فعالیت‌های اکتشافی خاورمیانه در بخش فراساحل گسترش می‌یابد

بررسی روند فعالیت‌ها در بازار اکتشاف نفت و گاز نشان می‌دهد شاخص‌هایی مانند اندازه این بازار، تعداد چاه‌های اکتشافی و سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز، با طی کردن سیری نسبتاً نزولی، در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است‌ و پیش‌بینی می‌شود اکتشاف‌های آتی در خاورمیانه بیشتر بر بخش فراساحل متمرکز شود.

به گزارش خبرنگار شانا، پتروویو (PetroView) در گزارشی با عنوان «روندهای بازار اکتشاف نفت و گاز»، با استناد به گزارش‌های بین‌المللی به بررسی شاخص‌هایی از جمله سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی نفت و گاز جهان، اندازه بازار اکتشاف، منابع کشف‌شده، تعداد چاه‌های اکتشافی و همین‌طور هزینه‌های اکتشافی در بخش فراساحل خاورمیانه پرداخته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

کاهش سهم اکتشاف در سرمایه‌گذاری‌های بخش بالادستی نفت و گاز

بر اساس این گزارش، یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که هرچند اقتصاد اکتشاف بهبود یافته، اما سهم اکتشاف از سرمایه‌گذاری‌های بالادستی در سال ۲۰۲۰ به کمترین مقدار خود در ۱۰ سال گذشته رسیده که این کاهش سهم ناشی از دو مؤلفه است: نخست افزایش بهره‌وری و دیگری مواجهه با بحران کووید-۱۹.

ظرفیت‌های اکتشافی ناشناخته

اندازه بازار اکتشاف نیز در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ (به‌ جز سال ۲۰۱۹) روندی نزولی داشته و از میان ۳۴۲ نقطه که در پنج سال اخیر حفاری اکتشافی انجام شده، بیش از ۶۰ درصد اکتشاف‌ها، حاصل دستاوردهای حفاری در ۱۰ نقطه (۳ درصد کل نقاط) بوده است. محدودیت‌های هزینه‌ای و زیست‌محیطی تمایل شرکت‌ها را برای حضور در مناطق جدید مانند آمازون یا مناطق قطبی آلاسکا کاهش می‌دهد و این موضوع سبب می‌شود ظرفیت چنین مناطقی ناشناخته باقی بماند.

کاهش قابل‌توجه حجم منابع کشف‌شده در ۱۰ سال

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه شیب حرکت شاخص منابع کشف‌شده هیدروکربوری در سال‌های اخیر یکنواخت نبوده و فراز و فرودهایی داشته، اما اکتشاف‌های پنج سال اخیر در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، کاهش بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

ثبت بیشترین حجم اکتشاف‌ها در ۲۰۱۹

مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه حجم اکتشاف‌های سال ۲۰۱۹ به‌دلیل اکتشاف‌های انجام‌شده در ایران، روسیه، گویان و تریندادوتوباگو، همچنین چین، مالزی، اندونزی، نروژ و آفریقای جنوبی، به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۵ تاکنون رسیده، اما این شاخص در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است. غالب اکتشاف‌های سال ۲۰۱۹ گازی بوده و کشف میدان گازی جبل‌علی در امارات متحده عربی نیز از مهم‌ترین اکتشاف‌های سال ۲۰۲۰ به‌شمار می‌رود.

به گزارش شانا، پیش‌تر وودمکنزی اعلام کرده بود ایران با ثبت ۴.۷ میلیارد بشکه معادل نفت ذخیره هیدروکربوری قابل استحصال یعنی حدود یک‌چهارم مجموع اکتشاف‌های جهان، رتبه نخست اکتشاف‌های ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است.

کاهش موفقیت‌های اکتشافی در خشکی

در گزارش پتروویو به یافته‌های مؤسسه ریستاد انرژی در زمینه تعداد چاه‌های اکتشافی نیز استناد شده و آمده است: با کاهش موقعیت‌های اکتشافی در مناطقی مانند خاورمیانه، احتمال موفقیت عملیات اکتشاف در خشکی به‌شدت کاهش یافته و به ۱۰ درصد رسیده است. در بخش فراساحل هم کاهش در موفقیت عملیات با شیب ملایم‌تری دیده می‌شود.

حرکت به سمت اکتشاف‌های فراساحلی

بر پایه این گزارش، پیشرفت فناوری و افزایش بهره‌وری موجب افزایش اکتشاف‌های خاورمیانه در بخش فراساحل خواهد شد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود امارات ۸۰۰، کویت ۶۰۰ و ترکیه ۳۵۰ میلیون دلار به انجام فعالیت‌های اکتشافی در بخش فراساحل اختصاص دهند و عربستان، بحرین، لبنان و رژیم صهیونیستی نیز در افزایش حجم اکتشاف‌های فراساحل نقش مؤثری ایفا کنند.

قاره آمریکا؛ پیشتاز اکتشاف‌ها در ۲۰۲۱

این گزارش به نقل از مؤسسه تحقیقاتی وست‌وود انرژی نیز آورده است: از مجموع ۱۷ میلیارد بشکه معادل نفت کشف‌شده در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ میلیارد به اکتشاف‌های گازی مربوط بوده و اکتشاف‌های نفت و گاز روسیه در دریای کارا و سیبری غربی، بیش از ۷۰ درصد اکتشاف‌های جهان در این سال را تشکیل داده است، همچنین بر پایه این گزارش، قاره آمریکا به‌خصوص مکزیک، برزیل و گویان بزرگ‌ترین بازار اکتشافی در سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

کد خبر 316729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =