این شرایط کمتر است و محور اصلی چین است.

ورود پتروفرهنگ به بورس

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اعلام خبر پذیرش هلدینگ پتروفرهنگ در بورس در بهمن‌ماه پارسال اظهار کرد: مراحل نهایی ورود به فرابورس در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عرضه اولیه این شرکت اواخر مرداد یا شهریورماه صورت گیرد. این هلدینگ براساس برنامه به‌تدریج شرکت‌های انرژی سپهر، کیمیای پارس و سبلان را نیز در بورس عرضه خواهد کرد.

به گفته شاهدایی، هلدینگ پتروفرهنگ یکی از چهار هلدینگ صندوق ذخیره فرهنگیان و بزرگترین هلدینگ از لحاظ ارزش سرمایه‌ای و درآمدزایی برای صندوق است. صندوق ذخیره فرهنگیان یک صندوق خصوصی است که با سرمایه‌گذاری پس‌انداز فرهنگیان در طرح‌های حوزه انرژی و پتروشیمی، هم ارزش افزوده برای معلمان ایجاد می‌کند و هم سبب رشد کشور می‌شود.

کد خبر 316726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =